Epller 471 en ASW17.....Met bouwfoto's

Uit de oude doos heb ik een tekening opgeduikeld van een mini ASW 17. Een mooi projectje om naast het nieuwe “hoofdproject”, een binnenvaartschip schaal 1:50, te hebben. Het toestelletje heeft een spanwijdte van 1525mm en een lengte van 654mm. Het vlieggewicht moet zo rond de 270-300 gram uitkomen. De vleugel is deelbaar, wat een ideaal rugzakmodelletje op moet leveren. Om die reden, en om de fantastisch mooi en lastig te bouwen constructie, ben ik eigenlijk al verkocht. Voor het vleugelprofiel is Epller 471 genomen. De vleugel is boven en onder vol beplankt. Het moet een hele toer zijn dit fatsoenlijk te bouwen. En dat is net wat ik leuk vindt. Maar dan de vliegverwachting. Wat kan je verwachten van een Eppler 471 profiel? Naar mijn weten komt deze uit de “vrijvliegwereld”. Bij uitstek geschikt voor lage reynoldsgetallen. Maar hoe zijn de ervaringen met dit (oude) profiel?

Hier een plaatje van een klein deel van de tekening………….

afb9341.jpg

Het zwaartepunt zit erg naar voren aangegeven. Heeft dat met de rechte voorlijst/schuine achterlijst van de vleugel te maken? (negative pijlstelling is niet helemaal het woord) Misschien heeft het E471 profiel, vanwege de sterke welving, dit ook nodig?

Hi Berrie,

Je had het al eens eerder over deze kist. Even met Profili naar je Eppler profiel gekeken. Bij Re < 50.000 stort de boel in, waarschijnlijk door een separation bubble (je krijgt dan heel hoge weerstanden bij hogere Cls, juist waarvoor zo'n profiel bedacht is) Ik heb met specifiek dit profiel geen ervaring maar wel met soortgelijke. Vliegen wel, maar alleen met ruw oppervlak, of aparte turbulator. Als ze vliegen zijn ze erg floaty (daalsnelheid erg goed) maar ook erg 'one speed'. Langzaam en met een glijhoek van niks. Windgevoeligheid is ook een probleem.

Wat is de tipkoorde? Dat is wel even interessant om precies te zien bij welk Re getal de kist vliegt.

Wat betreft het zwaartepunt: Inderdaad is een rechte voorlijst en een naar voren verlopende achterlijst wel degelijk negatieve pijlstelling. Je zwaartepunt komt wat naar voren omdat het neutraal punt dat ook doet. Toch is het een beetje raar, omdat de momentcoefficient van het profiel extreem hoog is. Dat soort kistjes werd vroeger dan ook meestal met een sterk achterlijk zwaartepunt en een 'lange staart' gevlogen.

In thermiek dus een geweldig ding, maar in sink een draak, want je komt niet weg door de beperkte mogelijkheid om te steken.

Maar 't lijkt me een heel leuk kistje om te bouwen. Persoonlijk zou ik voor een ander profiel gaan, maar da's ook een kwestie van smaak. Groot voordeel van een langzaam profiel op een kleine zwever is dat je een beetje schaalsnelheid hebt!

Peytr,

Bedankt voor je uitleg. Het bevestigd wat ik al vermoede. Tja, one speed….. Dat vindt ik niet zo erg. Ik wil hem gebruiken om voor DE dijk heen en weer te dobberen, terwijl ik lekker in geurende gras zit.

Profili(ProV2) heb ik zelf ook! Stom dat ik vergeet het voor zo iets te gebruiken. Ik bezit zelfs het boek met Eppler (twee p’s in plaats van twee l-en) profielen. Ook even vergeten. (Gemakzuchtig van mij om de vraag maar weer op het forum te zetten.) In het diagram is ook te zien dat de reynoldslijnen aardig in de rechterhoek van de weerstandscoeffiecientsaanduiding zitten. Da’s niet heel gunstig.
Maar nog ff over Profili. Ik heb geen E471 in mijn library. Ik moet wel bekennen dat ik profili alleen maar heb gebruikt om ribbetjes te maken voor een V-staart. Dus hoe het zit met de librarys etc. moet ik nog uitvissen.

Vliegen met een hoge Ca (of Cl, staat beide voor liftcoefficient. De “a” staat voor auftrieb, de “l” voor lift) levert een hoge geinduceerde weerstand op. En een hoge liftcoëffiecient heeft het E471 zeker! Goed voor de daalsnelheid, dat weer wel. Wil je met flinkere voorwaardse snelheid vliegen, kan dat weer niet omdat het profiel zoveel weerstand heeft. Aldus de grafiek.

