Wilde hem eerste keer lanceren na een succesvolle zweef test maar nee hoor, boorde neus gelijk de grond in. CG was in ook orde btw. Zal hem wel verkeerd hebben gegooid.
Tja, wat moet je daar nou van zeggen. Was het je eerste vliegpoging? Als dat zo is, ga met je volgende toestel naar een vereniging. Lijkt dan een schoolvoorbeeld van zelfoverschatting...
Beetje stomen waar het ontzet, is en weer plakken met EPP secondenlijm. Doe dat stomen wel met beleid en timmerans oog. Tussendoor delen passen. Wel elektronika niet meestomen. Kale kist dus... nou ja kist? CG niet op de vingertoppen. Altijd op een waag... ook al is het zelfbouw. Lanceren doe je ook niet, zou vrijwel uit je wand weg moeten vliegen met enige overtuiging wat lijkt op een worp... Is een schuim trainertje en zo weer gerepareerd. Kan niet moeilijk zijn. Zal nog vaker gebeuren. Neem les. Scheelt je een hoop frustratie... houd je de boel langer heel... en je leercurve gaat sneller, omdat je gecorrigeerd wordt op je fouten, die je zelf niet door hebt. Wellicht waren je uitslagen niet goed, zo ook je reflexen totaal verkeerd. Kan je dit soort modellen snel achter je laten en overgaan tot spannender volleerd vliegen, waarbij helaas toch altijd weer iets versplinterd kan geraken.
Dat krijg je als je een kistje met duwprop bovenop volgas weggooid. De motor drukt de neus omlaag en pats, daar ligt die. Volgende keer laat je iemand hem gooien en dan half gas. Schuin omhoog gooien en weg ben je.
Heb wel een aantal lessen gehad, maar de meneer die me les heeft gegeven heb ik helaas niet meer gezien, plus hij weigerde om me te leren opstijgen....Mocht alleen maar vliegen. Was trouwens ook geen 100% wat ik had gebruikt, ergens tussen de 50 ah 60% ofzo Maar zoals gezegd niks wat een beetje stoom, sate prikkers enzovoorts kan repareren. Btw tips aangaande stoom? of gewoon een tutorial?
De beste lijm om dit te maken vind ik UHU por. Por aandoen aan 1 kant, twee kanten tesamen duwen zodat het een beetje uitpuilt en de twee delen weer uit elkaar halen. De twee delen nu (los van elkaar!) laten liggen zodat de lijm opdroogt. Na een kwartiertje (als je eens voelt aan de lijm mag hij niet meer 'nat' aanvoelen) de twee delen weer met gepaste kracht in elkaar voegen. En dat krijg je gegarandeerd niet meer los! We hebben al menig schuimen vlieger hersteld op het veld op die manier
Wouw hebben dat die simpele Flite Test modellen die je gewoon in mekaar flanst en lekker goedkoop zijn in de EU beschikbaar waren tegen normale shipping kosten, ze hebben een hele hoop verschillende, en je kunt gewoon je hele power train eraf halen en op een andere zetten. http://store.flitetest.com/ Gemakkelijk om mee te leren vliegen in je eentje en maakt geen fluit uit als je der een crashed.
Dan zal die instructeur van mening zijn geweest dat je aan vaardigheden nog iets te kort kwam om zelf te kunnen starten. En achteraf gezien heeft hij daar gelijk in gehad. Bij een eerste start door een leerling moet je als instructeur bijna 100% zeker weten dat het goed gaat. Gaat het mis dan ben je een slechte instructeur...
Eerlijk gezegd geef der niks om dat het ding gecrashed is, wouw alleen heben dat Flite Test eens zou opschieten met hun swappable serie modellen hier in de EU beschikbaar zou maken. Maar in de tussentijd, zal de Bixler 2 er flink van langs krijgen zolang de electronica in orde blijft.
