EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

Haha, das toevallig. Ben net terug van vliegen :)

En jawel, hij vliegt!! moest een beetje down trimmen. Waarschijnlijk door achterlijk zwaartepunt. Ik heb namelijk de stabilo toch ingedekt en vastgelijd, omdat ik niet tevreden was met die spandraden. Dat was lastig af te stellen en zeker niet uit elkaar te halen (mits je het erg leuk vindt om te pielen met boutjes en moertjes vd kogelkoppen, kwiklinks-pikkies zijn te dun waardoor ze niet te borgen zijn). Daarnaast (grootste reden) had ik nog een dikke 155 gram lood achterin nodig om het zwartepunt op de aangegeven plek te krijgen. Het hout was droog, 140 gr dus dat kon mooi.

Al met al, maar twee vluchtjes kunnen doen, die werkelijk heerlijk waren in de zin van relaxed. Mennn wat vliegt ie makkelijk maar wel serieuze 5 kg aan de stik, en dat merk je aan de andere kant wel. Alleen het landen was lastig, stationair liep de motor nog iets te hard (en te kleine propdiameter om daar op af te remmen, 4blad) en daardoor lastig om hem helemaal uit te melken en voor de voeten neer te zetten. Maar langzaam gaat ze. Het landingsgestel blijft prima zitten met 2 bouten en hollebolleklei land.

Maar twee vluchten dus...jawel ik had last van storing. en das niet leuk. Had ik eerder ook last van met mn seduction streamline. Ik vlieg met mpx evo (kristal) en de daarbij passende mini ipd ds ontvanger. morgen ga ik n andere ontvanger proberen. misschien moet ik toch nu maar geloven dat die ontvanger kaduk is...shame.

Conclusie: super, en zeer veel potentie in dit vliegtuig met deze motor. power houdt niet op (al moet ie nog wel verder inlopen en beter afgesteld worden). De funtana vliegt goedmoedig, zeer langzaam, grooot, relaxed en serieus. ik zeg: proost :proost:

Christiaan Vis zei:
...jawel ik had last van storing. en das niet leuk. Ik vlieg met mpx evo (kristal) en de daarbij passende mini ipd ds ontvanger.
Ging hij meer storen bij meer gas?
Ik heb gemerkt dat IPD's gevoelig zijn voor een rammelend metaal-contact en gevoelig zijn voor andere componenten met een processor.
(Is ook eens een draadje over geweest. Destijds heeft HobbyIn daarover ook een mededeling van Multiplex ontvangen)

Hans Meij zei:
Destijds heeft HobbyIn daarover ook een mededeling van Multiplex ontvangen)

Even ter zijde, maar worden deze mededelingen ook ergens gepubliceerd??
Heb het idee dat het daar nogal aan schort bij mpx. Onlangs problemen met mijn evo 9, draden naar de potmeter gingen door 8O Het probleem was bekend, maar nergens, en dan ook nergens iets te vinden van mpx :evil:
Iets in de trant van een waarschuwing zou wel op zijn plaats geweest zijn imho.
De service was overigens prima, alles direct en voor nop vervangen(op zich het minste wat ze kunnen doen natuurlijk)

@Christiaan gefeliciteerd met je vlucht :P

Hans, storing was onvoorspelbaar. Alleen bij stationair heb ik er niets van gemerkt. Dat zou kunnen omdat de vliegsnelheid daarbij dermate laag is dat het niet echt te merken was; bij duikvlucht met stationair wel namelijk. Met andere woorden, bij middelmatig hoge snelheid viel het op. Ook bij de later uitgevoerde range check, waren de storings-uitslagen niet groot. Getest overigens bij lopende motor. Morgen ga ik het ook testen zonder lopende motor...