Met andere woorden, het wordt een lui vliegtuigje.

Tipkoorde is 68 heuse mm breed.

Een ander profiel gaat wat lastig, dan is het complete ontwerp zoek……………………

Wat voor turbulators gebruik je? Ik heb al eens op een E214 allemaal losse driehoekjes gebruikt. Dat werkte wel, voor zover je dat kan merken.

Ik kan nog eens wat nadenken over de afwerking van het kistje. Geen folie maar schilderwerk? Alles is houtoppervlak , behalve staart en stabilo. Bespannen met papier vindt ik niets. Zijde heb ik nog over van de Grunau Baby. Misschien een mogelijkheid. Tijd zat om er over te denken. Ik heb nu net 4 spantjes uitgeknipt. Leuk joh, een rompspantje van rond 11mm.

Tipkoorde is 68 heuse mm breed.

Oef, zo'n smalle vleugel heb ik nog nooit gemaakt! Dan komt het Re getal bij de tip wel erg laag. Ergens rond de 20.000 max. Volgens X-foil gaat het dan helemaal niet meer, zonder turbulator. Met nog wel een beetje..... Nou is X-foil ook niet alles, zeker niet bij dergelijke Re getallen, dus gewoon maken en proberen. Eigenlijk wel een hele uitdaging zo'n klein schaalkistje.

Met andere woorden, het wordt een lui vliegtuigje.

En met een mooie schaalsnelheid, zoals gezegd. Lijkt me toch wel erg leuk voor zoiets.

Wat voor turbulators gebruik je?

Ik heb al een paar keer ge-experimenteerd met smalle strips isolatieband, eventueel dubbel. Er zijn redelijk gedocumenteerde proeven beschikbaar met dergelijke turbulators, maar de 'merkbaarheid' wisselt nogal. Probleem is ook dat een dergelijke trip strip op de verkeerde plek meer kwaad dan goed doet.
Beter zijn mijn ervaringen met papierbespanning. Je hebt dan over het hele oppervlak verstoring en een aparte turbulator is niet nodig, maar dat weet jij allemaal al. Zijde is misschien wel een heel goed alternatief en erg mooi klassiek. Past wel bij het kistje lijkt mij.

Ik word er helemaal enthousiast voor. Je moet dat ding t.z.t. beslist eens laten zien.

Hierbij wat plaatjes van wat het zou moeten worden. Dit komt uit een FMT van 1979.

afb9476.jpg

afb9475.jpg

Mocht je interesse in een tekening hebben dan zijn kopietjes zo geregeld.

Omdat er volgens mij ruimte is voor 3 kleine servo’s wil ik er een koppeling in maken. Een motortrainer is volgens mij voldoende om een zwevertje van 300 gram omhoog te trekken. Zelfs van ons kleine veld. Er is vast iemand bereid om een koppeling in z’n trainer te bouwen…….

Hmm.. een ASW 17 in mini-afmetingen...

Een jaar of 10 geleden heb ik een ASK18 gebouwd naar een gratis tekening van de FMT. Romp als 2 helften, vleugeltje van een anderhalve meter. Komt qua afmetingen en planform aardig overeen.

Hij is bespannen met papier en dan gespoten. En al tien jaar lang nog niet afgekomen... Toch eens 2 mini-servootjes inzetten!

Ik zal eens kijken of ik de tekening nog kan vinden - en welk profiel er gebruikt wordt.

asw2.jpg

Arthur

Ik zal eens kijken of ik de tekening nog kan vinden - en welk profiel er gebruikt wordt

Arthur: Erg interessant om te weten!

@Berrie:

Met zo'n trainertje omhoog is wordt het allemaal erg leuk. Wij hadden al eens het idee om een bugje met een slow flyer te gaan slepen 8) 'T is er (zoals te vaak) nog niet van gekomen. Een tekeningetje zou ik best graag hebben, al wordt het dan waarschijnlijk ook een van de dingen die nog eens moeten gebeuren ........

Je houdt ons toch wel op de hoogte van de vorderingen, zoals je ook al met je vorige kist deed, hoop ik?

Peytr, om je een plezier te doen volgen nu de eerste foto’s:
Ik weet niet zoveel te vertellen over de bouw van dit vliegtuigje. Het is in ieder geval een heel gefrunnik…….