Zou het met een ander vliegtuig beter gaan? Dat een gerepareerd toestel er nog flink van langs zal krijgen geloof ik graag. Maar dan wel tijdens hele korte vluchten. Denk dat het verstandig is dat je eerst leert vliegen. Anders wordt het geld storten in een bodemloze put.
Schuin omhoog gooien met halfgas? Dat is zowat het beste scenario om hem meteen na het starten in overtrek te brengen... Dan kan je hem beter meteen in de prullenmand gooien. Kans is groot dat dit in bovenstaande geval ook weer gebeurd is (het is een klassieke beginnersfout): toestel te steil omhoog gegooid met onvoldoende power. Toestel kantelt voorover om weer snelheid te winnen, maar verliest daarbij - onvermijdelijk - hoogte. Jammer genoeg is er bij het starten nooit voldoende hoogte om te recuperen voor ie de grond raakt. Driekwart tot volgas, roeren neutraal en zo vlak mogelijk lanceren met een flinke zet (neus heel lichtjes omhoog mag, maar zeker niet meer dan 10°) en het ding trekt zich vanzelf naar veilige hoogten.
Helemaal met je eens HansL. Bij het opgooien moet je het model NOOIT omhoog gooien. Zeker niet met weinig vermogen. Dat is het recept voor een crash. 8O
Mag zelfs een beetje naar beneden geworpen worden, of met de neus naar beneden, zodat toestel vlotter snelheid op bouwt.
Een ez cloon zal met te veel gas eerst flink naar beneden duiken voor dat hij omhoog gaat . met een beetje gas vliegt hij zo weg ,net als zonder motor .
Dit soort modellen zijn heel licht en zeker niet geschikt om mee te leren vliegen. Gewoon die bixler weer in elkaar lijmen en weer verder. Dat is een prima toestel om te oefenen. Je kan ook hotgleu (smeltlijm) kunnen gebruiken, dat gaat prima of bruislijm, dat duurt iets langer voor het droog is maar dat is wel reuze sterk. Succes.
De Easystar 1 van m'n zoontje gooi ik vanuit stilstand met een flinke zet weg. Bij 3/4 throttle zakt hij voor geen meter maar stijgt ie rustig. Ik merk ook niets van een 'overdreven' pitch down moment bij vol gas.
Zeker de eerste keer een vliegtuig starten is niet simpel. Als hij goed getrimd is je let op de wind en de gasknuppel en het zwaartepunt is op de goede plaats en je werpt onder de goede hoek en snelheid dan lukt het wel. Slechts een van die dingen fout en je reageert niet heel snel en je vlucht duurt maar enkele meters. Heb je het eenmaal door dan geeft het veel voldoening maar even beschrijven hoe dat moet valt niet mee. Ik ga me er dan ook niet aan wagen.
Een verschijnsel dat ik de laatste jaren zie is dat men tijdens het (les) vliegen teveel afhankelijk is van de trekkracht van de motor. Modellen zijn meestal overpowerd en het echte vliegen wordt achterwege gelaten. 'Die prop trekt 'm wel het luchtruim door' Valt een motor (om wat voor reden dan ook) uit, dan zie je de gekste dingen gebeuren waardoor toestellen vaak onnodig crashen. Gooi de Bixler of die Easystar kloon eens zonder gas met de neus naar beneden weg. Zweef eerst eens 10 meter en zet dan de motor aan. Dan ben je pas aan het vliegen.. Succes met de reparatie en ga naar Jupiter om te leren vliegen. Grt Frank
Ding is helemaal gerepareerd vandaag, was nog ff zo rond 8 ofzo naar het veld geweest, en ben dan mijn Roer verloren, had deze dus niet op de correcte manier vast gelijmd, nu zit hij vast me 2 BBQ Sate prikkers en Bruislijm, dus gaat niet zomaar meer loss na een paar kliene klappen ertegen. Dus tja weer wat geleerd
Euh bruislijm. Dat wordt sterk en hard. Niet de meest flexibele verbinding. En wat moet je roer doen? Juist ja, bewegen. Dat wordt dus een servo die zich zot gaat duwen....