En nog een Charter

Het is gewoon bewesen dat een leerling het met een langsame kist veel sneller leert . ;)

Ik heb toch het afgelopen jaar 3 leerlingen met een snelle kist (overpowered) aan een brevet geholpen. De snelste in 3 weken (die vliegt nu al mee in de F3A-C en mogelijk volgend jaar in de B) en de langzaamste in 2 maanden. Oja, de jongste was 30, dus het waren geen supergetalenteerde jonge jochies:D

Maar goed, ieder zo zijn mening:)

Hier is er alvast eentje. Het maakt helemaal geen moer uit. Die kist zal in de lucht echt niet zoveel sneller vliegen als een andere trainer.

En dan nog.. stel nou dat ie er inderdaad langer over doet. Zeg dat ie 5 lessen meer nodig heeft. Dan heeft ie, als ie klaar is, wel een voorsprong op andere mensen, die alleen met langzame kistjes kunnen vliegen, en daarnaast ook alvast een geschikte motor voor de 4 star.

Als je wilt doorgroeien etc, is de Charter inderdaad niet de beste keuze. Dan zou je nog beter een ARF-Calmato kunnen pakken.

Je zult zien dat je Charter straks prima vliegt en er prima mee te lessen is! Misschien niet in Duitsland, maar in Nederland wel :)

Overigens vind ik het verhaal mbt. geluid een beetje raar, want een Saito 56 maakt aanmerkelijk meer lawaai dan bv. een OS 46 FXi..

Ik heb toch het afgelopen jaar 3 leerlingen met een snelle kist (overpowered) aan een brevet geholpen. De snelste in 3 weken (die vliegt nu al mee in de F3A-C en mogelijk volgend jaar in de B) en de langzaamste in 2 maanden. Oja, de jongste was 30, dus het waren geen supergetalenteerde jonge jochies:D

Maar goed, ieder zo zijn mening:)

29 ;)

Hier is er alvast eentje. Het maakt helemaal geen moer uit. Die kist zal in de lucht echt niet zoveel sneller vliegen als een andere trainer.

En dat schrijft iemand die 10 gram op een indoor kist probeert te sparen door het depron te gaan wegfresen .

Die moet het dus weten . :mrgreen:

Mvg Johan

Voor alles is een tijd en een plaats Johan. Als je het verslag van die elipsia goed gelezen had, had je gelezen dat ik meermaals aangeeft dat ik dat voornamelijk deed omdat ik het leuk vond om te zien hoe licht je het kon krijgen, niet omdat ik dacht dat het noodzakelijk was. Gewicht is echt wel belangrijk als je bv. aan kunstvlucht wil gaan doen.

Laten we reeel zijn, de eerste lesvluchten is het meestal een vaste gasstand en verder circuitjes vliegen. Bij een 'lichte charter' zet je 'm dan bv. op driekwart gas. Bij deze charter zet je 'm dan op halfgas. Hij zal dan even snel vliegen en de les kan op exact dezelfde manier gedaan worden als anders.

Het brevetprogramma wordt er zelfs makkelijker van, je draait makkelijker een looping met een surplus aan vermogen, en het hogere gewicht zal er voor zorgen dat ie makkelijker in een spin valt.

Het kan hooguit zijn dat ie met wat meer snelheid moet binnenkomen, dat je een extra les kwijt bent aan landen. Dat overleef je wel en daarbij heb je dan gelijk het voordeel dat je een wat sneller kistje ook kunt landen.

Bij een 'lichte charter' zet je 'm dan bv. op driekwart gas. Bij deze charter zet je 'm dan op halfgas. Hij zal dan even snel vliegen en de les kan op exact dezelfde manier gedaan worden als anders.

Een lichte charter kan je op eenkwart goed vliegen en lessen .

Een 200 gram zwaardere moet je op halfgas vliegen en die vliegt dan zeker 2x zo snel .

Ik vlieg je graag een om 700 gram lichtere Fourstar voor met een normaal gewichtige als vergelijk .
Fourstars hebben we namelijk een heleboel van op de club . :mrgreen:

Mvg Johan

Daar zullen ook verschillende instrukteurs nog moeite mee hebben . :mrgreen:
Mvg Johan

Ha ha, nou ja, dan leg ik mijn keuze nog wel een keer aan ze voor voor ik hem definitief aanschaf.

