En nog een Charter

Hezik,

Ik vraag me af wie er nu op de persoon speelt en wie er nu de materie niet beheerst. :rolleyes:... wat jij je volgens mij je niet realiseert is dat een vleugel eerder zal breken als er geen schotjes tussen zitten omdat de onder- en bovenlijst dan naar elkaar toe kunnen komen waardoor de uiterste vezelafstand kleiner wordt en dus de trek- en druk spanning in de onder- en bovenlijst groter worden en dus de lijsten op trek of druk zullen bezwijken.. maar vaak bezwijkt een ligger eerder op knik....schotjes helpen in beide belastingsgevallen en dus is een ligger met schotjes niet allen stijver maar ook sterker .....
Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt:
is in 1 klap duidelijk waarom dit geen STERKTE toevoegt, maar STIJFHEID.
Maar zonder die STIJFHEID, zou het geheel niet STERK zijn!!!!!!!

Maar jah, dat is denk ik tegen dovemansoren gezegd :roll:

Feit is gewoon dat een doosligger door zijn STIJFHEID verkregen door de sheerwebs STERKER wordt.


Maar jah, ik zal het zelf wel niet snappen en blijkbaar vele echte grote vliegtuigconstructeurs met mij ook niet want die passen het blijkbaar allemaal toe voor de stijfheid en niet voor de sterkte.


Diegene die zich geroepen voelt mag een nieuw draadje openen en 2 vleugels gaan bouwen 1 met en 1 zonder sheer webs, ik (en Johan ;-) ) weten dan wel welke het STIJFSTE en dus ook het STERKSTE zal zijn :yes:


Nu weer terug naar de Charter van Freek, die arme man weet niet wat hem overkomt hiero.
 
@materiaalverzamelaar:

Helaas, wat jij niet begrijpt is dat de afstand tussen de liggers alleen van belang is voor het doorbuigen. Voor het breken, maakt het geen moer uit.

Je redeneert continu op valide manier waarom schotjes de vleugel stijver maken, niet waarom hij er sterker door zal worden.

Maak je 2 vleugels identiek, een met en een zonder, zullen ze bijde bij ongeveer dezelfde hoeveelheid kracht breken, alleen zal de vleugel zonder de schotjes veel verder door kunnen buigen voordat ie breekt.
 
Helaas, wat jij niet begrijpt is dat de afstand tussen de liggers alleen van belang is voor het doorbuigen. Voor het breken, maakt het geen moer uit.

Hezik,

De afstand tussen de liggers is zowel van belang voor het doorbuigen als voor de optredende trek- en drukspanningen in de onder- en bovenlijst en dus ook voor het bezwijken op trek of druk.... Net zoals de doorsnede van de onder- en bovenlijst van belang zijn.... omdat vuren minder kan hebben op druk dan op trek had ik vroeger in mijn A2s een bredere boven lijst dan onderlijst....maar ja volgens jou maakt het geen moer uit....

Ik stop ermee want dit heeft geen zin...

Cheers

Bart
 
Juist de druk en trekbelastingen worden hoger bij het toepassen van shear webs, omdat buigen geen optie meer is.

Maar we houden er over op inderdaad.. we zijn het duidelijk niet eens :)
 
Waar ga ik beginnen...

@ Ron: Thx, de nerf loopt inderdaad verticaal en verder ga ik inderdaad als het mee zit lid worden bij een club. Ik wil het hele pakket aan lessen en tips en bier niet missen

@ Gerard VLC: Bedankt voor de tip mbt de wielen. Daar heb ik zeker wat aan! Ik zat al te dubben over de nieuwe positie van de wielen. Nu nog even uitvogelen hoe het neuswiel moet worden geconstrueerd.

@ de shear web discussie: Ik heb zelf heel wat vakjes stijfheid en sterkte en mechanica achter de rug, hier waag ik me toch niet aan :confused:. Dit laat ik aan de cracks over

@ Calmato sport, je bevestigt mijn vermoeden, als ie compatable is met de zenders bij de club is de kans groot dat ie het wordt

Nu dan het restant bouwverslag, ook een deel van de draad psvr.

