En weer een bijna botsing tussen een drone en een verkeersvliegtuig. (KLM B 738)

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door VEJ, 7 mei 2016.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Al die zaken zoals een brevet, licentie, "limiters" waarmee je niet hoger dan X meter en verder dan Y meter kan, maar ook voorlichtingscampagnes helpen allemaal niet. Het is duidelijk dat er gewoon een (flinke) groep mensen is die alleen maar aan zichzelf denken. "Ik mag hier vliegen. Ik doe niemand kwaad. Wat Ik doe is niet gevaarlijk, een gans in de motor is gevaarlijker en komt vaker voor". Hoe kom je in vredesnaam door die betonplaat heen?
    Zolang het moeilijk is om al de reeds bestaande regels te handhaven zullen deze minkukels, sorry "figuren", gewoon blijven vliegen waar ze willen. "Niet omdat het moet maar omdat het kan!" :confused:
    Het lijkt mij dat het gewoon wachten is op het eerste echte ongeluk, hopelijk zonder doden en gewonden, en dan wordt "modelvliegen" en alles wat daar op lijkt simpelweg geheel verboden. Dat is wel te handhaven want wanneer er dan maar ergens iemand vliegt is het verboden en kan er ingegrepen worden.
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Jongens, noem me maar naïef, maar ik blijf toch nog hopen op een goede afloop voor ons modelvliegers, hoor! Gewoon om er een beetje de moed in te houden ofzo. :beer:
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mijn verwachting: modelvliegen en dronen zal uiteindelijk overal verboden worden, behalve waar het is toegestaan. M.u.v. het kleine grut.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2016
  4. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Ben erg bang dat Ernst gelijk heeft. Nou ja, dan ga ik maar aan mijn andere hobby... Hmm, dat gaat ook niet door vervuiling, van mensen die ... La' maar. Ik verzin wel eens wat.
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik vind het wél positief dat ze het specifiek over een drone hebben, sommige mensen noemen dat ook een modelvliegtuig maar dat is meer onkunde.

    We wachten af wat de toekomst brengt.....verprutst is het al door de piloten zonder hersens......dat is niet zomaar weer goed te krijgen.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Naïef? Nee dat hoop ik zeker niet. Ik hoop zo ontzettend sterk dat het niet zo gaat aflopen als ik heb geschreven. Maar wat moet je denken als je leest dat er weer zo'n minkukel met een drone bij de landingsbaan is gaan vliegen? De roep om maatregelen wordt steeds sterker en komt van steeds meer kanten. Het wachten is nu op welke maatregelen er daadwerkelijk getroffen gaan worden. Dus niet of er maatregelen komen maar welke!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Persoonlijk denk ik dat het vliegen bij clubs niet zo snel verboden gaat worden. Nederlandse wetgeving zit nu eenmaal zodanig in elkaar dat dingen die bewezen geen overlast veroorzaken op een gedefinieerde plek X, niet rucksichtlos verboden worden omwille van de handhaving van gelijksoortige activiteiten elders. Maar wildvliegen zou best wel eens een totaalverbod op kunnen komen, want op zich is het heel handhaafbaar: het aantal vliegclubs is voldoende klein voor de politie om te weten waar een club zit (en dat dus alle overige plekken verboden zijn)....

    Het daarvan onmiddelijke en onbedoelde gevolg is dat je het risico loopt op wildvliegers op 500 meter afstand van een vliegclub....
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat laatste zinnetje snap ik niet.
     
  9. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Even rustig lezen Henri.. :) :rofl:

    Gaat er om dat als de regels strenger worden, er wildvliegers dichter bij geregistreerde verenigingen in de buurt gaan vliegen waardoor ze minder kans op een boete hebben.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Simpel... Een wildvlieger gaat "in de buurt" van een RC modelvliegclub staan en daar lekker vliegen.
    Geen "gezeik van fossielen die nog uit de tijd van balsa en spanlak spannen" en lekker je eigen eigenwijze gang gaan. En als er een politieman in de buurt komt, gauw je tri-quad-hexa of octo- of wat voor kopter dan ook richting modelvliegveld laten vliegen en zelf even dekking zoeken, uit het zicht van de politieman in kwestie.
    Tja, en als de kopter in kwestie op weg naar dat vliegveld "overlast" veroorzaakt (bijvoorbeeld laag over iemands privéterrein vliegen) zal de bewoner van het pand uiteraard het modelvliegveld er op aanspreken. Want die ene wildvlieger ziet men niet.
    En wie zit met de gebakken peren?
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 10 mei 2016
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag

Deel Deze Pagina