En weer een Smit Rotterdam

Ik denk dat dat wel voldoende is: mijn Smit heb ik gebouwd in 1985, maar pas in 2012 voor het eerst te water gelaten....
Er was, toen ik hem bouwde geen internet of makkelijk toegankelijke info; wat ik gedaan heb is de buitenkant spiegelglad geschuurd en geplamuurd met polyester plamuur, en daarna vele malen gespoten.
De binnenzijde heb ik een laagje polyester in gelegd met glas vlies, dat is nog lichter dan weefsel.

Het blijft goed en heel, maar met de kennis van nu zou ik het toch anders doen denk ik.

Verschil tussen polyester en epoxy, grog weg:
Polyester stinkt [maakt mij niet uit]
is goedkoper
is kort te verwerken
mengverhouding harder niet erg kritisch 2-4% MEK afhankelijk van de temperatuur.
Polyester krimp bij het uitharden, tot zelfs enige weken, maar is niet zo van belang in deze toepassing.

Epoxy is dus alles andersom:
reukvrij
duurder
lang te verwerken
mengverhouding moet nauwkeurig gebeuren afhankelijk van het merk/type
krimpt niet.
Er staan een paar topics van mijn bouw hier
n%F2g-een-bb-smit-rotterdam-maar-van-1985-a

schroeven-smit-rotterdam-bb-1-78-a

ballast-aanbrengen-hoe

Succes
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Epoxy met doek blijft soepel.
Volgens mij wordt polyester hard als glas en kan het bij buigen ook breken als glas (let wel ik heb alleen ervaring met epoxy)
Het feit dat epoxy niet stinkt wil nog niet zeggen dat het niet ongezond is.

Meer info over de gevaren van epoxy: [102294] zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol-25

Verder is het afwegen van de hoeveelheden het gemakkelijkst.
Echter bij 100 gram hars en 50 gram harder maakt het weinig uit of je 48 of 52 neemt.

Laat een volume van (bij elkaar) 300 gram niet in een kleine pot zitten, als je het in een rollerbakje giet en je doopt je rol in, trek dan ook steeds de hele plons over het uitstrijkvlak, ook dan blijft het langer koel en dus langer te verwerken.

Nou ik dus naar Zwolle G4 halen.
En ik kom thuis met een potje zwarte verf en G4.
En ik wilde beginnen met het hout behandelen met G4.
En wat blijk het is helemaal geen G4 Maar polyester lamineerhars.
Er zat een stikker op de deksel met titel G4 ;-)
Maar goed gebeld naar de zaak en hij gaat het bestellen en als het binnen is belt hij mij dus goed geregeld.

Maar goed ik dus maar even denken de volgende keer neem ik gelijk een servo mee voor de roer assen.
Maar als ik zo op de sites kijk bestaan er wel 100 verschillende.
Maar waar moet ik op letten en welke servo moet ik hebben??
Mijn zender is een Futaba T6J 2.4 GHz.

Als iemand info weet waar ik wijzer van kan worden hoor/lees ik dat graag.

Nelis

Laatst bewerkt:
Ik ben weer even aan het schuren gegaan.
Hieronder kan je zien dat de boegschroef ook open is en glad geschuurd.

full

Ook heb ik de doeg in model geschuurd tja ook hier is een foto van.
full

En het kontje is ook lekker glad :)

full

En nu maar wachten op de G4 zodat ik weer verder kan gaan.

Nelis

Maar ik heb ook wel veel zitten zoeken maar ik kon niet echt vinden welke servo's ik moest hebben.
Dus hoeveel kracht moet de servo hebben, hebben alle servo's de zelfde uitval/draai??
Wat is het veschil in digitale servo's (dit heb ik namelijk ook ergens gelezen) en gewone servo's.
Ik snap ook wel dat servo's met lagers en metalen tandwielen beter is tenminste lijkt mij.
Ik wil het gewoon goed doen in één keer als het kan.
En alle gegevens die bij de info staan snap ik niet echt.
En kan elke servo op elke ontvanger kwa merk?? of moet het merk gelijk zijn?
Ik zou denken dat het kwa merk niks uit zou moeten maken, maar is dat ook zo?
En ook nu weer vragen zat, maar ik kom er wel uit denk ik ;)

Nelis

Ik heb even een vraagje aangezien de romp klaar is.
Ik vraag me af hoe ik de romp het beste in de epoxy / polyester kan zetten.
Wat de voordelen en de nadelen zijn van epoxy en polyester weet ik inmiddels wel.
Maar ik zit even met het probleem: hoe ga je de bulb en de boeg netjes in de keperdoek krijgen ?
Ik zou denk ik eerst de boeg + bulb in de keperdoek zetten en dan de romp overlappen met keperdoek. Maar dan krijg je dus een verdikking daar waar de stukken keperdoek elkaar overlappen. Is dit nog netjes weg te werken met plamuur?
Of moet ik de keperdoek tegen elkaar aan leggen en niet laten overlappen? Maar dan zou dat een zwak punt worden, lijkt mij.
Wie heeft hier ervaring mee, want ik kan hier namelijk geen info over vinden.

Nelis

Met dun doek gewoon dubbel doen en proberen de overlappen bij een tweede laag op een andere plek te doen.
De verdikking die je krijgt valt reuze mee, zelfs met 160grams doek.

Zorg wel dat je romp heel goed glad is voor je er doek omtrekt, anders zit je met schuren zo weer door je doek als je er net te weinig plamuur op hebt aangebracht.

Hallo allemaal
Wie kan mij vertellen hoe ik aan de kleur groen van het dek kan komen.
Ik wil alles airbrushen en ik heb de groene kleur proberen te maken met de Aero color professional schminke.
Maar ik kom niet eens in de buurt.

Nelis

Wie kan mij vertellen hoe ik aan de kleur groen van het dek kan komen.
Let wel op, dat de kleur groen van de Smit die bij het bouwpakket staat aangegeven verkeerd is; het is veel groener dan aangegeven, lijkt meer op donker/gras groen.
Daar kwam ik ook veel te laat achter, en daarom heeft de mijne dus de verkeerde dekkleur.
't Is maar dat je het weet...:)
Cor

Back