Overigens vind ik het verhaal mbt. geluid een beetje raar, want een Saito 56 maakt aanmerkelijk meer lawaai dan bv. een OS 46 FXi..

Ja, op zich was het geluid qua decibels van een 2-takt ook wel binnen de normen te krijgen, alleen vond men het een veel irritanter geluid dan van en 4-takt, met name vanwege het aantal toeren. Vandaar liever wat anders.

Van het bouwen is afgelopen week vanwege tijdgebrek niet veel gekomen. Komende week hopelijk meer tijd. Wel ff geshopt.

full

De Futaba 6ex aangeschaft, bij Conrad neuspoot en wiel besteld en in Engeland de flight sim. Heb er zin in!

Beetje gedoe met de Futaba. Eerst zat er een verkeerde oplaadkabel bij de zenderaccu, daarna de goede, maar wil hij niet meer opladen (met accu in zender). Komt mogelijk door diode. Van de week voor de 2e keer terug.

Groeten,
Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
heb met mijn futaba 6ex lader het zelfde probleem, de zender van de club ook een futaba 6ex heeft het probleem ook met de lader.

suc6 met bouwen,
gr,

thx, ik weet niet zeker of het om hetzelfde probleem gaat. Zie in jouw topic dat je ontvanger accu niet goed laadt. Bij mij gaat het om de zenderaccu. Buiten de zender ging het laden van de accu prima, nadat deze in de zender was geplaatst (schijnt niet goed te zijn de accu er elke keer uit te halen) en werd opgeladen via de stekker in de zender gaat het mis.

Er zit een diode in die de winkel mogelijk wil omzeilen door het solderen van een short cut. Daar heb ik het eigenlijk niet zo op. Een zender zou uit de doos toch gewoon prima moeten werken. Geldt dan de fabrieksgarantie nog en zo, we zien het wel.

Groeten,
Freek

Neem toch geen risico's met snel delta-laden van de o zo belangrijke zend- en ontvanger accu. Corrien heeft hier ooit foto's van gesmolten zenders geplaatst waarbij het snel laden fout was gegaan. Gewoon laden met 0,1C, kan nooit mis gaan.

Er zit een diode in die de winkel mogelijk wil omzeilen door het solderen van een short cut. Daar heb ik het eigenlijk niet zo op. Een zender zou uit de doos toch gewoon prima moeten werken. Geldt dan de fabrieksgarantie nog en zo, we zien het wel.
Ik zou het niet doen, zoals je zegt moet het vanuit de doos werken.

Zo niet dan inruilen!!!!!

Neem toch geen risico's met snel delta-laden van de o zo belangrijke zend- en ontvanger accu. Corrien heeft hier ooit foto's van gesmolten zenders geplaatst waarbij het snel laden fout was gegaan. Gewoon laden met 0,1C, kan nooit mis gaan.

Nee hoor, beide accus zijn 2,0 Ah en worden met 200 mA geladen, volgens voorschrift op de accus. De eigenaar van de winkel benadrukte ook al dat ze beide normaal geladen moeten worden.

Ik zou het niet doen, zoals je zegt moet het vanuit de doos werken.

Zo niet dan inruilen!!!!!

Thx, dat bevestigt mijn idee.

Groeten,
Freek

Die brug is al bij duizende zenders gedaan , was ook zo bij mijn oudere futaba zenders .

Moderne laders willen meten wat er aangesloten is .

Moderne zenders hebben dat probleem ook niet meer .:mrgreen:

Dus of met oude lader laden , brug laten zetten of akku er uit bij het laden .

