Dat sowieso, maar wélk goedje moet ik uitproberen?
Verfafbijtmiddel, maar daar moet je wel bij blijven.
Omdat dat goedje polymeren en esters oplost die ook in epoxy en polyester zitten.
Het is dus niet de romp vol kwasten met dat spul en de volgende dag kijken hoe het is los gebladderd.
Dan kan er wel eens wat meer los gebladderd zijn.
Is de gelcoat op basis van epoxy of polyester?
Wat je ook niet moet gebruiken is isopropyl alcohol (ipa) dat lost uitgeharde epoxy op.
Nu verdampt dat spul wel heel snel, ik gebruik het af en toe in grote maten (tegen het onderdompelen aan) om glasvezel/of andere vezel vol met epoxy los te weken.
Wat je ook kunt proberen is warmte (elektrische verfstripper).
Gebruik zelf een soortgelijk iets om uitgeharde epoxy/polyester los te krijgen als de ipa methode mij te lang duurt of er erg veel van nodig is.
In een hoekje proberen, hoever je qua hitte kunt gaan, gelcoat kan best wel wat hebben.
Misschien dat de verf eerder begint los te bladderen dan dat de uitgeharde epoxy door de hitte zijn functie verliest.
Je zou het rompje ook nog kunnen glas/zand of weet ik veel waarmee nog meer kunnen stralen.
Dan gaat zo wie zo de gelcoat naar zijn grootje, maar die kun je er zo weer opnieuw opzetten.
Zou ik niet doen, ik zou dan een laag (epoxy)plamuur er op boetseren en glad afwerken, schuren om het daarna af te werken met een 2k lak.
Last but not least, je kunt natuurlijk de huidige romp helemaal tip top glad in orde maken en daar een negatieve mal van maken.
Om vervolgens daar gewoon ff een nieuw rompje mee te fabrieken.
Misschien is het monnikenwerk schuurpapiertje nog eens niet zo'n slecht plan.
Al die andere dingen die ik aanhaalde vallen ook in de categorie monnikenwerk.

Als je de mal hebt, dan gaat een nieuwe romp maken heel wat vlotter dan een bestaand exemplaar restaureren.