Uit de oude doos heb ik een tekening opgeduikeld van een mini ASW 17. Een mooi projectje om naast het nieuwe “hoofdproject”, een binnenvaartschip schaal 1:50, te hebben. Het toestelletje heeft een spanwijdte van 1525mm en een lengte van 654mm. Het vlieggewicht moet zo rond de 270-300 gram uitkomen. De vleugel is deelbaar, wat een ideaal rugzakmodelletje op moet leveren. Om die reden, en om de fantastisch mooi en lastig te bouwen constructie, ben ik eigenlijk al verkocht. Voor het vleugelprofiel is Epller 471 genomen. De vleugel is boven en onder vol beplankt. Het moet een hele toer zijn dit fatsoenlijk te bouwen. En dat is net wat ik leuk vindt. Maar dan de vliegverwachting. Wat kan je verwachten van een Eppler 471 profiel? Naar mijn weten komt deze uit de “vrijvliegwereld”. Bij uitstek geschikt voor lage reynoldsgetallen. Maar hoe zijn de ervaringen met dit (oude) profiel?
Hier een plaatje van een klein deel van de tekening………….
Het zwaartepunt zit erg naar voren aangegeven. Heeft dat met de rechte voorlijst/schuine achterlijst van de vleugel te maken? (negative pijlstelling is niet helemaal het woord) Misschien heeft het E471 profiel, vanwege de sterke welving, dit ook nodig?
Hier een plaatje van een klein deel van de tekening………….

Het zwaartepunt zit erg naar voren aangegeven. Heeft dat met de rechte voorlijst/schuine achterlijst van de vleugel te maken? (negative pijlstelling is niet helemaal het woord) Misschien heeft het E471 profiel, vanwege de sterke welving, dit ook nodig?