Mvg Johan

Change of plans. Ik heb besloten dat het toch een 2 takter wordt en wel een OS 46 LA. Als ik de reviews mag geloven is het een betrouwbare, goedkope, vrij stille, lichte motor met niet overdreven veel power. En daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

Tja, de keuze blijft natuurlijk een compromis. Mijn redenering gaat als volgt: Aan de ene kant is deze motor zeer goedkoop, en toch ook een OS, dus ik verwacht enige kwaliteit. Verder lees ik in een review en ook op het forum in een draadje dat deze motor al vrij stil van zichzelf is Das mooi meegenomen gezien de geluidsrestricties. Ik heb verder begrepen dat een 2-takt niet verboden is op de club, waarschijnlijk moet er wel een nademper op vanwege het geluid. Ik vind het wel een uitdaging te kijken hoe stil ik em kan krijgen. Doordat ik nu een 7,5 cc heb gekocht is eventueel licht vermogensverlies door een extra demper niet heel erg. Overigens levert de motor niet enorm veel vermogen, dus die overpower zal met deze motor best wel meevallen. Het gewicht valt ook enorm mee, 270 gram, dus das ook geen issue meer. Last en ook least zou ik deze motor mogelijkerwijs ook nog tijdelijk op een 4 star 40 kunnen zetten, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Wel denk ik dat er bij deze motor best een ander vliegtuig te vinden is waar die op past, dus het rommelbak scenario kan ik hopelijk ook voorkomen. Ik zit met een schuin oog ook te kijken naar zoiets als een Sig Kougar. Heb ik ook nog geen bouwverslag van gezien dus ... ;)

En wat ik toch ook wel lekker vind is dat ik makkelijk met 2 vliegtuigen kan blijven vliegen als ik voor een opvolger een andere setup koop. Tis van alles wat.

Die brug is al bij duizende zenders gedaan , was ook zo bij mijn oudere futaba zenders .

Moderne laders willen meten wat er aangesloten is .

Moderne zenders hebben dat probleem ook niet meer .:mrgreen:

Dus of met oude lader laden , brug laten zetten of akku er uit bij het laden .

Mvg Johan

Got it, behalve die opmerking van dat moderne zenders dit probleem niet meer hebben. Hij is splinternieuw! Ik heb hem vandaag ingeleverd en hij wordt opgestuurd om vakkundig versleuteld te worden.

Intussen ook nog wat gebouwd.

full

De romp is zo goed als af. Intussen maar eens was passen en meten aan de voorkant. Een wat grotere motor en een neuswiel hebben daar wel consequenties. Zie foto.

full

Ik heb de neuspoot van Conrad gekocht en een wiel met een diameter van 70 mm (net als de andere 2). Zoals te zien is komt de neus omhoog door de hoge poot. Misschien toch maar een kleiner wiel.

full

Meneer Robbe heeft 4 gaten voorgeboord voor de motorsteun, die kan ik echter niet meer gebruiken door de grotere motor dus ook grotere motorsteun. Paar nadelen: Er is nog minder ruimte onder de motorsteun voor de neuspoot. Ook met de originele steun was er waarschijnlijk weinig ruimte over gebleven, zie volgende foto. En nu moet ik gaten boren net naast of over de oude gaten, dat zorgt wellicht niet voor een goede verbinding.

full

Daar moet ik nog oplossingen voor verzinnen.

Groeten,
Freek

Meneer Robbe heeft 4 gaten voorgeboord voor de motorsteun, die kan ik echter niet meer gebruiken door de grotere motor dus ook grotere motorsteun. Paar nadelen: Er is nog minder ruimte onder de motorsteun voor de neuspoot.

Beste freekt,
Er zijn ook motorsteunen te koop die eruit zien als twee T die met de bovenkant van de T tegen je schot worden geschroeft. Dan heb je nooit problemen met je neuswiel, omdat er niks onder zit. Onder andere bij calmatos zitten deze steunen. Misschien eens rondvragen op je club, iemand die eens een calmato aan splinters heeft gevlogen heeft misschien nog deze steun liggen? Helaas ik niet meer...

Groeten,
Ton

Gezien deze foto:
full

Is jouw motorbok voorzien om hier het neuswiel in te plaatsen, op deze manier kan het orginele neuswieljhouder vervallen.

Je steekt gewoon de as van de neuswiel in het onderste gat van je motorbok.

Tevens zou je achter het orginele brandschot een dun plaatje mpx kunnen verlijmen, dit verstevigd het geheel genoeg met de gaten van de motorbok zo dicht bij elkaar.

Back