Change of plans. Ik heb besloten dat het toch een 2 takter wordt en wel een OS 46 LA. Als ik de reviews mag geloven is het een betrouwbare, goedkope, vrij stille, lichte motor met niet overdreven veel power. En daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.
Tja, de keuze blijft natuurlijk een compromis. Mijn redenering gaat als volgt: Aan de ene kant is deze motor zeer goedkoop, en toch ook een OS, dus ik verwacht enige kwaliteit. Verder lees ik in een review en ook op het forum in een draadje dat deze motor al vrij stil van zichzelf is Das mooi meegenomen gezien de geluidsrestricties. Ik heb verder begrepen dat een 2-takt niet verboden is op de club, waarschijnlijk moet er wel een nademper op vanwege het geluid. Ik vind het wel een uitdaging te kijken hoe stil ik em kan krijgen. Doordat ik nu een 7,5 cc heb gekocht is eventueel licht vermogensverlies door een extra demper niet heel erg. Overigens levert de motor niet enorm veel vermogen, dus die overpower zal met deze motor best wel meevallen. Het gewicht valt ook enorm mee, 270 gram, dus das ook geen issue meer. Last en ook least zou ik deze motor mogelijkerwijs ook nog tijdelijk op een 4 star 40 kunnen zetten, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Wel denk ik dat er bij deze motor best een ander vliegtuig te vinden is waar die op past, dus het rommelbak scenario kan ik hopelijk ook voorkomen. Ik zit met een schuin oog ook te kijken naar zoiets als een Sig Kougar. Heb ik ook nog geen bouwverslag van gezien dus ...
En wat ik toch ook wel lekker vind is dat ik makkelijk met 2 vliegtuigen kan blijven vliegen als ik voor een opvolger een andere setup koop. Tis van alles wat.
Die brug is al bij duizende zenders gedaan , was ook zo bij mijn oudere futaba zenders .
Moderne laders willen meten wat er aangesloten is .
Moderne zenders hebben dat probleem ook niet meer .
Dus of met oude lader laden , brug laten zetten of akku er uit bij het laden .
Mvg Johan
Got it, behalve die opmerking van dat moderne zenders dit probleem niet meer hebben. Hij is splinternieuw! Ik heb hem vandaag ingeleverd en hij wordt opgestuurd om vakkundig versleuteld te worden.
Intussen ook nog wat gebouwd.
De romp is zo goed als af. Intussen maar eens was passen en meten aan de voorkant. Een wat grotere motor en een neuswiel hebben daar wel consequenties. Zie foto.
Ik heb de neuspoot van Conrad gekocht en een wiel met een diameter van 70 mm (net als de andere 2). Zoals te zien is komt de neus omhoog door de hoge poot. Misschien toch maar een kleiner wiel.
Meneer Robbe heeft 4 gaten voorgeboord voor de motorsteun, die kan ik echter niet meer gebruiken door de grotere motor dus ook grotere motorsteun. Paar nadelen: Er is nog minder ruimte onder de motorsteun voor de neuspoot. Ook met de originele steun was er waarschijnlijk weinig ruimte over gebleven, zie volgende foto. En nu moet ik gaten boren net naast of over de oude gaten, dat zorgt wellicht niet voor een goede verbinding.
Daar moet ik nog oplossingen voor verzinnen.
Groeten,
Freek