Epsilon XL

Wat voor epoxy adviseren jullie om de vleugel delen, wingtips en de houten servo/ accu plaat vast te lijmen?
Ik heb zpoxy 30 minuten.

Ik zit nog te twijfelen of ik de multiplex connectoren ga gebruiken, voor de vleugel servo verbinding. En hoe deze goed in te lijmen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Björn,

Mooie kist!

Als je de keus nog hebt zou ik niet de Hitec HS125 nemen. Die krijgen vrij snel speling.
Er zijn betere alternatieven. Hoe hoog/dik mag de servo zijn om nog netjes in de vleugel te passen? Hoe dikker de servo, hoe groter de tandwielen en dus degelijker. Als je bijvoorbeeld de ruimte hebt voor een 13mm dikke servo zou ik dat zeker doen.

Kogels op je hevels: worden hele 'brede' aansturingen, je kogels zitten naast de hevels.
Persoonlijk neem ik liever een Kwiklink aan een kant en een Z-bocht of 2e kwiklink aan de andere kant. Als je de gaatjes in de hevels nauwkeurig op maat maakt is dat helemaal spelingsvrij en mooi smal. Wel even een drupje CA op de schroefdraad nadat je de stangetjes op lengte ingesteld hebt, nog minder speling.
Omdat de kogels 'naast' de hevel zitten, kan de hevel nog iets gaan draaien onder belasting, dat geeft een minder stijve aansturing. Nog een reden om kwiklinks te gebruiken.

Servoplaat: inlijmen net 24 uurs epoxy. Eerst de romp schoonmaken met aceton, grof opschuren met korrel 100, servoplaat inlijmen en liefst langs de randjes een glasmatje of wat katoenvlokken voor extra lijmoppervlak. Je kunt ook 2 balkjes langs de zijkant lijmen, waar je later de servoplaat op vastzet, ik ken de romp-construcite niet, weet niet of dat nodig is om later nog ergens bij te kunnen.

Multiplex stekkers: je kunt ze inlijmen, er zijn ook mooie houdertjes voor. Omdat de vleugels wat kunnen flexen tov de romp, zou ik 1 kant van de stekker vastlijmen en de andere kant los laten hangen. Dus bijvoorbeeld alleen in de vleugel vastlijmen.

Glasvezelscharnieren: je kunt ze borgen door een spel in de vleugel te drukken. Speld net iets korter knippen dan de dikte van je roer, erin drukken en een klein druppeltje CA op het kopje, werkt perfect.

Vergeet niet de motordraden goed op de rompbodem vast te zetten (bijv met tape), zodat ze niet tegen het huis van de motor kunnen schuren.

Succes, maak er wat moois van!
Gerben

Hoi Björn,

Mooie kist!

Als je de keus nog hebt zou ik niet de Hitec HS125 nemen. Die krijgen vrij snel speling.
Er zijn betere alternatieven. Hoe hoog/dik mag de servo zijn om nog netjes in de vleugel te passen? Hoe dikker de servo, hoe groter de tandwielen en dus degelijker. Als je bijvoorbeeld de ruimte hebt voor een 13mm dikke servo zou ik dat zeker doen.

De hoogte in het gedeelte waar de ailerons zitten is minst diepe punt 12mm.
En voor de rem kleppen 15mm.
De maten van de gaten in de vleugels zijn 50mm in de lengte richting van de vleugel, en 49mm in de breedte richting.
Enig advies qua servo's?

Kogels op je hevels: worden hele 'brede' aansturingen, je kogels zitten naast de hevels.
Persoonlijk neem ik liever een Kwiklink aan een kant en een Z-bocht of 2e kwiklink aan de andere kant. Als je de gaatjes in de hevels nauwkeurig op maat maakt is dat helemaal spelingsvrij en mooi smal. Wel even een drupje CA op de schroefdraad nadat je de stangetjes op lengte ingesteld hebt, nog minder speling.
Omdat de kogels 'naast' de hevel zitten, kan de hevel nog iets gaan draaien onder belasting, dat geeft een minder stijve aansturing. Nog een reden om kwiklinks te gebruiken.