Allereerst heb ik kopieen laten maken van de tekeningen voor 8 euri. Thuisgekomen bleek na nameten de vleugels op de kopie een halve cm langer dan het orgineel. Toch maar de originele tekeningen verknipt.

Verder was aardig wat hout uit het pakket krom. Voor de eerste vleugelhelft heb ik het zo gelaten omdat ik niet goed wist hoe dit aan te pakken. Daar heb ik wel spijt van gekregen, daar kom ik later op terug. Hout voor de 2e vleugelhelft heb ik wel rechtgekregen. Stomen aan de binnenkant van de kromming. Dat zet dan uit en wordt ie recht. Inklemmen tussen boeken et voila.

full


De eerste lijm actie. Beetje slordig. En hiermee komen we meteen bij de kunst van het lijmen. Ik heb intussen bij de 2e vleugelhelft de gewoonte niet te weinig lijm toe te voegen, aan te drukken en de rest meteen met een resthoutje weg te vegen. Tips? Verder kom ik niet overal bij, maar daar kom ik later op terug.

full


Gaat best snel zo, idee van zelfgemaakte hoekijzerhulpstukken gejat bij een ander draadje.

full


Hier zitten ze dan, de beruchte shear webs. 3 mm dik balsa. Wat weegt dat dan:

full


Dat valt best mee vind ik, dit is het gewicht per vleugel.

full


Als alles erin zit kan de voorkant worden ingedekt. Methode is ook gejat uit een draadje van BIWI. Bolle kant nat maken met een spons. Vast pinnen en in vorm laten drogen. Werkt op zich prima.

Ik vind het wel weer even mooi zo. Morgen de rest.

Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot nu toe ging het allemaal vrij voorspoedig. Hierna ben ik een aantal fouten gaan maken. Om maar met de grootste te beginnen. Doordat het hout (o.a. de liggers) krom was, is de vleugel naar het einde toe wat krom gaan staan. Ik heb ook nagelaten de vleugeltip goed op het zachtboard vast te zetten. Dat is bv te zien in deze foto:

full


De vleugel wordt aan de onderkant ingedekt. De achterlijst zit aan het zachtboard vastgepind. Maar de achterkant van de vleugeltip niet. Ik had niet door dat die een beetje omhoog getrokken was. Vervolgens heb ik ook de bovenkant ingedekt geprobeerd de vleugel weer een beetje recht te krijgen. Op deze foto droogt het hout in zijn vorm:

full


Helaas is dat niet helemaal gelukt. Zie de volgende foto.

full


Gaat dat een probleem opleveren? De andere vleugelhelft is wel recht. Nu heb ik rechts minder lift en neigt ie waarschijnlijk naar rechts te gaan. Wellicht is dat met de trim van de rolroeren weer te corrigeren, maar blij wordt ik er niet echt van.

Een andere fout die ik heb gemaakt gaat over het snoertje mbt de servo. In mijn enthousiasme heb ik de bovenkant ingedekt en ben ik vergeten het snoer in de voorkant te leggen. Ik heb het maar zo opgelost:

full


In de linkervleugelheft die ik maar op dezelfde wijze om de gewicht balans links en rechts hetz te houden. Het zwaartepunt komt een tikkie naar achteren zo. We zullen zien.

Verdere leerpunten zijn:
- De korte knopspelden (zie eerdere foto) zijn niet echt geschikt. Allereerst maken ze putjes in het balsa. Deze zijn wel weer op te vullen met balsaplamuur maar dat kost weer extra gewicht en dat wil ik niet. Verder laten de koppen nogal eens los.
- Bij het indekken van de vleugel moet er zo veel gelijmd en op zijn plek vastgezet worden dat sneldrogende houtlijm net iets te snel droogt. Heb ik niet rustig de tijd alles goed vast te zetten. Ik ga dus voor de 2e vleugelhelft een potje normale houtlijm kopen voor deze klus.

