EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

Christiaan Vis zei:
Hij liep prima, eerst met een 18*10 prop en later met een 15.5*12 vierblads APC. Dat loopt aanzienlijk beter. Mooiere stationair loop. ws komt dat toch doordat de vierblads wat zwaarder is en dus voor meer vliegwieleffect zorgt. Nog een vraag (omdat mn tachometer alleen 2 en 3 blads ondersteund, denken we dat 15.5*12 okay is?

Christiaan

Je kan volgens mij gewoon het toerental meten hoor met een vierblads prop op de 2 blads stand, even net toerental delen door 2.

Overigens zal deze prop je teleurstellen in het freestyle vliegen.
Deze prop is naar mijn weten ontwikkeld om het propgeluid te verminderen ten koste van rendement en thrust.

Ik vind het toch een erg kleine prop die 18*10 of die 4 blads. Een clubgenoot van mij heeft ook een mvvs 35 (wel een oudere) en die draait een 20*8 met gemak, en die heeft gewoon een standaard potje (zelf gemaakt)

Grt.

de 18*10 staat gespecificeerd op zo'n 7600-7800 toeren met een resopijp. Nog wel afhankelijk van welk merk waarbij de mejzlik props toch wel de betere schijnen te zijn. Een 20*8 kan ook zeker, in die zin dat deze gelijk qua opgenomen vermogen als de 18*10. Ik zelf zou die ook graag hebben of een passende 3 blads mejzlikspul. Maar das prijzig. Deze vierblads heb ik geleend en dus kost me niet al te veel :) maar idd zal voor freestyle niet alles zijn. Maar om ff mee rond te vliegen en te voelen moet kunnen. wellicht over een tijdje een mejzlik als alle andere kosten een beetje 'vergeten' zijn...duur spul bij elkaar hoor...

7600-7800 toeren is erg veel voor een benzinemotor. In de lucht komen er zo'n 1000 toeren bij, dus zit je haast aan de 9000 in de lucht. Op de grond is een toerental van 6000-6500 erg netjes voor benzinemotoren. Voor de grotere methanolmotoren zoals de 160fx is 7500-8000 netjes op de grond.

Grt.

Valt wel mee hoeveel de Mejzlik props kosten.
Naar mijn weten de goedkoopste carbons.
Ik betaalde voor een 19x8, die ik op de Pro heb zitten, een kleine 40 euro.
Een APC in die maat zit er niet veel onder.
Als je goedkope props wil, kan je ook voor de houten MenzS props gaan.
Ik betaalde voor een 20x6 nog geen 20 euro.

Zo daar gaan we weer. Ik ben inmiddels aan de afwerking begonnen, het spuitwerk. Ik heb daarvoor createx auto-air detail colors gekozen omdat deze gemakkelijk verwerkbaar zijn, relatief flexibel en op veel verschillende ondergronden toe te passen zijn. Daarnaast zijn ze (zeer relatief) goedkoop per ml. De uiteindelijke afwerking gebeurd met 2K lak wat een glanzend effect geeft en de lak ook natuurlijk water en benzine bestendig maakt.

Ik heb er niet teveel foto's van gemaakt en het proces is vrij langzaam en tijdrovend... En nog lang niet klaar...

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20101.jpg

En vervolgens diepte erin aangebracht door drie verschillende kleurgradaties van geel in combinatie met rood te gebruiken.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20103.jpg

en dan nog een kleine opname van de onderzijde van de vleugel
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20102.jpg

tot zover...

hoe dat men een zo mooi model verprutst ( in mijn ogen ) door zo een lelijke pop ( vogel) in de cocpit op te sluiten.
LAAT DAT BEESTJE VLIEGEN.

Bedankt voor alle positieve reacties!

Ik heb de druppelstructuur zo ongeveer af. wat nu nog overblijft is de rompzijkanten en het staartstuk. Maar ik denk dat ik die even voor een andere keer ga bewaren en asap deze bird de lucht in ga helpen..

Hier het resultaat zoals het er nu bij staat:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20104.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20105.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20106.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20107.jpg

dag dag

Ziet er zeer gaaf uit Christiaan!!!!!!
Weet je zeker dat je hem niet eerst helemaal afmaakt?
Eenmaal met de PRO gevlogen, heb je geen tijd meer om hem verder te spuiten..........
Je bent dan constant aan het vliegen!!!!! :D

ik heb er nu een 2k lak overheen gekwast (airbrush vind t het niet zo lekker, 0.2 mm) maar ben er nog niet tevreden mee, ga denk toch airbrushen of met n spuitpistool. Heeft iemand nog een aanbeveling voor 2k lak? ik gebruik nu lakvan extron modellbau. ben ik niet heel tevreden over omdat het echt heeeeeel lang duurt voordat het echt echt echt is uitgehard en niet meer plakt...

En mocht ie t nog niet hebben gedaan, dan staat er een mooi weekend voor de deur :lol:

Grt.

Back