Bertus. Over het vermogen heb ik denk ik niets te klagen. Het gespecificeerde gewicht van het vliegtuig ligt tussen de 4.5 en 5.5 kg. De meeste mensen vliegen met een os 160 gloei omdat deze 'feller' dan benzine zijn. Deze mvvs heeft meer vermogen (specificaties dan he) dan de os 160 (3,8 vs 4,2 hp als ik me niet vergis), dus dat zit wel goed dacht ik. Volgens diezeflde specificaties moet de trekkracht toch wel een 10 tot 11 kg kunnen worden. Ik heb er max 8,5 kg uit kunnen persen. Dit lag ws aan een inefficiente prop (conrad merk 18*10...) en omdat de motor nog niet volledig ingelopen is en iettewat rijk loopt. Ooit komt een keer dat ik een mejlzik prop ga aanschaffen (vind het nogal wat kosten... vandaar even lowbudget proberen :)). Dus ik verwacht dat er wel voldoende power uit kan komen.

Over multiplex...hmmmmmmmmmmmmhmmmmm dat is niet zo mooi. al zit ik ook in zo een newsgroup en daar hoor ik niets over deze problemen. Morgen weet ik of het aan de ontvanger ligt, dus dan komt meer info...

Alleen de eerste serie ipd ontvanger hebben problemen gehad, daarna waren de problemen weg en werden het wereldontvangers, heb er zelf ook een groot aantal. Mocht je er een uit de eerste serie hebben kan Corrien (jan van mouwerik) deze kostenloos repareren. Die ds ipd kun je dus nog gewoon gebruiken, maar eerst even opsturen voor controle dus.

Grt.

ah...weet je wat voor soort problemen dat waren? ik heb mijn setje gekocht toen de evo net uit was... heb jij toevallig wat contact gegevens van Corrien?

bedankt!

Christiaan Vis zei:
ah...weet je wat voor soort problemen dat waren? ik heb mijn setje gekocht toen de evo net uit was... heb jij toevallig wat contact gegevens van Corrien?

bedankt!

stuur hem een pb.
of anders: de gegevens(adres) staan ook op de mpx sites.
kontakt -> service adr -> nederland

Met de eerste serie was er een probleem met de filters ofzo, en trillingen konden problemen geven. Dit schijnt eenvoudig op te lossen te zijn, maar dat hoor je nog wel van Corrien dan. Je bent die ontvanger hoogstens een weekje kwijt meestal.

Grt.

neen, althans geen nieuwe. er is ook niet veel veranderd aan de plane. alleen dus dat het stabilo en kielvlak ingedekt zijn... ga er binnenkort (als het regent) nog wat decals op maken. dan zal ik wat nieuwe plaatjes posten.

verder heb ik vandaag niet gevlogen. helaas helaas. erg helaas. maar de wind stond te dwars om een beetje risicoloos te kunnen opstijgen. Wilde het niet wagen. Verder wel nog een rangecheck gedaan met nieuwe ontvanger en zowel met draaiende motor (kwart gas) als zonder kreeg ik storing op een afstand van rond de 120 meter. Zodra de antenne werd uitgeschoven was het voorbij. Volgende stap is om het gewoon uit te proberen met deze (andere dus) ontvanger, maar ik denk dat ik kan uitsluiten de de ontsteking het probleem is. Ik verwacht dat er met deze ontvanger geen problemen optreden en dus dat ik de mpx ontvanger even moet opsturen. mgoed, we zien wel.

groeten!

Christiaan,

Waar heb je je ontstekings accu liggen? Kun je eens wat foto's maken van het 'interieur'? Ontstekings accu kan namelijk invloed hebben op je ontvanger.. je zal niet de eerste zijn die daardoor storing krijgt.

Grt,
Michel

Als je op 120 meter afstand storing krijgt met ingeschoven antenne dan is de reikwijdte meer dan voeldoende. Normaal gaat men ervan uit dat het dan maar iets is van 65 meter bij Multiplex en futaba en anderen zelfs al bij 45 meter.

Op zichzelf is het inderdaad beter om de accu van de ontsteking en de ontvanger een stuk uit elkaar te houden. Echter kwam het zwaartepunt van mijn Katana zo uit, dat de accu's allebei op het zwaartepunt moesten komen te liggen. Ze zitten dus direct naast elkaar met nog geen cm ruimte. Ik heb al zo'n 50 vluchten gemaakt zonder ook maar enige storing (Roto 25cc)

Grt.