Ik bewaar eigenlijk alle afval stukjes balsa in een schoenendoos. Deze komen nu erg goed van pas. De onderdeeljes voor deze ASW zijn erg klein!

afb10931.jpg

Je kunt vaag zien dat dit kistje een pendelroer heeft. Ik zit nog te prakizeren hoe ik dat pendelroer afneembaar kan maken. Iemand een idee? In het kielvlak verwerk ik een Ø2mm staafje koolstof. Zo hoop ik dat het bestand is tegen mijn manier van transport.

afb10932.jpg

Zoals je ziet moet de romp met latjes beplankt worden. Dat is een heel werkje. Hier gebruik ik 3mm balsa voor. Dan heb je nog wat over om te schuren. Dat is ook te zien bij de prachtige Poolse tweezitzwever die Arthur aan het bouwen is. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4665

Dag Berrie,

Al weer even geleden dat we iets van je hoorden.
Dat gebouw van jouw doet het plakken dat ik hier doe daadwerkelijk verbleken. Erg mooi, zo'n rompje op spanten. Heuse modelbouw zogezegd. Wil de kist t.z.t. graag eens zien vliegen. (wat voor je Baby trouwens ook nog steeds geldt :D )

Ik zit nog te prakizeren hoe ik dat pendelroer afneembaar kan maken. Iemand een idee?

Wat een beetje primitief is, maar wel werkt voor zo'n klein kistje, is het volgende. Je zet twee CF asjes door je vin, waarop je de stabilohelften steekt. Een asje draaiend in de vin , een asje schuivend, voor de besturing. Je bouwt in je stabilo vier passende alu hulsjes en die geef je een paar kneepjes, zodat de boel vastklemt op de assen. Het knijpen is een kwestie van doseren, anders passen de asjes niet meer.
Als de boel na verloop van tijd niet meer goed klemt, kun je de asjes een beetje opdikken mat spanlak oid. Dat opdikken doe je omdat je de hulsjes niet meer kunt bereiken. Opdikken met dunne (of sterk verdunde) epoxy kan ook maar is lastiger te schuren wanneer je er een beetje teveel opsmeert. Na opdikken goed laten uitdrogen/harden, het kleeft na een etmaal vaak nog verdacht aan elkaar waardoor je de boel met geweld (of warmte) zou moeten lossen.

Er is weer het een en ander geplakt, geschuurd, gevijlt en gezaagd. Dus maar weer een paar foto's. Ze spreken wel voor zich. Het wordt een draadje voor houtwurmen!!

Peytr. Je oplossing voor het verwisselbaar houden van het stabilo staat me wel aan. Als de boel later niet meer klemt dan zal ik het messing hulsje wat aan de rib van het stabilo zit, eens extra knijpen. Dan hoef je niet met epoxy etc. te kaan kneien. Passens aluminium buisje heb ik nog niet gevonden, messing heb ik wel en dat moet ook werken.

Een romphelftje weegt zo'n 20-22 gram!

De vleugelribben zijn gezaagd met een figuurzaag uit 1.5mm dik triplex. De zaagjes die ik gebruik zijn afkomstig uit een gereedschapswinkel voor zilversmeden. Dat voordeel heb je dan weer als je in de Zilverstad woont! het zijn erg scherpe en fijne zaagjes. Ze breken ook veel minder snel dan de "doe het zelf zaak"zaagjes!

Detail scharniering stabilo
afb12900.jpg

rompspantjes
afb12901.jpg

vleugelribben
afb12902.jpg

romphelft
afb12903.jpg

afb12905.jpg

Zo, nu de ribben van de vleugel klaar zijn, kan ik verder met de rest van de vleugel. Zoals eerder al geschreven is, wordt de vleugel onder en boven volledig beplankt.

afb13619.jpg

Dat levert natuurlijk een niet eenvoudige situatie op. De achterrand van de bovenbeplanking wordt geschuurd tussen twee metalen strips in. Dan krijg je een strakke en maatvaste rand.

afb13622.jpg

Voor dat het pankje van 1.5mm scherp geschuurd kan worden, is eerst de NIET te schuren kan, over de lengte en diepte van de uifschuining, ingesmeerd met witte houtlijm. Na het schuren is de geschuurde zijde op de zelfde manier behandelt. Als de vleugel straks klaar zal zijn, inpregneer ik de rand met dunne secondenlijm. Zo zal het nog enigsins stevigheid krijgen. Wellicht bespan ik er ook een extra strookje papier over. Iemand nog een ander idee (behalve dan het toepassen van glasmatjes etc)

afb13621.jpg

De romp bleek helaas een beetje te trekken, dus ook de tweede helft moet "in de steiger" tijdens het beplanken van de tweede kant.