Inderdaad je hebt helemaal gelijk, ik zat dit gisteren al even te bestuderen maar kwiklinks met inderdaad de Z bocht is toch het meest strakke.

Servoplaat: inlijmen net 24 uurs epoxy. Eerst de romp schoonmaken met aceton, grof opschuren met korrel 100, servoplaat inlijmen en liefst langs de randjes een glasmatje of wat katoenvlokken voor extra lijmoppervlak. Je kunt ook 2 balkjes langs de zijkant lijmen, waar je later de servoplaat op vastzet, ik ken de romp-construcite niet, weet niet of dat nodig is om later nog ergens bij te kunnen.

Ik heb onlangs van mijn schoonvader Industriele epoxy gekregen met 160grams glasmat erbij, geen idee wat het voor een merk epoxy is.. het is 1:2 epoxy..
In principe kan ik de servo plaat inlijmen, het gat van de plaat is groot genoeg om de regelaar onder te schuiven, en de motor kan er nog prima uit.. ook bij de servo's kan ik goed bij komen.

Multiplex stekkers: je kunt ze inlijmen, er zijn ook mooie houdertjes voor. Omdat de vleugels wat kunnen flexen tov de romp, zou ik 1 kant van de stekker vastlijmen en de andere kant los laten hangen. Dus bijvoorbeeld alleen in de vleugel vastlijmen.

Dat is een erg goed idee, ik lijm de mannetjes in de vleugels, en laat de vrouwtjes uit de romp komen.. ruim ik de gaten in de romp iets op zodat ze er makkelijk invallen wanneer aangesloten.

Glasvezelscharnieren: je kunt ze borgen door een spel in de vleugel te drukken. Speld net iets korter knippen dan de dikte van je roer, erin drukken en een klein druppeltje CA op het kopje, werkt perfect.

Vergeet niet de motordraden goed op de rompbodem vast te zetten (bijv met tape), zodat ze niet tegen het huis van de motor kunnen schuren.

Succes, maak er wat moois van!

Gerben

Gaat helemaal lukken :) bedankt voor de tips!

@Vissermax, hoe heb jij die messing pennen er ingelijmd?
Ik zou niet weten hoe ik daar bij moeten komen, tenminste de achterste :confused:

@Vissermax, hoe heb jij die messing pennen er ingelijmd?
Ik zou niet weten hoe ik daar bij moeten komen, tenminste de achterste

Ik heb ze eerst op maat gemaakt,daarna de buitenkant opgeruwd.
De gaten in de romp ingesmeerd met epoxy en de buisjes gevuld met vettige keukenrol(voorkomen dat de epoxy aan de binnenkant van de buisjes komt)
en toen in de romp geplaatst.

Ik ga de servoplaat/accuplaat inlijmmen met epoxy,plaats in de opening een stukje triplex met stuk klitteband.
Ik hou nog wel een spleet over om een accustrap er onderdoor te kunnen doen.

Vandaag nog effe de servo ruimte in de vleugels open gesneden en richtingsroer ingelijmt

full

full

full

Hier vandaag ook exact hetzelfde gedaan :)

Alleen met het richtingsroer heb ik vraagtekens..

Ik heb tevens ook het heveltje ingelijmd.. (achteraf niet slim)
En kwam tot de ontdekking dat met de kwiklink erop, ik niet de volle uitslag kan halen.
De kwiklink loopt nu aan.
4uvu8yha.jpg

Voor de rest ben ik nog op servo speurtocht, en kom er nog niet helemaal uit..

Ook nog niet hoe ik ze in de vleugels ga monteren.
Nu zijn er 4 van die mooie houten servo frames meegeleverd, volgens mijn metingen vrij universeel..
Alleen vraag ik mij nog steeds af, hoe je daar de servos in monteerd? dan met name gewone servo's (geen wing typen) :confused:

Je kan ook een stukje uit de binnenkant vd kwiklink schuren met een dremel, zou eerder voor een Z bend gaan.
win je meer uitslag mee.

