Enya 40

Ik heb op de Westerly een Enya 40 staan. Oud motortje maar heeft nog heekl weinig gelopen.

Op plug 4 sloeg ie snel af.plug 3 gemonteerd en loopt nu prima.

Qua brandstof laat ik hem nu draaien op Helimix C5 met 5 % nitro en meng daar zelf nog 1,5 % Ricinus bij. Zit ik dan qua brandstof en smering veilig voor dit torretje?

Mooi motortje :) Zie geen plaatjes :)

Op helimix kan ik je niet antwoorden. Overigens... 'vaak' zitten er al in de brandstoffen aandelen Wonderolie. Voeg je nu zelf extra bij.
Wonderolie geeft echter wel aanslag op de buitenzijde van de motor... voor het inwendige is het prima.

De motor zou ook goed moeten kunnen draaien op 'moderne' Klotz en CoolPower. Vroeger draaide men natuurlijk op niets anders dan wonderoliemix...
Klotz (syntheet), in de racerij speciaal ontwikkeld, zou 18 tot 20% aandeel smering in de methanol moeten zitten voor tweetakt modelvliegerij. De synthetische smeringen zijn perfect. Houden inwendige en uitwendige beter schoon, terwijl ze uitstekend smeren en koelen. (De brandstof koelt de motor!)
Te schraal aan smering en de zaak draait veel te heet. Dat kan deels verklaren waarom de pluggen al doorfikten.

Zou op passen met Helimix, Heb op een helibrandstof een FX op stuk gedraaid. Was bijzonder snel aan gort, heel erg snel zelfs... + een lading OS A3 pluggen er doorheen gejaagd, die normaal een seizoen mee gaan.... Dom, dom, dom van mij.
Helimix... daar er -meen ik- minder % smering in zit, de heli motoren geforceerd gekoeld worden...

Zou zeggen, bezuinig niet, niet pielen met de brandstof, koop gewoon een paar kannen kant en klaar uit het schap. CoolPower of Klotz. Blijft de motor heel.
En na het vliegen de motor een afterrun behandeling geven met motorolie bij thuiskomst... of stuurbekrachtigings/hydrauliek olie... never nooit roest!

Gr Bas

2nd that :).

Koop wel in godsnaam geen Tornado kant en klaar (zonder weer een flamewar aan te willen zetten). Daar zit weinig olie in en bij ons op de club heeft een ieder daar negatieve ervaringen mee (inclusief mijzelf).

Coolpower of Klotz zijn gerenomeerde namen, alhoewel daar ook weer de meningen over verschillen. Maar hele volksstammen vliegen daarmee dus ;).

Ik meng altijd zelf mijn brandstof: 75% methanol, 20% olie (15% TitanSX synth, 5% wonderolie, dit laatste vanwege sommige oudere motoren), 5% nitro.

Loopt alles prima op, geen roest, geen kapotte pluggen, etc.

Uiteraard doet het instellen van je motor evenveel als het hebben van goede brandstof, let hier op.

Succes!

PS: Over afterrun is ook altijd discussie, ik loop echter totaal in de rij met Bas, altijd doen!

@R.... dulleme...waarom woon je niet in het hooge noord'n... Kan ik bij jou de brandstof ophalen :)

Tornado... what's in a name... richten normaal gesproken altijd ravage aan...

Tornado... what's in a name... richten normaal gesproken altijd ravage aan...
En nog eens heel snel ook....

Als we weten of het een ABC, een stalencilinder + zuigerveer of een stalen bus + mehanite zuiger motor is, kunnen we pas wat gefundeerds zeggen over de te gebruiken brandstof.
'ENYA 40' alleen is daar te summier voor...
(Een) foto('s) mag ook.

Hahahaha, zul je weinig aan hebben Bas. Ik moet het anders zeggen, ik laat het mengen. Bij W&W net over de grens hier. Is wel super service, je mag helemaal zelf je mix samenstellen. You name it, they make it. Weet je altijd dat je vliegt wat je wilt.

full
Het is een stalen bus met zuigerveer. Overigens geen Tornado brandstof maar de Helimix C5 van Quartel. In hoeverre dat gewoon tornado is in een andere bus weet ik niet, jullie vast wel ;)

Overigens loopt ie nu wel keurig netjes, terwijl ik wel aan de lagers twijfel, die maken iets teveel geruis dus die gaan eruit en nieuwe erin...