Als laatste een vraag. Zie onderstaande foto:

full


Ik kon niet overal bij met het lijmen. Kan dit kwaad? Hoop het niet want ik kan er eigenlijk niets meer aan veranderen. Hoe los ik het voortaan evt op? Een injectienaald/spuit gebuiken of zo?

Groeten,
Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, als je dat draadje gevolgd heb dan kun je alles hier aan ;-)


Wat betreft dat "krom gebouwde" vleugeltje zou ik me geen zorgen maken heb ze erger gezien en dat vloog ook nog :-)

Gewoon met het bespannen even rekening mee houden en dan daarmee recht trekken, daat gaat zeker lukken en dan heb je weer 2 rechte vleugeltjes (al zou het zo maar kunnen dat na het bespannen de andere vleugel in eerste instantie iets kromgetrokken is :roll: gewoon weer even met de strijkbout erover en rechttrekken).

Succes.
 
Doordat het hout (o.a. de liggers) krom was, is de vleugel naar het einde toe wat krom gaan staan.
90% van de liggers uit bouwdozen zijn niet recht .
Maar de achterkant van de vleugeltip niet. Ik had niet door dat die een beetje omhoog getrokken was. Vervolgens heb ik ook de bovenkant ingedekt geprobeerd de vleugel weer een beetje recht te krijgen.
Altijd met gewichten werken als je de vleugel lijmt. blikken bruine bonen doen het ook als je anders niks hebt .:mrgreen:

Gaat dat een probleem opleveren?
Denk het niet , bij het bespannen kan je ook nog iets korrigeren . ;)

Allereerst maken ze putjes in het balsa. Deze zijn wel weer op te vullen met balsaplamuur maar dat kost weer extra gewicht en dat wil ik niet. Verder laten de koppen nogal eens los.
Langere spelden nemen met de gekleurde koppen , spelden met een tangetje eerst een kwart slag draaien en dan eruit trekken.
Putjes niet gaan opvullen , je merkt er niks van na het bespannen.
Bij het indekken van de vleugel moet er zo veel gelijmd en op zijn plek vastgezet worden dat sneldrogende houtlijm net iets te snel droogt. Heb ik niet rustig de tijd alles goed vast te zetten. Ik ga dus voor de 2e vleugelhelft een potje normale houtlijm kopen voor deze klus.

Koop maar een potje PU-Lijm (bouwmarkt)
Heb je veel meer tijd en het is spaltvullend.
Wel weinig gebruiken omdat het iets schuimt.

Ik kon niet overal bij met het lijmen.
Je zou met een sateprikker heel weinig PU-lijm tegen de naad kunnen leggen.
dit kruipt er wel onder.;)

Mvg Johan
 
de neuspoot heb ik bij Conrad besteld, kost nog geen 4 euro. Niet vergeten om ook een wiel en stuurkabel mee te bestellen.

Ik zal vanavond wel een foto maken van het landingsgestel.
 
idee van zelfgemaakte hoekijzerhulpstukken gejat bij een ander draadje

Mmm... Had ik nog niet eerder gezien. Handig! Zo blijft de zaak mooi haaks.
Ik heb nog wel een stuk (aluminium) hoeklijn van de Gamma liggen wat ik daarvoor kan verzagen.
Zo weet je weer waarvoor je altijd tegensputtert als de vrouw weer eens roept dat ik mijn rommel eens moet opruimen... :-)
 
Leuk bouwverslag Freekt, ga je bouw zeker volgen.

En het wordt weer leuk in het Nederlandse luchtruim met al die Charters.
(heb van het weekend een NIB Charter ARF (2001 versie) op de kop getikt, en die gaat zeker een keer de lucht in.

