En nog een Charter

Bedankt heren voor alle reacties.

Het bevestigt wel mijn vermoeden dat er niet een antwoord mogelijk is. Als je kijkt op rcuniverse naar wat er bij de 4 star 40 wordt aanbevolen dan kom je uit op een .46 2-tact of zoiets als een saito 56 4-tact. Precies wat Hezik (Henri?) aanbeveelt.

Het rommelbak scenario staat me ook niet heel erg aan, in case dan maar een zo goedkoop mogelijk motortje, had ik gedacht. Een 6,5 cc 4 tact lijkt me prima maar wel duur voor in een rommelbak.

Het valt me verder wel op dat de 4 cc aan terrein verliest. Ik ga nog even geen beslissing nemen. Kijken wat ze op de vliegclub aanbevelen. Misschien hebben ze wel geluidsnormen of zoiets.

Veel van mijn berichten gaan onder het motto: better safe than sorry.

Natuurlijk, heel goed, ik zat een beetje flauw te doen

Dan nog een voortgangs verslag:
Het bouwen vordert gestaag, niet super rap. Ik hoop dit weekend te kunnen beginnen met de romp. Gisteravond wat kleine maar niet onbelangrijke klusjes gedaan:

full

Het eerste rolroer is vrijwel in vorm. Wellicht nog iets te breed, dat haal ik er nog wel af.

full

Zo komt het er dan ongeveer uit te zien. Nadat de eerste is gemaakt kon deze meteen als mal (qua vorm) voor de 2e dienen. Ook aan de slag gegaan met het maken van sleufjes voor de scharnieren:

full

In de eerste vleugelhelft volgens mij prima gelukt. Er is natuurlijk nog niets vastgelijmd ;)
Het maken van sleufjes in de rolroeren zelf ging een stuk minder. Ik heb er niet het juiste gereedschap voor denk ik. Iemand een tip? Ik zit met een mesje en een geimproviseerde vijl te werken en dat werkt nog niet echt lekker.

Als laatste gewerkt aan een vierkant koppel balkje (zo noem ik het maar even).

full

Het was vierkant, ik heb het balkje op maat moeten maken om in de vleugels te passen. Zo komt het koppelstuk er dan uit te zien:

full

Groeten,
Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zijn inderdaad handige tooltjes voor in de handel.
Wat die motor betreft, ik zou voor een 6,5cc 2-takt kiezen.
Ik les-vlieg zelf een Hobbico Superstar, deze is toch een stukje groter dan de Charter, en ik heb daar een os 46LA op zitten. En dat vliegt prima, hou wel een beetje power over.

Maar inderdaad, even informeren bij je club danwel instructeur.

wat een gezeur van de "oude rotten" over de motorisering.
De NIEUWE charter vliegt meer dan uitstekend op een 4cc (os max 25 sf).

stijgt goed op van (hoog) gras, loopings prima te doen, klimmen als een berggeit en zeer betrouwbaar lopend. het gewicht is ook laag, een leskist hoort nu eenmaal wat traag te kunnen vliegen, gewoon beter voor de leerling.

De OUDE charter verschilt op een aantal punten wezenlijk van de nieuwe.
instelhoek, gewicht, opbouw van de romp.
De oude moest eigenlijk wel met een 6.5 cc gevlogen worden wou je een beetje fatsoenlijk uit de voeten.

mijn zoon vliegt met een Nieuwe charter met een 4cc, m'n buurman heeft les met een OUDE charter en die vliegt met een 6.5cc.
de nieuwe charter vliegt zeker net zo goed als de oude, zo niet beter.

Ik zou persoonlijk gewoon de voorgeschreven OS Max 25 SF erop zetten, meer dan vlodoende power. de moderne motoren zijn stukken verbeterd ten ozichte van 'pak em beet' een jaar of 15 geleden.

Het is precies andersom Gerard VLC. De oude charter is voor een 4cc beter geschikt, oa. vanwege de veel grotere instelhoek van de vleugel.

De nieuwe is juist aangepast voor een grotere motor, om het klimmen te beperken bij vol gas.

En ik twijfel er niet aan dat ze beide met 4cc te vliegen zijn. Alleen heb je na een charter niets meer aan een 4cc motor, dat is dus zonde geld.

@Hezik.

De feiten spreken voor zich. de nieuwe charter vliegt meer dan uitstekend met een 4cc.
ik mag mijzelf wel ervaringsdeskundige noemen op charter gebied, zowel oud als nieuw.
En de bewering dat je na je charter niks meer aan je 4cc hebt, raakt kant nog wal.

Daar zijn inderdaad handige tooltjes voor in de handel.

Die opmerking kwam inderdaad al eerder langs. Ben erachter dat het een scharniersnijder is. Thx.

