Engine swap

Goedemorgen,

Ik ben bezig om een 50 cc kettingzaagmotor in een 1:5 auto te zetten maar weet iemand hoe ik dan de tandwielverhouding kan bepalen voor de hoogste topsnelheid zonder dat ik steeds nieuwe moet kopen en die moet testen?

Met vriendelijke groet,

Harold Veenstra
 

Bijlagen

  • IMG_20181008_171415_903.jpg
    IMG_20181008_171415_903.jpg
    258 KB · Weergaven: 198
  • IMG_20180910_211601_686.jpg
    IMG_20180910_211601_686.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 169
Niet!

Het enige wat ik je kan aanraden is zoeken naar soortgelijke projecten.

Overigens de auto die je daar hebt is geen 1:5 maar een Protech Promax 1:6. Het chassis is niet gemaakt om het gewicht van een 50cc aan te kunnen en de diffs zijn ook niet gemaakt om het koppel van zo'n motor aan te kunnen
 
Niet!

Het enige wat ik je kan aanraden is zoeken naar soortgelijke projecten.

Overigens de auto die je daar hebt is geen 1:5 maar een Protech Promax 1:6. Het chassis is niet gemaakt om het gewicht van een 50cc aan te kunnen en de diffs zijn ook niet gemaakt om het koppel van zo'n motor aan te kunnen
Dat ga ik allemaal aanpassen, want het enigste wat ik hetzelfde houd is het chassis maar die ga ik ook helemaal verstevigen dus dan zou het wel lukken toch?
 
Als jij aluminium kunt lassen hoef je mij denk ik die vraag niet te stellen maar een een paar steunbalken langs de rand en een chassis brace om het knikken te voorkomen zal je denk ik wel nodig hebben

gallery6.jpg
 
Ik ben helemaal voor ombouwen, aanpassen enz, maar met wat je zegt, begin je dan niet beter een nieuw chassis? Of start met een leeg HPI baja chassis? Deze lijkt me niet zo'n super basis hiervoor dan lijkt me?
 
Ik wil zo en zo geen hpi baja chassis want dat hebben heel veel kennissen van mij al, dus dan moet ik gewoon ergens een chassis laten maken?
 
Ik ben helemaal voor ombouwen, aanpassen enz, maar met wat je zegt, begin je dan niet beter een nieuw chassis? Of start met een leeg HPI baja chassis? Deze lijkt me niet zo'n super basis hiervoor dan lijkt me?
Want ik heb niet een heel groot budget dus het lwek mij handig om nog een bodemplaat erop te laten lassen en dan wat steunbalkjes erbij.
 
Wat ik al zei, succes met aluminium lassen of heb je daar de apparatuur voor?

Tja, je hebt daar een auto waar geen onderdeel van te vinden is, dus investeren, veel moeite in verbouwen en iets kaopt rijden is sowieso een verloren zaak. Aangezien een 50cc motor veel van het chassis in beslag neemt, ook al nagedacht hoe je de rem gaat maken? De standaard schijfjes zijn niet in staat om 10 kilo te stoppen. Ook al een koppeling voor die motor? Als je niet veel budget hebt komt er nog heel veel kosten bij kijken om dit goed te laten slagen.

Maar je hebt veel vragen waarin blijkt dat je weinig technisch inzicht hebt want had je een technisch inzicht hadden we geen vragen topics maar een verbouw topic van je gezien. Ik zie dat je 15 bent, als dat klopt wil ik niet te veel oordelen maar ik heb al veel van jouw soort verbouwvragen door jeugd voorbij zien komen waar nooit iets uit gekomen is op misschien een enkele na.
En wat is er mis met de originele motor? Geen compressie meer, dan is dat zo gefixed. En voor 60 tot 80 euro heb je al een soortgelijke nieuwe.
 
Wat ik al zei, succes met aluminium lassen of heb je daar de apparatuur voor?

Tja, je hebt daar een auto waar geen onderdeel van te vinden is, dus investeren, veel moeite in verbouwen en iets kaopt rijden is sowieso een verloren zaak. Aangezien een 50cc motor veel van het chassis in beslag neemt, ook al nagedacht hoe je de rem gaat maken? De standaard schijfjes zijn niet in staat om 10 kilo te stoppen. Ook al een koppeling voor die motor? Als je niet veel budget hebt komt er nog heel veel kosten bij kijken om dit goed te laten slagen.

Maar je hebt veel vragen waarin blijkt dat je weinig technisch inzicht hebt want had je een technisch inzicht hadden we geen vragen topics maar een verbouw topic van je gezien. Ik zie dat je 15 bent, als dat klopt wil ik niet te veel oordelen maar ik heb al veel van jouw soort verbouwvragen door jeugd voorbij zien komen waar nooit iets uit gekomen is op misschien een enkele na.
En wat is er mis met de originele motor? Geen compressie meer, dan is dat zo gefixed. En voor 60 tot 80 euro heb je al een soortgelijke nieuwe.
De originele motor is niks mis mee maar ik wil wat speciaals en dat neemt misschien wat tijd en geld in beslag maar dan heb je wel wat
 
Demonteer de 50cc eens en plaats die eens los op het chassis, kán dit eigenlijk fysiek passen? Hoeveel weegt de nieuwe motor en hoeveel de oude?
Welk voordeel denk je er eigenlijk uit te halen, de auto wordt zwaarder, minder vinnig zoals nitro,...? Ombouw met een elektromotor had ik logischer gevonden...
 
Maar goed, als je één en ander liggen hebt, is het leuk om daar combinaties en oplossingen voor te zoeken. Budgetvriendelijker enz. Maar in deze denk ik gewoon dat je hoe dan ook veel kosten er moet in stoppen om werkbaar te krijgen. Wat is het belangrijkst: de motor die je hebt een doel te geven, of de auto te laten rijden?
Je zult zowiezo iets speciaal hebben, maar als het niet of maar heel kort werkt, ben je er ook niets mee...
 
Ik heb nu eerst een baja 5b met 85 cc erin

Pics?????

maar ik ga in de lente een metalen plaat maken van 1.5 cm dik en daar doe ik dan een motortje op, misschien ook nog wel wat zwaarder motortje

Zozo, 1.5cm dik, van welk "metaal" en ga je er zelf ook op zitten?
Met de helft aan dikte van zelfs een slappe 6060 aluminium maak je al een onverwoestbaar chassis, je weet echt niet waarover je praat.
 
Als je het allemaal zo goed weet dan maak je er toch zelf een

Geen probleem, doe ik zo, heb al de machines en best wel wat kennis in huis. En ja, mensen met kennis van deze materie praten niet over een chassis van "metaal"......

Om je een idee te geven, laatst een uitdaging aangegaan voor iemand die iets CNC gefreesd wilde hebben maar div mensen toch voor hem te hoge prijzen vroegen. Het ging om dit:

w1CWRlK.png


Maar heb geen CNC en wel zee van tijd dus wilde de uitdaging wel aangaan, 10mm dik plaatje 7075 aluminium (heb heel veel 7075 in huis)

full.jpg


Opspanmal voor in de draaibank eerst recht uitklokken:

full.jpg


In 2 stappen uitdraaien:

full.jpg


full.jpg


Sleufjes en randen frezen

full.jpg


Met wat nabewerken:

full.jpg


Maar ben best benieuwd naar je Baja met die 85cc motor
 
Back
Top