Lekker blijven plakken :)
 
Ziet er allemaal prima uit hoor, niet te kritisch zijn, het is een trainer, geen kunstvluchtmodel :)

Wat betreft lijmen, ikzelf vind dunne CA erg fijn werken. Met het flesje met een extra dun tuutje erop en dan een druppeltje op de lijmnaad laten vallen, de lijm zuigt zichzelf er dan helemaal tussen.
 
Iemand die met CA gaat lijmen moet heel nauwkeurig de delen op elkaar passen .
Doe je dat niet heb je weer een bouwdoos na de eerste crash .:mrgreen:

Daarom neemt de " modelbouwer " ook geen CA om te lijmen .

Mvg Johan
 
Iemand die met CA gaat lijmen moet heel nauwkeurig de delen op elkaar passen .
Doe je dat niet heb je weer een bouwdoos na de eerste crash .:mrgreen:

Daarom neemt de " modelbouwer " ook geen CA om te lijmen .

Mvg Johan

Is nonsense. Mijn Top Flite Cessna bv. is louter met CA gelijmd en die valt echt niet uit elkaar.

Dat is overigens ook wat Top Flite voor al hun bouwdozen adviseert.

Je moet inderdaad alleen wel zorgen dat je onderdelen passen. Ik kan mij voorstellen dat als je een wat mindere bouwer bent en zaken niet op maat kunt uitzagen, dat je er dan problemen mee krijgt inderdaad.
 
Ik heb al een Diabolo van JR gehat die bij de landing een rukwind kreeg waar door hij een stevige landing maakte .

Na inspektie bleken verschillende CA naden niet meer vast te zitten .
Als ik toen de folie er af haalde hatte ik weer een bouwdoos .

Ook een EMHW Funtana die gecrasht was van 4 m hoogte (motor was uitgevallen) viel helemaal uit elkaar door de CA naden .

CA is goed als je 2 delen op elkaar kan drukken , de CA verbindet dan de dunne houtvezels van bijde delen met elkaar . ;)

CA heeft geen vullende werking.

Mvg Johan
 
Kijk, als je toestellen niet goed lijmt of crashed.. ja.. dan gaan ze kapot.

CA is een hele goede lijm, die wel degelijk kan vullen, als je de juiste CA pakt.

Nadeel van CA is dat het een uithardende lijm is. Als het losbreekt, is het inderdaad echt los.

Hoe dan ook, ook dit lijkt mij weer een onzinnige discussie. Er zijn tig lijmsoorten en voor elke lijmsoort is er wel iemand die erbij zweert. Feit is dat er massa's mensen hun modellen succesvol met CA in elkaar lijmen, en er ook mee vliegen.

Ik zeg ook niet dat ie alles met CA moet doen, dat moet hij zelf weten, maar hij had hier een probleem met bereikbaarheid. IPV. dan gaan klooien met stokjes en druppels lijm die verder niets gaan uitvoeren, is dunne CA dan een goede optie, omdat die zich er, door zijn dunheid, helemaal tussentrekt.
 
All right, die kromme vleugel is dus niet zo erg. Hij ziet er op het moment zo uit. Ben best tevreden.

full


Vleugeltip en voorkant moeten nog verder worden bijgeschuurd.

@ Johan: bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Wat betreft de lijm ga ik even je tip proberen: PU-Lijm en sateprikkers. Verder bedankt voor de tip geen plamuur te gebruiken. Had ik ook niet echt veel zin in :).

@ Gerard VLC: als je een foto van het landingsgestel wilt posten, erg graag.

@ Verdouche: Leuk!

Wat betreft de vleugel blijft nog over het afbouwen van het 2e deel. Daarna zijn er naar mijn idee nog 2 uitdagingen: De scharnieren en het leggen/plakken van een matje in het midden van de vleugel. Ik heb andere scharnieren gekocht:

full


Ik ga wat andere draadjes lezen om na te gaan hoe ik dit het beste kan doen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom ;).

Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top