En nog een Charter

@ sjaakslinger: je vraag had ik over het hoofd gezien, maar hij heeft idd rolroeren. Goed om te weten dat ze degelijk zijn ;).

Freek

Heb vandaag een eerste poging gedaan de motor in te laten lopen. Heb behoorlijk wat breaking in draadjes gelezen, uiteindelijk besloten de handleiding van OS gewoon maar te volgen.

Poging 1:
Er zat helemaal maar dan ook helemaal geen muziek in :sad:.

Brandstof heb ik overigens gehaald bij Hobby-in, daar kan het lijkt me niet aan liggen. Ben nog maar eens de handleiding gaan doorlezen en ook wat draadjes. In eerste instantie dacht ik dat ie verzopen was, dus weer drooggedraaid +- 200 slagen ha ha: geen resultaat.

Daarna was de gloeiplug aan de beurt. Deze is keurig nieuw, alleen ligt de voeding om hem te laten gloeien al 1,5 jaar in de kast. Gemeten wat eruit komt, toch wel de bedoelde 1,2 volt. Nu geeft de handleiding aan dat ik 1,5-2 volt nodig heb voor de gloeiplug, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. Ook zou het kunnen zijn dat ie geen goed contact maakt met de plug, die is namelijk wat vet van de olie, door het controleren of de plug goed vast zit.

Om te controleren of de plug goed werkt heb ik de plug eruit gehaald en op het apparaatje gezet: draadje gaat niet gloeien. Ik weet niet of ik hier op de juiste manier test, maar ga eerst maar de voeding van de plug opladen.

Hierna nog een keer kijken of het draadje van de gloeiplug rood/oranje wordt. In case erin zetten en nog een keer proberen te starten. In case not terug met het spul (gloeiplug & voeding) naar de winkel.

Wordt vervolgd :mrgreen:.

EDIT: na de gloeiplug voeding opgeladen te hebben begon de gloeiplug gelukkig licht oranje te gloeien. De motor begon na montage van de plug in het begin een beetje aan te slaan. Dat was echter van korte duur. Voeding getest op een andere plug: weer niets. Al snel weer leeg dus. Een nachtje opladen en dan nog eens proberen, en anders een nieuwe voeding kopen, met evt. ook meer volt.

Freek

Laatst bewerkt:
... alleen ligt de voeding om hem te laten gloeien al 1,5 jaar in de kast. Gemeten wat eruit komt, toch wel de bedoelde 1,2 volt ...
= NiCd/NiMH cel. Een onbelaste meting geeft geen informatie over laad-toestand en kwaliteit. Desondanks denk ik dat deze cel(len) hun beste tijd hebben gehad. Komt er een kwak brandstof op de gloeispiraal dan neemt weerstand af en stroom toe.

Kersrood gloeien is al voldoende Freek. Je kunt ook een 2V lood-cel gebruiken maar dan moet er een meter draad tussen om de stroom binnen de perken te houden. Ik zou als ik jou was één van de club-guru's inschakelen om motor aan de praat te krijgen, vóórdat je een tennisarm krijgt.

Laatst bewerkt:
Hallo Ron,

Bedankt voor de info. Aan een clubguru over laten is natuurlijk het meest verstandig. Ik wil het iig nog een keer met een goed gloeiende gloeiplug zelf proberen. Van al dat vallen en opstaan leer ik het meest en heb ik als het uiteindelijk lukt (meestal, niet altijd) toch het meeste voldoening en lol gehad. Als er dan iets stuk gaat is ingecalculeerd leergeld.

Ik kan me nog wel herinneren dat ik ooit eens wilde programmeren (computer) en dit niet direct lukte. Ik vroeg het een vriend die het vervolgens voor me ging bouwen. Goed bedoeld natuurlijk, maar ik had nog niets geleerd, vond het eigenlijk best irritant ha ha. Anyway...

EDIT: ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord hier, ben namelijk wel hardstikke blij met alle hulp.

Freek

Laatst bewerkt:
Hoi Freek,

Is het al gelukt om je motor te laten lopen? Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd waarom ie het niet wil(de) doen.

