Hmmmm....Nu 120 gram. Dat wordt dus als je voorzichtig werkt iets van 150 gram excl. bespanning. Met Oralight hou je het op iets van 180 a 190 gram. Is nog te doen. Alles minder is mooi, maar tot 210 gram geen paniek. Een bijkomend probleempje van een zware vleugel is dat de roltraagheid toeneemt, en da's vervelend voor de besturing. Met name bij een Rudder Elevator kistje. Hou de V-stelling aan de ruime kant en zorg dat je die nog es kunt veranderen, mocht het nodig zijn.
Rompje (selecteer je hout en gebruik een CF 8 buisje voor de tailboom.) kan met iets van 50 gram gedaan zijn. Bouw je stabilo superlicht: Je hoeft dan niet met ballast in de neus te compenseren en kunt een lichte accu gebruiken. Stabilo moet je onder de 20 gram zien te bouwen, da's niet gemakkelijk, maar kan. Ik hou er niet van, maar feit is dat een V-staart lichter kan dan een conventionele.
Als je geen al te lange vliegtijden nastreeft kun je uit de voeten met GP 350 jes (1,5 a 2 uur vliegen max.). Dan weegt je vlieg accu 32 gram. Ontvanger: Een lichte. Ik gebruik zelf voor zulke kistjes de Pico 5/6 van MPX en daar ben ik erg tevreden over. Iets van 11 gram of zo. Voor de besturing gebruik ik liefst 1,5mm CF staf, dat scheelt ook weer gewicht achterin, die je niet met ballast hoeft te compenseren. Servo's HS 81, 18 gram / stuk. Ik gebruik zelf kleinere, maar dat mag ik niemand aanbevelen, ze zijn erg kwetsbaar. Geen switch harnasses en dergelijke rimram, gewoon je voeding een keer doorstekkeren met BEC stekkers, ik heb er nog nooit storing mee gehad, met schakelaars wel

.
Zo bekeken kun je dus 190 (vleugel) + 50 (rompje) +20 (stabilo) +80 (RC) + 50 (klein spul en stangetjes) op 390 gram komen. Je hebt dan nog 10 gram voor een beetje balanceerballast om op target te komen. :lol: En een beetje over target is ook geen ramp.
Als je een goed ontwerpidee voor een licht rompje zoekt:
http://www.charlesriverrc.org/articles/terminatorhlg/terminatorhlg.htm
Zoiezo een leuk kistje, en het rompje is slim bedacht en zeer eenvoudig te maken. Desnoods bouw je tzt een tweede E-rompje. Dan heb je direct 2 kisten voor die ene vleugel.
Als je de RC gaat inbouwen moet je niet gewoonweg inbouwen, maar eerst alles uitproberen op balans. Je kunt waarschijnlijk het best je accu voorin hebben, dan je servo's en achterin je ontvanger. Dan gebruik je het gewicht van je RC tenminste nuttig. Leg bij het bouwen van het rompje gewoon de vlakke zijde van de vleugel in lijn met het (vlakke) stabilo. Je zit dan in de buurt van het gewenste instelhoekverschil. finetunen kan met opdikken van de oplegging aan voor of achterzijde.