Epoxy romp kaal maken

Waar laat je die remreiniger na gebruik? De riolering lijkt me niet helemaal okee...
Remreiniger verdamp.

Ik heb een jerrycan met open zijkant, zodat ik afgetapte olie van auto of motor makkelijk in een vaatje kan gieten. Ik heb ook metalen 20 liter vaatjes voor afval olie, die naar de stort gaan als ze vol zijn.

Romp er boven, alles laten uitlekken in die jerrycan. Inderdaad verdampt remreiniger volledig, zonder restanten, dus alleen de remvloeistof blijft achter.

Het huidige vaatje viezigheid ben ik al minstens 8 jaar mee bezig om dat op te vullen.

Remolie tast veel lakken aan. Vroeger een (Morris) Mini Van, daarop zat thermoplastische meuklak.
Slechts 2 laagjes konden er vanaf bij Leyland.
Je moest bij het bijvullen van de remolie dan ook niet morsen onder de klep...
dat was nagenoeg onmogelijk...

Remmenreiniger? Nope... kost ook duur... per spuitblik...
Is Isopropylalcohol en Kookpuntbenzine.
Wel prima om elektronica te reinigen.

Ik zou zo een romp niet met remolie behandelen veel te rigoureus.
Alles lost op, ook de plamuur. Dat wordt een gebed zonder end met nieuw plamuren.
Binnenkant komt de zooi ook te zitten, dan kan je dat eindeloos blijven uitspoelen.

Alles laten zitten. Nat schuren met 400... boenen tot je triple-expansie ziet, stoom uit de oren komt.
Normaal gesproken vliegt het er af. Een kopie van de Robbe Progo in epoxy had ik met een avondje schoon.
Zat in de stront-eigenwijze epoxyprimer... afgeladen met gewichtig vulmiddel.
Toen het klaar was, woog de romp lichter dan de origineel geblazen Plura-zooi.

Beziet post hier-ôhw: #154

Zeker schuren als de lak niet onthecht is... die oude grondlaag houdt het nog vele jaren vol.

Cetabever goed volgens @ramses.

En altijd nog extra te sealen met een mooie 2K lak?
Gr Bas

@brutus Idd... betere locatie voor het 'commentaar' :)

Laatst bewerkt:
Nope... kost ook duur... per spuitblik...
Is Isopropylalcohol en Kookpuntbenzine.
Nee joh... Ten eerste is het niet dat (IPA laat een laagje achter en kookpuntbenzine ook), het is een Octeen-achtig halfgas.
Maar het kost ook niks en is relatief milieuvriendelijk (anders was er allang een rem op de handel gezet).
Je koopt dat spul bij de Action al voor een euro per bus of zo.
Ik zou zo een romp niet met remolie behandelen veel te rigoureus.
Alles lost op, ook de plamuur. Dat wordt een gebed zonder end met nieuw plamuren.
Het is een vliegtuigromp, niet erg waarschijnlijk (alleen al te oordelen aan de kwaliteit van afwerking) dat daar plamuur op verwerkt is

Binnenkant komt de zooi ook te zitten, dan kan je dat eindeloos blijven uitspoelen.
Denk dat dat wel wat meevalt.

Maar goed, ik zal éérst eens kijken hoe vlot het schuurt.

Bert,
Afbijt (de echte) bevat Methyleen chloride en dat lost verf perfect op, net als epoxy op den duur, als jet het snel en efficient wil doen dan zou ik pure methyleen chloride of de aloude afbijt erop aanbrengen en zodra de lak gaat vreten eraf steken met plamuurmes of zon aluminium krullensponsje (geef het ding maar een naam), andere optie is schuren…

als je mazzel hebt zit er een 1k lak op en kan je met thinner de lak oplossen en eraf vegen, even testen met een poetsdoekje en wat thinner, blijft de verf intact dat zit er niks anders op dan methyleenchloride of schuren, als er al diverse laklagen op zit en het ziet er niet uit dan is de kans heel groot dat het geen 2k lak is…. Want wie gaat er nou dure 2k lak spuiten op een slechte ondergrond….. dan besteed je daar vaak wat extra tijd aan

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me vast wel heel naar spul, dus ik neem aan handschoenen?

Ik zal voorzichtig eens wat kleine proefjes doen met thinner, afbijt en remvloeistof als ik weer thuis ben. Dan kom ik er vanzelf achter wat het beste werkt.

Het wordt nu toch wel eens tijd dat die stokoude Ogar romp weer eens netjes in de lak komt.

Voor alle duidelijkheid: Het gaat dus om deze op zich nog sierlijke oude dame, maar ze mag wel eens wat aan haar make-up doen:
IMG-20200605-WA0010.jpeg

Laatst bewerkt:
Agressief spul hoor? Methyleenchloride. Mag niet eens meer in de winkel verkocht worden, dacht ik gelezen te hebben.
Wat je thans koopt is een minder agressief goedje. Kwalm is ook niets voor de grijze cellen.

Ja... je huid verbrand bij de dampen, afschermen met kleding en je moet dikke rubber handschoenen aan bij het echte spul.
Het wordt ook gebruik om uit koffiebonen de cafeïne te halen, dat stond op een datablad van een producent (DOW).

Maar het zit nog wel in automotive pakking verwijderaar, meen ik.

Methyleen Chloride gaat bij ons nog geregeld in 200 ltr drums en kleinere verpakkingen richting klanten dus is gewoon verkrijgbaar.
Kijk er wel mee uit want ondanks de zoetige geur is het erg slecht voor je, het is niet alleen giftig maar staat ook op de lijst van mogelijk Carcinogeen
Werkt fantastisch en als je het sporadisch gebruikt is er niet veel aan de hand mits je maar bescherming gebruikt (is met sex net zo :D)
Werk je er dagelijks mee dan zou ik het echt mijden…. Het is niet voor niets dat de oude afbijt niet meer in de schappen van de bouwmarkt ligt

Bouwmarkt... daar doelde ik ook op.
Industrieel gebruik hier niet aan de orde.

Maar die Ogar heb je in 1 avondje stevig waterschuren pardoes kaal.
Ook staalwol haalt rap lak weg. Water en wat zeep... Of Brillo.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me vast wel heel naar spul, dus ik neem aan handschoenen?

Ik zal voorzichtig eens wat kleine proefjes doen met thinner, afbijt en remvloeistof als ik weer thuis ben. Dan kom ik er vanzelf achter wat het beste werkt.

Het wordt nu toch wel eens tijd dat die stokoude Ogar romp weer eens netjes in de lak komt.

Voor alle duidelijkheid: Het gaat dus om deze op zich nog sierlijke oude dame, maar ze mag wel eens wat aan haar make-up doen:
Bekijk bijlage 565765

Ze heeft al een heel leven achter zich, dat mag toch gezien worden?
Anderen steken vele uren in hun model om dat juist een doorleeft uiterlijk te geven. :hammer:

Ik zou haar eerst maar eens masseren met een sponsje en wat Cif.
Vind ze vast fijn.

Ze heeft al een heel leven achter zich, dat mag toch gezien worden?
Anderen steken vele uren in hun model om dat juist een doorleeft uiterlijk te geven. :hammer:

Op zich wel... Maar... De vleugels waren ZÓ doorleefd dat dat ten koste ging van de vliegkwaliteiten. Dus ze heeft nu nieuwe mouwen maar nog geen nieuw jasje.
Dat staat slordig.

Ze hoeft geen fotomodel te worden, maar ze hoeft er ook niet uit te zien als een zwerfster...

Back