@ HB Busking: Ik heb er geen pluggen uitgefikt. De Enya 4 die erin zat is nog prima maar hij bleef er simpelweg niet op lopen. Deze was te heet. Vervangen voor de 3 en nu loopt ie perfect.

Enne.....niet op het onderschrift letten ......valt in de praktijk nog wel mee....

Laatst bewerkt door een moderator:
heli c5 is geen tornado fuel,
heli mix bevat carbulin olie, vandaar de C,
c5 heeft 18% olie 5 nitro.
deze word gebruikt in heli's omdat de olie minder smeer troep op de heli achterlaat.

toen ik nog niet mixte voor onze vereniging, gebruikte ik altijd C5 nooit problemen mee gehad. is gewoon goede brandstof.

overigens komt nagenoeg alle nitro bij Jonkers chemie vandaan, en jonkers is tornado.
afgezien van de olie, kun je dus stellen dat bijna iedereen nitro en methanol van tornado gebruikt.

zelf meng ik altijd met klotz (vliegt iedereen op bij ons), en voor uiterste gevallen met aerosynth 2,

Mooi motortje! Pluggen? .. pfffffieuw gelukkig maar!
IJzeren bus? Was dat bij Enya niet een hardverchroomde aluminium bus? Kan hoor? Vast wel na te vorsen? Zuigerveer > 40RC?
Maarehhh... die is chique op de Westerly. Ook met ailerons? Want dat kan prima met 'zoveel' vermogen...

@R! Vraag die heren eens of ze een dependance in Bunde willen opzetten?

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dit is een Enya 40 SS (super sport), Heb zelf deze motor gehad in een Prima van Svensson.

Ik vloog hem met 22% MSSR van Castrol en 5 % nitro (zelf gemengd). Een zonnetje en jaren plezier aan beleefd.

Stevo

Nu nog zonder ailerons maar ik begin binnenkort met een nieuwe 2e vleugel voor de westerly met rolroeren erin.

Maar ik mag concluderen dat ik het qua brandstof en smering goed zit nu? Bruno heeft veel ervaring met de oudere torretjes geloof ik dus ben ook benieuwd wat hij zegt...

De Enya 4 die erin zat is nog prima maar hij bleef er simpelweg niet op lopen. Deze was te heet. Vervangen voor de 3 en nu loopt ie perfect.
Dat is merkwaardig.... De 3 is een hetere plug dan de 4.
Bij een te hete plug stopt de motor niet, maar gaat (volgas) heel rauw lopen. Te veel voorontsteking.
Slaat de motor af als bij stationair de spanning van de plug wordt gehaald, is deze te koud (voor de aanwezige compressie).
Ik heb teveel, verder prima behandelde, motoren kapot zien gaan om Tornado nog als brandstof aan te raden. Of te weinig of de verkeerde olie of allebei.

Natuurlijk kan ik me vergissen maar een cilinderbus van aluminium heb ik nog nooit gezien! De meeste modelmotoren hebben een gegoten carter met cilinder van aluminium. Alle merken die ik ken, op één na, hebben een stalen of messing cilinderbus in de cilinder zitten waar de (giet)ijzeren of aluminium zuiger in op en neer gaat.
De stalen cilinderbus wordt door sommige fabrikanten van een extra harde slijtlaag voorzien. Dat kan chroom zijn maar ook iets wat men Nikasil noemt. De messing cilinderbussen hebben altijd een harde slijtlaag van Nikasil of chroom.
Voor zover ik weet heeft alleen Saito geen losse cilinderbus maar is de binnenkant van de aluminium cilinder zeer glad afgewerkt en daarna van een laagje chroom voorzien. Deze motoren hebben ook geen losse cilinderkop.

abc motor:
Aluminium piston (zuiger)
Brass liner (cilinder)
Chrome plating (cilinder wand)

Back