Enne..... het probleem met veel clubguru's is dat je er vaak een heleboel hebt die input leveren en weinig die output leveren......

Groeten,
Danny

@Ron: ik hoop niet dat je je aangavallen voelt. Je aanbeveling aan Freek snijdt zeker hout.

Voor zover mij bekend wordt deze titel bij ons niet officieel gevoerd. Ik zal de statuten er eens op nakijken. Mocht de titel alsnog ingevoerd worden, dan zal er eens goed over de eisen nagedacht moeten worden. :)

Hey Danny en Ron,

Hij heeft nog steeds niet gelopen. Na een paar pogingen waarbij de gloeiplug problemen leek te geven heb ik het maar over een volledige andere boeg gegooid.

De OS is eruit gesloopt en ik heb er een elektromotor in gezet!!! Was het geklooi met de motor een beetje zat, en vreesde ook de geluidsproductie. Tja... Een clubguru sollicitatieprocedure is dus even niet nodig ;).

Ik heb na wat geklets met forumgenoten de volgende setup gekocht:
Motor: HobbyKing R/C Hobby Store : KD 36-12XL Brushless Outrunner 770Kv EQ: 2826/12
Regelaar:HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Accu:HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 3000mAh 4S1P 20C
Prop: HobbyKing R/C Hobby Store : TGS Sport 11x7E Precision propeller

Het geheel is al ingebouwd, ik blijf gebruik maken van een losse ontvangeraccu, de BEC van de regelaar is uitgeschakeld.

EEA ziet er nu zo uit:
full

full

Ziet er wel een beetje slordig uit nu de OS eruit is gesloopt :(. Tzt ga ik waarschijnlijk nog de ruimte boven de motor netjes afwerken. het enige dat nog moet gebeuren is het netjes inbouwen van de accu, en dan kan de maiden beginnen. Hopelijk as woensdag. SPANNEND ;).

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Je het er een goede motor inzitten, heb deze op aan stuntvlieger van 1.4m 4s 4000 mah op een 13x6.5 vlieg meestal volgas en echt mee stunten en kan nog makkelijk 8-9min vliegen.

Als deze crasht neem ik me een MX2 van GB models, daar past deze motor perfect op ;)
Veel succes met vliegen

Lindert, Stephan, Thanks!

wat betreft de motor, best wel een studie van gemaakt ;). Fijn dat je kunt bevestigen dat het een goed ekeuze is, scheelt al weer :).

@ Stephan, idd, ha ha, het begon een beetje een never ending story te worden. Maar het einde is in zicht gelukkig. Hoop dat het vliegen een beetje gaat, ga het gewoon zelf doen, lijkt me toch wel het leukste. We zien wel.

Het gewicht is trouwens heel acceptabel: 2195 gram, ben daar wel blij mee.

Freek

Laatst bewerkt:
Heb de mijne gisteren weer gevlogen na lange tijd niet meer gevlogen te hebben. Ze blijven goed vliegen die charters en zijn zoals al eerder gezegd in dit draadje bijna niet stuk te krijgen, hij heeft al een aantal bomen van dichtbij bekeken en het ergste wat er tot nu toe gebeurd is is dat één vleugelhelft van de verbinder gebroken was. Het leek bijna alsof ie zo uit de doos kwam dus gewoon weer teruggelijmd en een glasmatje er omheen. waar je wel mee op moet letten is dat neuswiel, heb de mijne er zojuist afgehaald en het hoofdlandingsgestel 10 cm naar voren verplaatst en er een staartwiel onder gezet. Dit omdat hij bij het minste of geringste voorover sloeg, en dat wil je gewoon niet hebben.

succes met de maiden in ieder geval!

Beste Freek,

ik heb ook de charter onlangs (eindelijk) gebouwd, heeft ook 1,5 jaar geduurd voordat-ie klaar was....... Ik denk dat jouw setup goed gaat werken, ik vlieg hem met een vergelijkbare motor,SIMPROP MAGIC TORQUE 40-07, is 700 kv en ongeveer zelfde gewicht en vermogen. Bij mij gaat er max. een 12x6 prop op, hiermee is het net geen gras maaien. Ik heb er een 4000mAh 4S accu inhelemaal tegen het motorschot,dit om het zwaartepunt goed te krijgen.Enige dat ik na enkele vluchten heb veranderd,is de instelhoek van de vleugel.Met de power die de motor levert wil de charter anders alleen maar omhoog/lees loopings maken.

