Epoxy romp kaal maken

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Weet iemand wat hiervoor de beste methode is?
Ik weet niet hoe goed Epoxy tegen afbijtmiddelen kan, en blank schuren is naast een ongeloofelijke klus, ook nog eens een risico voor de gelcoat laag.

De romp zal een jaar of 40 oud zijn denk ik, voor het geval dat dat uitmaakt.

Ik heb géén idee wat voor verf of lak er op zit.

Waarom zou je hem kaal maken? Na licht opschuren kan je hem prima spuiten of lakken lijkt me...?

Waarom zou je hem kaal maken? Na licht opschuren kan je hem prima spuiten of lakken lijkt me...?
Omdat de oude lak er niet mooi op zit, en de lijmlagen van stickers en dergelijke ook ingewerkt hebben. Dan moet ik echt HEEL veel schuren voordat dat weer mooi glad is.
En het is lichter, al maakt dat op een kist van 5,8 kilo ook weer niet zo heel veel uit natuurlijk.

Maar het leek me gewoon makkelijker een acceptabel resultaat te geven als ik die romp tot op de gelcoat zou kunnen strippen.

Dat sowieso, maar wélk goedje moet ik uitproberen?
Verfafbijtmiddel, maar daar moet je wel bij blijven.
Omdat dat goedje polymeren en esters oplost die ook in epoxy en polyester zitten.
Het is dus niet de romp vol kwasten met dat spul en de volgende dag kijken hoe het is los gebladderd.
Dan kan er wel eens wat meer los gebladderd zijn.

Is de gelcoat op basis van epoxy of polyester?

Wat je ook niet moet gebruiken is isopropyl alcohol (ipa) dat lost uitgeharde epoxy op.
Nu verdampt dat spul wel heel snel, ik gebruik het af en toe in grote maten (tegen het onderdompelen aan) om glasvezel/of andere vezel vol met epoxy los te weken.

Wat je ook kunt proberen is warmte (elektrische verfstripper).
Gebruik zelf een soortgelijk iets om uitgeharde epoxy/polyester los te krijgen als de ipa methode mij te lang duurt of er erg veel van nodig is.
In een hoekje proberen, hoever je qua hitte kunt gaan, gelcoat kan best wel wat hebben.
Misschien dat de verf eerder begint los te bladderen dan dat de uitgeharde epoxy door de hitte zijn functie verliest.

Je zou het rompje ook nog kunnen glas/zand of weet ik veel waarmee nog meer kunnen stralen.
Dan gaat zo wie zo de gelcoat naar zijn grootje, maar die kun je er zo weer opnieuw opzetten.
Zou ik niet doen, ik zou dan een laag (epoxy)plamuur er op boetseren en glad afwerken, schuren om het daarna af te werken met een 2k lak.

Last but not least, je kunt natuurlijk de huidige romp helemaal tip top glad in orde maken en daar een negatieve mal van maken.
Om vervolgens daar gewoon ff een nieuw rompje mee te fabrieken.

Misschien is het monnikenwerk schuurpapiertje nog eens niet zo'n slecht plan.
Al die andere dingen die ik aanhaalde vallen ook in de categorie monnikenwerk.:(
Als je de mal hebt, dan gaat een nieuwe romp maken heel wat vlotter dan een bestaand exemplaar restaureren.

Het blijft een lastige...

Komend verlof éérst eens met van die watervaste schuur"sponzen" voorzichtig proberen. Wie weet valt het mee. Iedere avond een uurtje
En anders een beetje ovenreiniger door het water mengen.

Want ik ben wel huiverig voor electronica die door dampen aangetast raakt...

In een zak
Of ton doen , dan doeken
Met tinner erin en luchtdicht afsluiten , kan je na een dag de verf er zo af halen .

Remolie wat in je autoremmen zit lost ook de meeste verfsoorten op.
En tast polyester of epoxy niet aan.
Verdomd... Ik denk dat DAT nog de beste (veiligste) optie is, en remolie heb ik zat staan.
Ontvetten zal daarna nog wel een dingetje zijn, maar dáár komen wel wel uit.

Superstaaltje "out of the box" denken, bijna beschamend dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... :D :D :D

Dank Willem!

Ontvetten met remreiniger.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken ja... gewoon "onder de douche zetten" maar dan met remmenreiniger.

Eerst insmeren met remolie en dat even in laten werken, dan schrapen (wat ik er van gezien heb komt verf soms gewoon in vellen los van remvloeistof), en daarna afspoelen met héél veel remmenreiniger. Spul kost geen drol tenslotte.

Waar laat je die remreiniger na gebruik? De riolering lijkt me niet helemaal okee...

Back