Wat betreft de motor: Als ik nog even aan mijn eigen tactiek vast houd: ik heb even gegoogled en wat motoren op een rijtje gezet als oefening wat er zoal te krijgen is:

O.S. Max 25 FX www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland
4,08 cc, 0,84 pk, 249 gr, € 109,00

GMS .32 ABC BB w/Muffler TowerHobbies.com | GMS .32 ABC BB w/Muffler
5,2 cc, 1,2 pk, 305 gr, $ 62,99 ex shipping

OS 40 LA 2- takt (lees ik wisselende verhalen over op rc universe)
6,5cc, 1,0 pk, 269 gr, € 59.30 ex verzending

SUPER TIGRE G34 2- takt
5,5cc, 0,98 pk, 275 gr, € 69.30 ex verzending

SC 36 A www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland
5,9 cc, 0,95 PK, 327 gr, € 78,90

De ene OS 4 cc is overigens de andere niet. Je hebt er een met 0,6, 0,75 en 0,84 pk. Als ik ervan uit ga dat ik met de motor hierna niet heel veel meer ga doen komen de GMS en Super Tigre (redelijk positieve verhalen op rcuniverse) als eerste in aanmerking, daarna de OS FX

Maar goed, eerst maar even afwachten wat ze op de club zeggen.

Gr,
Freek

Staar je niet blind op PK's, PK's zeggen niet zoveel.

Met al die motoren zal je Charter vliegen.

De OS 40 LA is een prima motor, helemaal niets mis mee. Het verschil met een FX is dat de LA een glijlager heeft ipv. kogellagers.

Ik zou ook de OS 46FXi aan het lijstje toevoegen als ik jou was, sterker nog, die zou ik nemen ;)

Die is 100 gram zwaarder dan de .25, maar heeft veel meer vermogen. Toegegeven, meer vermogen dan een Charter nodig heeft, maar dan kun je wel doorgroeien. Die 100 gram op een charter ga jij echt totaal nul komma nul niets van merken hoor, je kunt er prima om lessen.

@ Gerard VLC: bij welk ander vliegtuig zou je een 4cc kunnen gebruiken? Ik wil na de charter naar een laagdekker bouwen en lees veel positiefs over de 4 stars. Hebben voor nu mijn voorkeur.

Dan nog even een kleine update. Ik bouw niet heel veel per dag, als je elke dag wat doet merk ik dat ik stiekum toch aardig opschiet.

Heb o.a. met PU lijm gewerkt. Bruist idd lekker, voordeel is wel dat eventuele overtollige resten makkelijk weg te snijden zijn. De 2 vleugeldelen zijn bijna af. Toch wel een mooi gezicht zo:

full

Nog mooi in vorm schuren en dan kunnen ze tegen elkaar gelijmd worden. Verder begonnen met de eerste lijmacties aan de romp:

full

Lijkt nu even een kwestie van redelijk recht toe recht aan in elkaar lijmen. Voordeel van al die lasercut delen is dat het netjes past. Ik heb wel respect gekregen voor mensen die alles vanaf tekening met de hand uit hout zagen, schuren en in elkaar plakken.

Verder was een rompdeel enorm krom. Ben pogingen aan het doen het enigszins recht te krijgen, valt niet mee. Balsa is redelijk makkelijk recht te maken, die populier (als ik het goed heb) een stuk minder.

Dat was em al weer.

Gr,

Freek

Staar je niet blind op PK's, PK's zeggen niet zoveel.

Met al die motoren zal je Charter vliegen.

De OS 40 LA is een prima motor, helemaal niets mis mee. Het verschil met een FX is dat de LA een glijlager heeft ipv. kogellagers.

Ik zou ook de OS 46FXi aan het lijstje toevoegen als ik jou was, sterker nog, die zou ik nemen ;)

Die is 100 gram zwaarder dan de .25, maar heeft veel meer vermogen. Toegegeven, meer vermogen dan een Charter nodig heeft, maar dan kun je wel doorgroeien. Die 100 gram op een charter ga jij echt totaal nul komma nul niets van merken hoor, je kunt er prima om lessen.

Ik houd die .46 nog in de gaten idd. Spreekt me wel aan dat ik hem mee kan nemen naar een 4 star 40. Es aanhoren wat ze zeggen op de club over de overpower van de .46 voor een charter.

Gr,
Freek

@ Gerard VLC heb ik nog wat vragen over het landingsgestel. Misschien kan ik je beter een PB sturen, probeer het even zo.

- Ik heb bij Conrad gezocht naar het stuurbare neuswiel, neem aan dat je deze bedoelt: Conrad Electronic - System Information

Bestnr.: 224944 - 89 voor € 3,99

- Verder vraag ik me af waar het neuswiel het beste kan worden bevestigd. Als ik naar de schaarse foto's kijk charters met een neuswiel dan lijkt het erop dat het neuswiel aan het motorschot (iig schot waar motor aan is bevestigd) vast zit en dan aan de voorkant hiervan, dus recht onder de motorsteun. klopt dat? Er komt natuurlijk ok nog een benzinetank tussen de motor en de servo's, ben benieuwd hoe dat gaat passen

- Wat betreft het hoofdlandingsgestel ook nog een vraag. Je gaf aan dat het gewoon omgedraaid kan worden. Nieuwe gleuf maken in de romp achter het achterste gedeelte. Dat ga ik doen. Klopt het dat de afstand tussen de delen van het landingsgestel dan wel hetzelfde blijft? De wielen van het hoofdlandingsgestel komen dan ongeveer 7,5 cm achter het zwaartepunt. Dat "voelt" wel goed ....