Lyckele

Lijkt inderdaad eerder dat niet het gaatje het probleem vormt, maar de rand van het staartvlak. Hier zou je ook een mooi gleufje uit kunnen vrezen of vijlen. Of inderdaad, zoals vw4style al aangaf, overstappen op een nog smallere aansluiting zoals een z bend.

Een ander heveltje in het richtingsroer die meer naar buiten steekt kan ook. Alleen hoe verder je naar buiten gaat, hoe kleiner de uitslag weer wordt. Of je er dan iets mee opschiet is een kwestie van uitproberen.

Zo, heb het gat iets wijder gemaakt en de doorgang wat mooier uutgeslepen nu loopt het helemaal mooi. :)

Stabilo zit nu ook goed in elkaar.

@vissermax, welke servos gebruik jij? En hoe ga jij ze inbouwen?

@PD5DJ,ik gebruik de dymond servo's die in mijn Epsilon competition zaten,moet alleen voor de rolroeren nieuwe halen.
Er is er eentje gesneuveld.
Bij mij zaten ze volgens mij ingelijmd met uhu plus endfest 300,ik weet nog niet hoe ik het ga doen.
Heb in het E.C draadje ook gezien om hem in te pakken in krimpkouse en dan in te lijmen.

Heb vandaag de stalen pennen in de vleugels gelijmd met epoxy.

@PD5DJ,ik gebruik de dymond servo's die in mijn Epsilon competition zaten,moet alleen voor de rolroeren nieuwe halen.
Er is er eentje gesneuveld.
Bij mij zaten ze volgens mij ingelijmd met uhu plus endfest 300,ik weet nog niet hoe ik het ga doen.
Heb in het E.C draadje ook gezien om hem in te pakken in krimpkouse en dan in te lijmen.

Heb vandaag de stalen pennen in de vleugels gelijmd met epoxy.

Aha ok, ik zit te denken om S3150's te gaan gebruiken, maar dan wel een een Servo frame zodat ik ze er uit kan halen..
Deze houten zijn perfect te verlijmen.

Voor de 3150/3155:
Servo mounting frame S3150 / S3155 RDS | Futaba | SERVO MOUNTING FRAMES
Servo-mounting-frame-S3150-S3155-RDS-A90202_b_0.GIF

Servo mounting frame S3150 / S3155 ball-bearing | Futaba | SERVO MOUNTING FRAMES
Servo-mounting-frame-S3150-S3155-ball-bearing-A90204_b_0.GIF

Diversen:
SERVO MOUNTING FRAMES

Staufenbiel heeft ze ook voor je Dymond servo's. en helemaal niet duur.

wat is de beste manier om de servo/accuplaat vast te zetten in de romp?

Balkjes inlijmen en de servo/accuplaat vast schroeven of gewoon alleen de servo/accuplaat
in de romp lijmen.

Hoe dit het beste te doen?

Ik ga deze met 24uurs epoxy inlijmen.

Voordeel van deze accu plaat is dat er al een gat in zit.. en je na het inlijmen overal bij kunt komen.

ik heb weinig tijd gehad ivm met werk,ga proberen deze week weer verder te gaan.
Weet niet hoever Bjorn is met bouwen?

Groet Martijn

zo vandaag weer wat gedaan.
De uitgangen voor de antennes in de romp gemaakt en de begonnen met de servodraden aan elkaar te solderen en de stekkers er aan te solderen.

Zit alleen nog met een twijfelpunt,ga ik de vleugeldelen aan elkaar lijmen?
Of is het sterk genoeg om ze doormiddel van de koolstofstaaf en centreerpen en de vleugeldelen met tape aan elkaar te bevestigen.
Wat is wijsheid,transport is geen probleem in de A6.

Groet Martijn

Laatst bewerkt:
Back