En nog een Charter

Ha ha, goed idee. Wat denk je, kan het er net mee door of moet het toch echt over?

Freek

Tip gebruik dunere draad het liefst mesing draad of koperdraad 0,5mm
Goed rijk met S39 insmeren en dan gewoon met een zware soldeerbout solderen
met tin
Dan krijg je een strak maar ook sterk resultaat

Denk wel dat je het moet verbeteren :( Het lijkt wel goed vast te zitten maar zogauw als het belast wordt breekt de verbinding los (verwacht ik). Beter nu even extra aandacht aan besteden om het goed te doen. In plaats van een grote bout kun je ook een brander gebruiken. Zoals al gezegd even S39 of soldeerpasta erop smeren, verhitten tot de tin ook op de stangen van het werkstuk gaat vloeien en dan even ruim tin erop en rustig af laten koelen.

Huibert, Jeroen, bedankt! Ga het idd opnieuw doen. Zal het resultaat wel showen als ik er tevreden over ben ;).

Gr,
Freek

Een beetje late reactie..... Maar j.weel en huibert hebben gelijk. Dit kun je beter opnieuw doen. Je kunt hier wel mee vliegen, maar het landen wordt erg lastig ;) .
Houd er wel rekening mee dat je alles opnieuw moet schoonmaken. Schuurpapier, ontvetten enz.

Succes!

Hey Danny, no problem. Wil je aanbod dit keer niet afslaan als die nog staat. Een keer de meester aan het werk zien ;).

Zonder dollen, lijkt me zeer leerzaam als je het een keer voor wilt doen.

Gr,
Freek

Meester?

Hoi Freek,
Hiervoor gaan we wat afspreken, lijkt me goed dat we dat buiten het openbare deel houden.

Dit is ook weer typisch zo'n geval van dat je niet zo veel hoeft te onthouden om het goed te doen. Het gaat er meer om dat je onthoudt wat je allemaal niet moet doen.

Enne...Als je de meester aan het werk had willen zien had je vroeger op school beter op moeten letten. Hier heb je jaren lang de tijd voor gehad.

Is ie af? Nope, maar er zit eindelijk weer wat vooruitgang in. Met hulp van "Supagloo" het onderstel gesoldeerd en hij heeft me ook een demper geleend/geschonken. Kun je altijd terug vorderen Danny ;). Nogmaals bedankt!

Door drukte met studie en werk heb ik niet veel tijd gehad om hem af te maken, dwz, heb er nog wel een depron dingetje tussendoor in elkaar geprutst: depron-trainer-van-tekening

Deze zomer moet de Charter ook eens gaan vliegen :yes:

Anyway, weer wat kleine dingetjes gedaan. Demper eraan gehangen, eea moet nog worden gelijmd en vastgezet:

full

Verder zwarte streep op de romp heel dun behandeld met G4 omdat ik ergens las dat die plakstrepen zo loslaten. Paar dingen moeten nog gebeuren:

Ontvanger & ontv. accu monteren
Tank monteren
Ramen erin lijmen
Onderstel eronder zetten
Nog een keer alles nalopen en dan mag het motortje inlopen.

Valt best mee.

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ontsnapt nog veel geluid door de silicone-slang Freek. Slangetje tussen demper en nademper korter maken. Of stukje pijp in de slang schuiven zodat je twee silicone-spleetjes overhoudt van 1-2 millimeter. Nu dempt je nademper amper, alleen doordat de extra weerstand de motor minder toeren laat maken.

Laatst bewerkt:
Mmmm, was al bang dat (iemand) je dat zou zeggen :rolleyes:. Slangetje korter maken betekent weer een nieuw gaatje in de romp voor de ondersteuning, buisje erin schuiven lijkt me ook niet alles. Mmm, toch maar inkorten dan.

Toch bedankt voor de feed back.

Freek

Ziet er netjes uit. Die van mij heeft inmiddels al heel wat rondjes achter de rug. Net als noodlandingen. ;) Krijg het Webra motortje toch niet helemaal optimaal afgesteld. Gelukkig kan die Charter veel hebben. Een plof vanuit een meter hoogte...niks aan het handje. Stevige hap allemaal. En het vliegt heel makkelijk.

Ik heb trouwens wel onder de trailing edge van de vleugel een latje van zo'n 3 a 4 mm, zodat de instelhoek van de vleugel wat kleiner is. Dat ding genereert zoveel lift anders...

Ron heeft hier IDD een punt. Mooier nog: hij levert ook meteen een bruikbare oplossing aan! Bijkomend voordeel is dat de slang niet zo snel doorbrandt.

Je kunt het natuurlijk nog eerst proberen zonder buisje in de slang die demper zal toch nog wel iets doen.
Wil je toch een stukje buis dan denk ik dat ik nog wel iets heb liggen.