- Last but not least, zou je wellicht die foto nog willen plaatsen van het landingsgestel en neuswiel, ik ben erg benieuwd.

Alvast hartelijk bedankt,

Groeten,
Freek

Hoi Freekt,

dat is het juiste neuswiel bij Conrad.

zoals jij het (ver)bouwen van het landingsgestel omschrijft, klopt het prima. neuswiel onder de motorsteun en hoofdlandingstel omdraaien met de wielen achter het zwaartepunt.

ik kan helaas geen foto meer maken, afgelopen zaterdag is de kist van m'n zoon in de lucht geraakt door een andere kist en de charter is van 50 meter hoogte loodrecht en stuurloos neergestort. Een zeer verdrietige Thomas en bijna total loss kist tot gevolg.
gelukkig de motor en besturing nog intakt.
maar we hebben nog een klein beetje geluk bij een ongeluk, een zeer vriendelijke clubgenoot heeft nog een charter op zolder liggen en die kunnen we voor een prikkie overnemen zodat Thomas nog kan vliegen deze week.
Hebben we in ieder geval genoeg tijd om de charter te herstellen.

Hey Gerard,

Bedankt voor je snelle reactie! Heel erg vervelend van de crash, met name voor je zoon. Ik hoop dat jullie weer snel kunnen vliegen.

Groeten
Freek

Gisteravond bij de club geweest, MVKV. Ik ben een boel wijzer. Allereerst is Futaba daar een courant merk zender, die kan ik dus gerust aanschaffen. Verder vliegen ze met beide stickmodes, maar toch voornamelijk mode 1. Ik wil een simulator aanschaffen, Phoenix. Dan weet ik met welke mode ik kan gaan oefenen.

Als laatste dan het heetste hangijzer, de motor. De geluidsrestricties zijn daar vrij hoog en met een 2 takt maak je geen vrienden. Hoogstwaarschijnlijk moet de demper worden aangepast etc... Kortom, 4-takt of electro.

By the way, achteraf gezien had ik eerder een Sig Kadet of zo als trainer gekocht, dat incourante motortje voor een charter is toch wel zijn grootste nadeel. Maar dat terzijde.

Ik heb de knoop doorgehakt, ga vast een hoop kritiek krijgen, behalve wellicht van Hezik, Alexzzz en Ron. Het wordt een 4 takt OS 56 FS a. Ik heb hem nog niet gekocht, bij albatros kost ie € 199,- en Quartel € 219,-. Veel verschil met de Saito qua prijs is er dus niet meer. Minder dan 200 gram zwaarder dan de OS .25 FX.

Heel veel power, in ieder geval alvast een mooie motor voor de 4 star 40. Hopelijk werkt het ook op de charter, we gaan het zien. Ik ga proberen het gas te begrenzen. Ik houd julie graag op de hoogte van de vorderingen en doability icm een charter.

Dan nog een paar kleine updates mbt het bouwverslag:

De romp wordt in elkaar gezet. Door alle passende delen is het in deze fase net een plastic bouwkit. Blikken bonen heb ik niet, oude klusspullen werken ook.

full

Verder is de vleugel in elkaar gelijmd. Matje erop en hij is klaar om bespannen te worden. Ff kijken hoe het staat....

full

Verder moet er eea aan de bodem worden aangepast ivm het landingsgestel dat wordt verplaatst. De charter heeft een dubbele bodem. Het landingsgestel rust in 2 gleuven in de bodem, tegen de 2e dubbele bodem aan. Omdat er een nieuwe sleuf wordt gemaakt moet ook de dubbele bodem naar achteren verplaatsen. (hoop dat het duidelijk is)

full

Groeten,
Freek

Daar zullen ook verschillende instrukteurs nog moeite mee hebben . :mrgreen:

Direct hun instructeursbevoegdheid afnemen dan, als je al niet kunt vliegen met een 9cc viertakt charter, dan is het wellicht slim om zelf weer les te gaan nemen....

Direct hun instructeursbevoegdheid afnemen dan, als je al niet kunt vliegen met een 9cc viertakt charter, dan is het wellicht slim om zelf weer les te gaan nemen....

We praten hier over een leskist waar een beginner mee moet leren vliegen .

Een ervaren vlieger zal er ook makkelijk mee kunnen vliegen , maar de snelheid ligt veel te hoog met een 9cc viertakter om er rustig mee te vliegen .

Het is gewoon bewesen dat een leerling het met een langsame kist veel sneller leert . ;)

Mvg Johan

Back