Dag Berrie,

Ziet er goed uit: Die is straks vliegklaar als de voorjaarsthermiek losbarst. Wordt vast nog een probleem om em naar beneden te krijgen als je tegen een boomer aanloopt 8) .

Wat betreft die achterlijst: Ik gebruikte laatst epoxy op een achterlijstje van een extreem dus profiel (6%). Dat werkt redelijk maar eigenlijk liever een beetje CA met heel dun (vloei) papier. CA blijft net een heel klein beetje taai terwijl epoxy erg hard wordt en op zo'n plaats wat eerder breekt.

Nog even :offtopic: :

Heb je mijn PB gelezen over de beurs in Dortmund? Laat even weten of je belangstelling hebt.

Zo, deze zomer zal dit ding nog wel niet klaar zijn. Er is wel wat vooruitgang geboekt.

De eerste vleugelhelt is voorzien van ribbetjes. De bovenzijde van de beplanking heb ik in een helling gelegd. De maten van de helling worden bepaald door het verloop van wortel naar tip, via de trapeziumvorm. het interpoleren kon dus weer uit de kast getrokken worden.

afb14989.jpg

afb14990.jpg

afb14991.jpg

Nu kan de hoofdligger, 3mm balsa, tussen de ribben gelijmt gaan worden. Een vleugelpennetje moet nog aangebracht worden. Dan kan de 1mm onderbeplanking d'r op geplakt worden.

Goed, er zijn weer wat kleine vorderingen. Een lastig itempje is het uitlijnen van de twee wortelribben tegen de romp. Door het rompje op een standaard te leggen kan gekeken worden of de wortelribben in lijn liggen. Dat is wel zo wenselijk, want anders vliegt het ding straks scheef.

afb15472.jpg

Ook de vleugel is inmiddels wat verder gevordert. De vleugelpen, wel 3mm dik koolstof, een haakje voor een elastiekje, en een "antirotatiepen" worden al ingelijmt.

afb15473.jpg

ik ben een enorme fan van mensen die zich bezig houden met een model van schleicher :D :D :D en ik vind dat die kist al zo mooi gebouwd is dat ik meer nieuwe foto's wil zien verschijnen!!! Ik beveel je nu niet continu foto's te trekken en te uploaden maar ik zou graag wel wat fototjes zien, ik ben door de andere al wat wijzer geworden :wink:

Matthias

Tjo, toch nog iemand die het leuk vindt. Naast dat ik het zelf grappig vindt de bouwstadia terug te zien.

Hier maar weer wat foto's. Te beginnen met de bovenhelft van de vleugel. Deze is klaar om te worden voorzien van onderzijde.

De onderkant is van 1mm hard balsa. In de winkel de plankjes eens gewogen. Deze verschilde van 6 tot 20 gram! Die van 20 had een erg hard stuk draad, die van 6gram blies je door midden. Voor dit doel gebruik ik gelijkmatig harde plankjes van 18gram.

afb15943.jpg

Tja, en dan is er geen weg meer terug. Hopen dat het goed komt

afb15944.jpg

afb15945.jpg

Wat niet tegen valt. Natuurlijk weet ik het weer te verzieken door te rijkelijk met de secondenlijm te gaan smeren op het dunne deel. Doordat ik al met houtlijm bezig geweest ben het dunne deel van het profiel te verstevigen trekt de secondenlijm er niet in. Resultaat, dikke rillen en bulten harde secondenlijm. Met subtiel dremel werk is het probleem de wereld uit. Wel weer geknoei...........

En toen de wortelrib tegen de vleugel. Dat viel tegen! De vleugel is toch te hol geworden.

afb16471.jpg

Met behulp van een "toverdrank" 1/2 spiritus en een 1/2 water, wordt het hout en de houtlijm week gemaakt. De gesopte vleugelrand word weer in de mal te drogen gelegd.

afb16472.jpg

Het eindresultaat is goed te noemen. Nu nog de andere vleugelhelft in elkaar plakken. Dan kan de gehele vleugel afgewerkt worden.

Ondertusssen wordt het laatste deel van de romp dicht geplakt. Ook ben ik nog met "me, myself and I" in overleg over hoe de staart uit te voeren. Met ribbenstructuur of wellicht ook beplanken. Dat laatste staat me het meest aan. Dan heb ik namelijk overal een dichte houtstructuur.

Back