Ah, nou de accu van de ontsteking ligt zeker 25 cm weg van de ontvanger. De accu van de ontvanger licht zeker 70 cm van de ontsteking vandaan (achteraan de tunnel voor de reso). Echter de ontsteking-schakelaar zit dichtbij een servo om hem te bedienen (zie foto 2). Wat denken jullie hiervan? Verder heb ik bij zowel de draden naar de servo's in de hoogteroeren als naar de ailerons, ongedeelde ferriet ringen gebruikt om storing tegen te gaan. Zou dat een mogelijkheid zijn, storing op de draden en niet zozeer op de ontvanger? of is het meestal wel de ontvanger?

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20108.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20109.jpg

bedankt voor alle hulp!!

Moet geen probleem zijn, in één van mijn Laser 200's zit het op exact dezelfde manier...

Grt.

Mijn ervaring (dus uit ondervinding en niet van horen zeggen!!!) leerde me dat alles wat in contact komt met de ontsteking op een zo groot mogelijke afstand van de ontvanger en andere electronica moet liggen. Dus hou alles wat met je ontsteking te maken heeft (accu, schakelaar, draden,...) ZO VER MOGELIJK van alle andere draden, servo's, ontvanger, schakelaar...Waarom dit zo is weet ik niet, maar toen ik deze regel toepaste in m'n diablotin was ik van alle problemen verlost. ook plastic stuurstangen gebruiken naar de motor toe, maar dit lijkt in orde te zijn. Leid je antenne van de ontvanger ook buiten de romp, liefst schuin omhoog naar de rudder toe, of naar het hoogteroer. Bij de afstandtest staat je ontvangstantenne haaks op de richting waarin je de test doet, da's de optimale richting (heeft men mij verteld).

Je kan makkelijk een testje doen. Haal de schakelaar van je ontsteking uit het toestel, en koppel accu en ontsteking direct aan elkaar, wel het stekkertje borgen met wat tape of een klemmetje. Doe dan een afstandstest en een vlucht. Een kwartje gas lijkt me wat weinig, geef minimum half gas gedurende de afstandstest. Probeer ook verscheidene toerentallen uit.

ik probeer dit toe te passen in al m'n toestellen met ontstekingsmotoren, tot nu toe zonder problemen (ZDZ, 3W, BFM, Zenoah)

Hee Christiaan.
Waar heb je de ferriet kernen geplaatst?
De regel is dat je ze zo dicht mogelijk bij de onvanger moet plaatsen en niet dicht bij de servo's wat ik ook al eens bij anderen heb gezien.

De ontstekingschakelaar bij zo'n servo is ZEEEEEER FOUT!!!!!!!!!!
Hierbij heb je dus de gouden regel verbroken dat de ontstekings-installatie zover mogelijk van de ontvangst-installatie verwijderd moet zijn.
Zowieso vindt ik pesoonlijk dat zo'n ontstekingsschakelaar aan de buitenkant van de kist moet zitten zodat het visueel zichtbaar is dat de motor niet "heet" is.
Je kan de motor toch uit zetten met de gasservo?
Als je perse de motor uit wil zetten via het verbreken van de ontsteking, raad ik je een optische ontstekingsschakelaar aan (opto-coupler principe).
Het voordeel is ook nog eens dat wanneer je de ontvanger uit zet, de ontsteking ook automatisch uitgaat.

Heej, de ferriet kernen zitten idd in de buurt van de ontvanger. heb ze alleen wel daar geplaatst waar ik ze kon vast maken zodat ze niet gaan liggen rondvliegen door de romp (vallen dus net buiten de foto).

Over de ontstekingsschakelaar :), helder :) gaan we eens uittesten. En misschien idd niet zo heel hard nodig om de motor op die manier uit te zetten.

dank dank, i'll keep you posted.

Back