Ik zag heel erg op tegen de maiden(eerste houten zelfbouw vlieger,rest alleen maar schuim gevlogen) maar het ging vlekkeloos. Gaat jou vast ook lukken!

Succes met de maiden!

Grtz Ferry

Hey Danny,

Mooi dat ze zo sterk zijn, geeft enige rust voor de maiden ;). Ben wel benieuwd waarom jouw Charter voorover sloeg vanwege het neuswiel. Vlieg je op gras? Wij vliegen vanaf een betonbaan, daar verwacht ik niet zo veel problemen met het neuswiel.

Hi Ferry, thx voor de bemoedigende woorden! Ik ga om te beginnen met een 11*7 vliegen, om de grondspeling nog OK te houden. Als er een zwaardere prop op komt (motor zou het makkelijk moeten kunnen hebben) ga ik eerder richting de 11*8 of 11*10, vanwege die grondspeling. Ik heb ook wat ervaring met een zelf geklusd depron trainertje, thats all. Maar dat gaat op zich prima. Heb er wel veel zin in iig.

Freek

Mijn neuswiel is ook een beetje krakkemikkig gemonteerd, gedeeltelijk met schroefjes ipv boutjes, kon lastig anders. probeer wel op de achterpootjes als eerste te landen ;).

Ik heb verder wel een beetje mijn twijfels bij de vleugelbevestiging aan de voorkant. Die bestaat uit een houten lipje die onder een dwarslatje geschoven wordt. Daar moet ruim een kilo aan gaan hangen, en in een looping nog meer. Ik neem aan dat meneer Robbe daar goed over heeft nagedacht. Jullie misschien een ervaring hiermee?

ten slotte ben ik wel benieuwd hoe je de accu hebt bevestigd. Bij mij ligt hij nu schuin in de ruimte waar normaal de tank zat, en steekt ook nog een stukje in de romp. met een klittebandje en wat schuim wordt ie op zijn plek gehouden. Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Freek

Ikzelf vlieg hem op brandstof, dus mijn accu is wat kleiner, bij mij ligt de accu naast de brandstoftank geklemd met een schuursponsje uit het keukenkastje.

Houten lipje zie ik niet echt voor me hoe dat er uit zou zien, maar ze zullen er inderdaad wel over hebben nagedacht. Als je het echt niet vertrouwd misschien een glasmatje er overheen voor de zekerheid? Bij de originele charter zaten de vleugels er zelfs op met een paar elastieken, moet zeggen dat als ik mocht kiezen ik het met een lipje toch meer vertrouw.

Hee Freek,

over dat houten lipje,daar had ik ook m'n bedenkingen bij! Ik heb twee massieve 4mm carbon staafjes dwars door de romp gezet,net voor/onder en achter/onder de vleugel,en heb er voor net dat beetje zekerheid twee elastieken over de vleugel gespannen. Dat zit goed vast.Zo vast zelfs dat bij een verkeerde landing de vleugel is gebroken toen een tip de grond raakte en mijn charter omsloeg:hammer: ..... OEPS.........

Maar...... de vleugel zat nog netjes vast!
Dat is altijd met verstevigen van dingen,dan gaat het op 'n andere plaats stuk....

Grtz

@ Ferr-L: thanks voor de tip. Ga ik over nadenken. Het is idd zo dat als je het ergens versterk het ergens anders weer kan breken. Het lijkt me wel dat als dat lipje het begeeft dat lastig te repareren is. Daarom lijkt me jouw tip zeker nuttig. Liever ergens anders stuk dan daar.

Ik zal voor degenen die niet weten waar we het over hebben nog wel een foto van het lipje posten.

Ik heb gisteren helaas niet kunnen vliegen, door drukte op het werk er niet aan te gekomen. Even wachten weer tot de volgende windarme dag.

Freek

Back