Ik denk dat dat wel voldoende is: mijn Smit heb ik gebouwd in 1985, maar pas in 2012 voor het eerst te water gelaten....
Er was, toen ik hem bouwde geen internet of makkelijk toegankelijke info; wat ik gedaan heb is de buitenkant spiegelglad geschuurd en geplamuurd met polyester plamuur, en daarna vele malen gespoten.
De binnenzijde heb ik een laagje polyester in gelegd met glas vlies, dat is nog lichter dan weefsel.
Het blijft goed en heel, maar met de kennis van nu zou ik het toch anders doen denk ik.
Verschil tussen polyester en epoxy, grog weg:
Polyester stinkt [maakt mij niet uit]
is goedkoper
is kort te verwerken
mengverhouding harder niet erg kritisch 2-4% MEK afhankelijk van de temperatuur.
Polyester krimp bij het uitharden, tot zelfs enige weken, maar is niet zo van belang in deze toepassing.
Epoxy is dus alles andersom:
reukvrij
duurder
lang te verwerken
mengverhouding moet nauwkeurig gebeuren afhankelijk van het merk/type
krimpt niet.
Er staan een paar topics van mijn bouw hier
n%F2g-een-bb-smit-rotterdam-maar-van-1985-a
schroeven-smit-rotterdam-bb-1-78-a
ballast-aanbrengen-hoe
Succes
Cor
Er was, toen ik hem bouwde geen internet of makkelijk toegankelijke info; wat ik gedaan heb is de buitenkant spiegelglad geschuurd en geplamuurd met polyester plamuur, en daarna vele malen gespoten.
De binnenzijde heb ik een laagje polyester in gelegd met glas vlies, dat is nog lichter dan weefsel.
Het blijft goed en heel, maar met de kennis van nu zou ik het toch anders doen denk ik.
Verschil tussen polyester en epoxy, grog weg:
Polyester stinkt [maakt mij niet uit]
is goedkoper
is kort te verwerken
mengverhouding harder niet erg kritisch 2-4% MEK afhankelijk van de temperatuur.
Polyester krimp bij het uitharden, tot zelfs enige weken, maar is niet zo van belang in deze toepassing.
Epoxy is dus alles andersom:
reukvrij
duurder
lang te verwerken
mengverhouding moet nauwkeurig gebeuren afhankelijk van het merk/type
krimpt niet.
Er staan een paar topics van mijn bouw hier
n%F2g-een-bb-smit-rotterdam-maar-van-1985-a
schroeven-smit-rotterdam-bb-1-78-a
ballast-aanbrengen-hoe
Succes
Cor