eloxeren van aluminium

Ik heb ff een vraag: kun je van geanodiseert aluminium ook de kleur weer afhalen??

De kleur zit IN de metaalstructuur. Je moet dus een laagje aluminium wegschuren. Of het langs (elektro)chemische weg kan, weet ik niet.

Als de anodiseerlaag geseald is is het niet meer mogelijk om alleen de kleur er weer uit te krijgen.
Voor het sealen is het nog wel mogelijk weer te ontkleuren door je produkt weer terug te hangen in je anodiseerbad en nog even te anodiseren.(tenminste als je organische kleurstoffen gebruikt).
Is je produkt geseald dan kun je alleen maar de hele anodiseerlaag verwijderen.
Dit kun je doen door onder te dompelen in een wat geconcentreerdere loogoplossing bij een temperatuur van een graad of 60.
Doe dit een minuut of drie en je anodiseerlaag zal er zo goed als vanaf zijn.Produkt goed afspoelen onder de kraan en drogen(controleren met een schuurpapiertje. maak je een mooie streek in je alu dan is je laag eraf. Gebeurd dit niet(anodiseerlaag is heel hard) dan nog even doorbeitsen)
Hierna goed afspoelen en opnieuw polijsten oid want het oppervlak van je produkt zal redelijk dof zijn geworden.
Hierna kun je weer opnieuw anodiseren en al dan niet inkleuren.

suc6
Ruud.

Ik heb net zeer geinteresseerd dit draadje zitten lezen. En ik vraag mij af welke soort dylon je moet gebruiken. Ik kan dit waarschijnlijk op mijn school doen.

Van dylon heb je namelijk een aantal soorten zoals dylon voor de wasmachine, voor koud water, voor warm water etc...

Een verzoekje aan de Richard, de starter van dit draadje. Wil je 'eloxieren' in de titel vervangen door 'eloxeren', het schrijfvaudje in eloxieren verhindert zoeken op de goede term. Of vervang het door anodiseren. Je kunt titel wijzigen door eerste bericht te wijzigen.

Laatst bewerkt:
Back