Waar ga ik beginnen...
@ Ron: Thx, de nerf loopt inderdaad verticaal en verder ga ik inderdaad als het mee zit lid worden bij een club. Ik wil het hele pakket aan lessen en tips en bier niet missen
@ Gerard VLC: Bedankt voor de tip mbt de wielen. Daar heb ik zeker wat aan! Ik zat al te dubben over de nieuwe positie van de wielen. Nu nog even uitvogelen hoe het neuswiel moet worden geconstrueerd.
@ de shear web discussie: Ik heb zelf heel wat vakjes stijfheid en sterkte en mechanica achter de rug, hier waag ik me toch niet aan

. Dit laat ik aan de cracks over
@ Calmato sport, je bevestigt mijn vermoeden, als ie compatable is met de zenders bij de club is de kans groot dat ie het wordt
Nu dan het restant bouwverslag, ook een deel van de draad psvr.
Allereerst heb ik kopieen laten maken van de tekeningen voor 8 euri. Thuisgekomen bleek na nameten de vleugels op de kopie een halve cm langer dan het orgineel. Toch maar de originele tekeningen verknipt.
Verder was aardig wat hout uit het pakket krom. Voor de eerste vleugelhelft heb ik het zo gelaten omdat ik niet goed wist hoe dit aan te pakken. Daar heb ik wel spijt van gekregen, daar kom ik later op terug. Hout voor de 2e vleugelhelft heb ik wel rechtgekregen. Stomen aan de binnenkant van de kromming. Dat zet dan uit en wordt ie recht. Inklemmen tussen boeken et voila.
De eerste lijm actie. Beetje slordig. En hiermee komen we meteen bij de kunst van het lijmen. Ik heb intussen bij de 2e vleugelhelft de gewoonte niet te weinig lijm toe te voegen, aan te drukken en de rest meteen met een resthoutje weg te vegen. Tips? Verder kom ik niet overal bij, maar daar kom ik later op terug.
Gaat best snel zo, idee van zelfgemaakte hoekijzerhulpstukken gejat bij een ander draadje.
Hier zitten ze dan, de beruchte shear webs. 3 mm dik balsa. Wat weegt dat dan:
Dat valt best mee vind ik, dit is het gewicht per vleugel.
Als alles erin zit kan de voorkant worden ingedekt. Methode is ook gejat uit een draadje van BIWI. Bolle kant nat maken met een spons. Vast pinnen en in vorm laten drogen. Werkt op zich prima.
Ik vind het wel weer even mooi zo. Morgen de rest.
Freek