Ik wacht met spanning af tot je eindelijk de tegenaanval ingaat tegen het oprukkende ARF-Calmato geweld op de baan. (Vliegt overigens wel goed, zo'n ding....)

Laatst bewerkt:
Wel, het tijdstip dat ie toch echt het luchtruim kiest komt weer wat dichterbij :D.

De ontvanger + accu zitten erin, tank is gemonteerd, ramen erin gelijmd (trouwens wat lastig klusje vond ik), onderstel eronder.

Hier een poging een raampje te fixeren:
full

En hier het eindresultaat tot dusver:
full

De nademper zit nu direct achter de gewone demper, dus geen buisje in de siliconen slang.

Moeten nog een paar dingen gebeuren:
- Neuswiel vastzetten. De romp staat nu nog wat achterover, denk dat ik het toch maar zo laat.
- Gasservo instellen, nog niet echt een idee hoe dat precies moet maar daar kom ik wel achter
- Zwaartepunt controleren
- Inlopen motor

Kortom, niet echt veel meer. Hij weegt trouwens 2100 gram (Zonder nademper en tankinhoud), heel prima volgens mij, gezien de verzwaringen door de wat oversized motor en een neuswiel.

Ik ga nu weer voor een tijdje naar het buitenland dus heel even geen update meer.

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vraag, bij de bovenste en onderste bespanning van de vleugel loopt deze mooi recht. Je zit duidelijk een rechte lijn tussen de rode en de geblokte bespanning.

Het is mij nog niet gelukt om zo'n mooie overlapping van de 2 delen te verkrijgen ? Heb je hier een tooltje voor gebruikt ?

Grt.

Lindert

Zeer netjes. Duurt effe, maar dan heb je ook wat.;)

Was laatst bang dat die van mij na 12 jaar noeste arbeid (goed, 2 jaar effectief) naar de eeuwige modelbouwvelden kon. Kist reageerde nergens meer op en spiralde (langzaam gelukkig) oncontroleerbaar een veld in. Ik verwachtte een hoopje aan te treffen, maar enkel de prop was gebroken! Die Charters lijken onverwoestbaar... Oorzaak was overigens een gebroken soldeerpunt op de ontvangerakku.:(

Had die van jou nou ook ailerons?

- Neuswiel vastzetten. De romp staat nu nog wat achterover, denk dat ik het toch maar zo laat.

mooi zo laten, dan komt je charter wat makkelijker los als het gras wat hoog is, als je de romp op een harde ondergrond vlak staat en je rijdt door het gras om op te stijgen dan zal je neuspoot iets inveren waardoor de neus naar beneden duikt en het opstijgen vrijwel onmogelijk wordt (heb ik gisteravond maar weer eens ondervonden).

kist ziet er prachtig uit, goed werk!

Gerard.

Heren,

Bedankt voor de reacties!

@ stephan1986 & sjaakslinger: idd, duurt even maar dan heb je ook wat ;). Ik heb wel eens last van motivatie schommelingen, maar meestal komt toch wel af wat ik begin.

@ Lindert: ik heb hier geen tooltje voor gebruikt. Het is weer even nadenken hoe ik dat ook al weer had gedaan. Als je folie koopt heeft het natuurlijk al aan 2 kanten rechte zijden. Die moet je gebruiken bij het folien. Dus een kwestie van het folie netjes recht op de vleugel leggen en strijken maar. Ik heb volgens mij ook eerst de geblokte onderkant gefolied, en daarna de bovenkant. Dus het oranje folie overlapt het geblokte folie een heel klein beetje aan de voorkant. Aan de achterkant van de vleugel zit niet zo'n mooie overgang, omdat dat daar de "verknipte" kant van de folie zit. maar dat is ook niet erg want de overlap zit aan de onderkant of achterkant vd vleugel, daar zie je niets van. Ik weet niet of het duidelijk is wat ik hier vertel, anders gil je nog maar een keer.

@ Gerard VLC: thanks! Dan laat ik het zo.

Freek

Laatst bewerkt:
mooi zo laten, dan komt je charter wat makkelijker los als het gras wat hoog is, als je de romp op een harde ondergrond vlak staat en je rijdt door het gras om op te stijgen dan zal je neuspoot iets inveren waardoor de neus naar beneden duikt en het opstijgen vrijwel onmogelijk wordt (heb ik gisteravond maar weer eens ondervonden).

kist ziet er prachtig uit, goed werk!

Gerard.

maar niet te hard tegen je richtingsroer duwen :)

@ Freekt

Nee, ik begrijp je 100%. Maar ik gebruik alleen folie van Hobbyking, dat is per 5meter verpakt. Er bestaat ook een tooltje voor een 'Smartcutter' volgens mij.

Grt,

Lindert

Back