Elevator servo

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Martijn1813, 22 jun 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Is goed Martijn, ik snap hem wel;)
    zeker met jouw achtergrond, snap ik hem erg goed.

    we zitten hier om je te helpen.. dat zowieso.
    de reden dat ik (en ik ken brutus goed genoeg om dit ook van hem te zeggen) soms misschien wat enthousiast op een probleem spring, is dat ik zelf een gruwelijke hekel aan schade heb.
    op het veld luister en kijk ik ook met anderen mee.. als ik wat zie wat niet goed gaat, zeg ik het..
    zo voorkom je vrij veel crashes..

    en begrijp me niet verkeerd: het gebeurt bij mij ook!
    ik ben ook wel eens onderdelen verloren ergens in de lucht.
    tijdens de landing van mijn vliegtuig 1 boompje over het hoofd zien.. boompje en vliegtuig zijn nu beide wat aangepast.
    te laag aankomen, landingsgestel in een braamstruik parkeren. toestel remt dan verdomt hard..
    een motor die niet aan wilde (electro en brandstof)
    soms onmogelijk domme dingen als oorzaak. maar ja, als je het niet weet, of er niet op let :D
    en dan soms de volgende dag exact hetzelfde fout doen :D
    maar ja. je moet eerst weten wat het probleem is.. voor je er iets aan kunt doen..



    beetje zoals de nieuweling op een graafmachine niet vertellen dat er een massaschakelaar op zit, maar hem wel uitzetten
    of hoe de snelwissel werkt.
    dat overkomt je 1 keer.
    en dan weet je het ;)

    een heli hangt van 110 van dat soort "weetjes" aan elkaar, en daar moet je op je gemakkie, door te vliegen achter komen.
    ik ben zelf ook heli instructeur..
    en het duurt gewoon ff. komt vanzelf.
    geduld hebben.
    nadeel van een heli is gewoon dat alles 100% moet zijn, anders komt de boel omlaag of vliegt het erg slecht.
     
  2. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Dankje student voor je begrip, en wat je zeg rustig aan doen en de tijd er voor nemen en zorgen dat de heli 100% is en blijft, en dan komt alles zeker in orde met vliegen
     
  3. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Nog een vraagje student? Want jij geef ook liever voorkeur om met 700 te lessen als ik het goed heb begrepen, en dan de vraag, met flybarr of flybarrles?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor mij persoonlijk maakt het geen fluit uit.
    ik ben begonnen met flybar, en later op flybarless overgestapt.
    er zit voldoende verschil in. maar de meeste van de verschillen kun je pas echt waarderen als je een tijd vliegt.
    dus voor het lessen zou ik me niet zo druk maken over de verschillen ertussen.

    en normaal als ik een leerling les geef, zit hij bij mij aan de kabel.
    tot hij zo ver is, dat hij veilig zelf kan vliegen, dan gaat hij los.
    maar aan de kabel, vlieg ik eigenlijk.
    en geef met de knop de controle over aan de leerling.
    gaat het mis, laat ik mijn knop los, en heb ik de controle weer.

    zodoende kan ik de heli dus vliegen zoals hij is, en in de leerling zender wil ik de boel nog wel eens terugdraaien, minder agressief maken voor de eerste start.
    als de leerling verder komt, draaien we de boel weer op, totdat ze de heli vliegen zoals hij is.

    qua afstellen door een leerling heb ik wel een voorkeur: flybar...
    dat ding is lekker mechanisch, je ziet wat er gebeurt.
    alles wordt rechtstreeks gestuurt uit de zender. dus als je een commando geeft, zie je dat ook meteen in de kop en op de bladen.
    bij fbl is dat altijd maar de vraag.
    daar zit een computer tussen, die alle commando's verdraait en verrommelt.
    doen ze erg goed. maar het moet wel goed in de computer staan, anders kun je makkelijk een vlucht van 2 secondes hebben voor hij uit elkaar klapt.
    en dat weet je pas zeker als hij vliegt.
    je hebt wel wat trucjes natuurlijk.. maar het is erg slecht te zien.

    een leerling met instructeur zou ik inderdaad gewoon meteen een fbl 700 (of in ieder geval een grote heli) aanraden..
    de instructeur vliegt.. dus het gevaar op crashen of verwonden is minimaal.
    en de instructeur kan hem nakijken en voorvliegen.

    voor een leerling die zelf ook wil vliegen, zonder instructeur.. dan kan die leerling beter een 450 nemen.
    een 700 is gewoon groot, veel vermogen, hakt een aardig stuk door je been heen.
    en het kan heel vlot, heel erg mis gaan..
    die leerling kan dan voor zijn prive vliegsessies beter een kleinere maat pakken, zoals de 450.
    is wat lichter, en wat schichtig. Maar, als je die gewend bent, is de 700 geen probleem.
    daarnaast, je hebt een instructeur..
    dus die kan je 450 even nakijken, invliegen. weet je zeker dat de boel goed is

    meeste leerlingen zijn in het begin nog zoveel bezig met de knuppels zelf, dat die hele instelling eigenlijk veel te veel info tegelijk is.
    eerst lekker vliegen met de instructeur.
    daarna even je instellingen in de zender kopieren naar een los menu (backup)
    en dan proberen of je hem zelf afgesteld krijgt..
     
    Demaic vindt dit leuk.
  5. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Dankje voor de info student ik ga met mijn leraar ermee aan het werk allemaal en dan komt het allemaal best in orde, nogmaals bedankt
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb je al een beetje door de heli stickies/FAQs gebladerd Martijn? Staan bovenaan in meerdere subfora. Leerzaam, en vergemakkelijkt de technische communicatie. Communiceren via een forum, niet live, niet voelen, zien, horen(of ruiken :(), is al moeilijk genoeg
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
  7. Martijn1813

    Martijn1813

    Lid geworden:
    2 mrt 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Cuijk
    Dankje ron ik ga daar eens naar kijkenen inderdaad dat valt niet mee om bepaalde dingen uit te leggen via het forum vaak in praktijk gaat dat makkelijker, je kunt het dan inderdaad laten zien met wat je bedoeld en kun je samen de oplossing ervoor zoeken
     

Deel Deze Pagina