En weer een Smit Rotterdam

Even een vraagje aan de kenners onder ons.
De luik achter die naden rondom moet ik nog zien weg te werken maar hoe?
Ik heb een tijd zitten denken vast plakken af plamuren schuren en klaar.
Maar onder deze klep zit de stuurstangen voor het roer en daar moet ik gewoon bij kunnen blijven.
Aangezien als er iets kapot gaat moet je er bij kunnen komen.
Hoe zouden jullie dit oplossen??

Nelis
 
Ik las laatst ergens tips met vaseline ertussen of een tip met siliconenkit met cellofaan ertussen, dan laten opdrogen met een gewicht erop. Dan als het droog is het cellofaan weghalen en je hebt een passende oplossing/waterdichte passing. Het lijkt mij handig om dan wel wat klipjes erbij te plaatsen..
 
Het is en blijft een RC schip Nelis, dit ga je altijd hebben.
Als je meer ervaring krijgt kan je het wat beter wegwerken door je passing nauwkeuriger te maken of ze te laten samenvallen met een voeg op het schip.
Maar je gaat het steeds blijven zien , maak je daar dus niet te druk om.
vgr Marc
 
Is deels waar. Laat ik voorop stellen dat wat je maakt er goed uitziet. Ziet er netjes afgewerkt uit. Dat is voor mij in ieder geval een teken dat je er serieus mee bezig bent. Het "probleem" waar je met IEDERE bouwdoos tegen aan loopt is dat je het schip bouwt zoals de bouwbeschrijving dit aangeeft. Houdt ook in dat de toegangs luiken tot de techniek uit het dek gesneden zijn en worden afgedekt met een plaatje ( hout of kunststof) Omdat de maten qua dekhoogte vastliggen maak je dit ook zoals beschreven. Mocht je verder gaan in deze mooie hobby ga je op een gegeven ogenblik geen bouwdozen meer bouwen maar ga je vanaf originele tekeningen bouwen. Dan gaat er een wereld voor je open want dan bepaal jezelf hoe je problemen op gaat lossen. Om terug te komen op je dekseltje boven de roerservo, Ik maak onder het originele dek een vals dek. Hierin maak ik ook de nodige openingen. Hier bovenop komt het vaste dek ( afneembaar) in één stuk. Dat betekent in de praktijk dat het afneembare vaste dek geen naden meer vertoont. Een heel verhaal maar hoop dat je de bedoeling snapt. Nogmaals, met een bouwpakket ontkom je niet aan dergelijke naden in je dek. Geeft niet, iedereen die dergelijke bouwdozen in elkaar zet, loopt tegen deze zelfde problemen aan. Kunnen er uiteindelijk ook prachtig uitzien.
 
Ben het wel met het bovenstaande eens, maar heb over de volgende regels dan nog wel een vraag:
Is....Ik maak onder het originele dek een vals dek. Hierin maak ik ook de nodige openingen. Hier bovenop komt het vaste dek ( afneembaar) in één stuk. Dat betekent in de praktijk dat het afneembare vaste dek geen naden meer vertoont. .
Kijk een deel van de oorspronkelijke vraag was, hoe krijg je dat luik waterdicht. Met een vals dek blijft dan nog de vraag hoe je voorkomt dat er water tussen het echte dek met de nodige openingen komt en het bovendek uit één stuk??
Overigens, zelf had ik dat ook volgens de bouwdoos instrukties gemaakt, maar wel gelet op een nauwkeurige maatvoering; dan met 4 transparante werveltjes gesloten en vaseline tussen de naad.
Cor
 
Ja, is misschien wel een beetje summier beschreven. De luikjes in het valse dek worden in een soort sponning gelegd en vervolgens worden de randen dan afgetaped met isolatie tape. Dan is het valse dek weer waterdicht. Dat er vervolgens wat water tussen het valse dek en het echte dek komt is geen probleem. Dit veeg je er na het varen gewoon af. Hoofdzaak is dat het water niet bij de techniek en de elektronica kan komen.
 
Allemaal bedankt voor de info.
Ik heb even zitten denken als ik een v groef over de naad uit frees en dan een driehoek balkje erin lijm wel natuurlijk aan één kant.
Dan heb ik nog natuurlijk steeds een naatje maar dat ziet er dan wel netter uit lijkt mij.

Nelis
 
Hallo Nelis
De bestaande opening in het achter dek verkleinen en afdekken door de opbouw.(afneembaar)
Vervolgens de roerassen toegankelijk maken door een ronde stop (2x) en afneembare hevels op de roeren maken
Servo naar voren plaatsen .
Dit is wel erg bewerkelijk maar is wel waterdicht en lijkt veel mooier.
schaal 1:50 werkt iets gemakkelijker maar 1:75 lijkt mij wel te doen.
Zie foto.

DSC06807_JPG.jpg


roer servo

DSC08046_JPG.jpg

Gaten in het dek zijn blinde gaten!

gr E.J.J.K
 
Dat is inderdaad een prima oplossing zo had ik het ook moeten doen.
Wat is het ook een prachtige boot die je daar heb.

Nelis
 
goedendag ik zie dat je de SR aan het bouwen ben en viel mijn oog op je schroeven kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar de echte SR had 4blads schroeven die afgetopt zijn
als tip zou ik messing schroeven bestellen en dan naar de juiste maat (ong 2 mm kleiner dan de diameter binnenkant van de straalbuizen) aftoppen
ik ben met de Sr 1:50 bezig en dan moet ik 90mm schroeven aftoppen naar ik dacht ongeveer 83mm zorg wel dat je de goede overmaat heb van de bladen zodat je wel wat af te toppen hebt zoals ik aangaf dat ik een 90mm ipv 85mm aftop naar 83 mm

mvg Johan
 
Hallo Johan
Bedankt voor de input !
Dit word zeker op prijs gesteld, als ik zo ver ben heeft mijn zwager beloofd dat hij de schroeven gaat maken met de cnc frees.
Dit is namelijk zijn werk en we willen de schroeven zo echt mogelijk laten uit zien.
Ook de roer bladeren heeft hij gemaakt uit massief messing.

Nelis
 
graag gedaan
me vader heeft de straalbuizen laten draaien omdat we geen van beide in bezit zijn van een draaibankje ook heeft hij al de basis van de schroef laten draaien en dan met de tijd zelf de bladen maken en dan laten messinglassen dat hij zei
 
Lijkt me ook wel gaaf als je alles zelf kan maken.
Maar dan moet je wel heel veel gereedschap en machines hebben en dan word het wel een hele dure hobby.
Maar goed als je veel met deze hobby bezig bent gaat het van zelf denk ik.

Nelis
 
ja je gaat langzaam dingen kopen en dan gebruiken zelf ben ik nu aan sparen voor een multi draaibankje kosten rond de 500 euro gewoon omdat ik dan lekker zelf dingen kan draaien van de tekening af ben nog lang niet klaar met de SR en zijn hoop dingetjes die gedraait kunnen/moeten worden

Johan
 
Back
Top