Hmmmm. 7 graden vind ik te weinig. Ik heb net een kistje afgemaakt (en meerdere keren gevlogen) met ongeveer 15 graden. Dat is een 1 meter kistje, en vliegt, maar niet helemaal lekker. Daarna tweede vleugeltje gebouwd op 20 graden en dat gaat lekker de hoek om: en dan bedoel ik echt rollen, trekken en 180 graden om, en weer terug rollen.
Je hebt een wat langer vleugeltje, maar wees toch niet te zuinig met enkelvoudige Vstelling. Het rampzalige sturen van veel RE kistjes is terug te voeren op te weinig Vstelling. Ik zou voor jouw kistje gaan voor 15 graden. 'T is even schrikken, maar lekker sturen is ook wat waard. Het efficientieverlies is ongeveer pro rata met de afname van het horizontaal geprojecteerde oppervlak en dus bijna niks. Zoals ik al eerder schreef is het wel prettig om een en ander zo in elkaar te zetten dat je eventueel nog es kunt veranderen.
Tot slot nog een puntje, dat vaak over het hoofd gezien wordt:
Ribbenvleugels zijn nooit helemaal vrij van torsie ofwel verdraaiing. Je doet je best maar er zit onvermijdelijk wat in. Omdat je met voldoende V-stelling een sterker rolmoment kunt maken, kun je daar ook eenvoudiger mee corrigeren en daarna nog 'gierruimte' overhouden om te rollen. In principe kun je met weinig V-stelling uit de voeten, wanneer de vleugels absoluut torsie vrij is. Omdat dat niet het geval is gebruik je je maximale rolmoment om de torsie 'weg te compenseren' en hou je niks over om een bocht mee te maken. Je hebt dan een kist die een kant wel op wil rollen, maar de andere niet. Dat lijkt dan onverklaarbaar, tot je de torsie gaat METEN. Geloof me ik heb het al een heel aantal malen gezien. Een grotere V-stelling lost dat probleem goeddeels op. Meervoudige V-stelling trouwens ook, omdat die veel effectiever is: De opstaande oren hebben een grotere V-hoek en het de kracht grijpt lekker buiten aan de vleugel aan, waar het effect het grootst is.