Epsilon XL

Na een noodlottige landing op de neus van de Epsilon Competition.
Ben ik aan twijfelen,ga ik hem repareren of ga ik voor de XL.

Motor,regelaar servo's is allemaal nog goed ,dus zou ik ook zo over kunnen zetten in de Xl.

Zijn er al mensen die al een Xl hebben?

Groet Martijn

Ik zit ook erg te twijffelen om deze kist aan te schaffen..

Wat ik niet of nergens kan vinden is hoe het 2e deel van de vleugel bevestigd zit, en hoe het stabilo bevestigd is.

En is die unilock wel betrouwbaar genoeg?

Ik zit ook nog te twijffelen om de versie met motor aan te schaffen, iemand enig idee of dit een verstandige keuze is qua motor?

Moet je effe in het begin van het draadje van de Epsilon Competition kijken,de XL is bijna hetzelfde alleen de spanwijdte is wat groter 4 mtr tegen 3,50 mtr van de Epsilon Competition.

Ik heb voor de Xl gekozen zonder motor,omdat ik de motor(Robbe Roxy) die uit mijn Epsilon Competition komt weer ga gebruiken.

Heb nog geen klachten gelezen over het unilock systeem,dus dat zal wel goed zitten

Effe update,de bestelling is binnen en het ziet er goed uit.
Hierbij wat snelle foto's
keurig verpakt in een stevige doos
full

Doos in een doos
full

Alle losse onderdelen
full

effe snel in elkaar gezet
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er ook heel erg benieuwd naar.
Ik vind het een leuk en interessant model, maar dat vele zwart vind ik niet echt mooi.
Ik had bij mijn Esilon ook een paar zwarte banen Tape erop geplakt, maar dat was meer om het "Mondriaan" effect te creëren ;)

Groetjes,

Jordy

We zijn voorzichtig begonnen,messing buisjes ingelijmt in de romp en de vleugeltips gelijmd en staat nu lekker te drogen.
Nog effe kabelboom betsellen voor de stroomvoorziening van de servo's.
Hoe het beste de servo's bevestigen?
Vast schroeven of krimpkous er omheen en deze inlijmen?

Groet Martijn

Mooi, nog eentje.
Denk A.U.B. aan ons en maak eens lekker veel foto's.
Ik ben namelijk reuze benieuwd naar dit model.

Groetjes,

Jordy

Zullen we doen :), zal zo even beginnen met de handleiding in te scannen en hier te plaatsen.. ookal is deze niet echt duidelijk :S minpuntje..
Terwijl de kwaliteit van het materiaal zelf wel erg goed is..
Moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste knappe zwever is.. dus heb weinig ervaring qua afwerkingen.. maar in mijn ogen erg strak :)

Ik zal jullie ook wel eens even lastig vallen voor wat bouw vragen.

Ik ben nu even aan het uitpluizen welke servo's ik ga plaatsen.
Normaal bouw ik iets in 1 ruk door af, maar bij deze wil ik de tijd nemen.

Voor de vleugel servo's heb ik voorlopig op het lijstje staan:

Ailerons + Flaps: Hitec HS-125MG: http://www.modellhobby-shop.de/e-vendo.php?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=015112125
Met deze raampjes: Servohalter HS125/5125 CNC gefräst (1 Paar) | Servoeinbaurahmen / Halter | Zubehör
Deze zijn dan prima ter verlijmen in de vleugel en makkelijk verwijderbaar.
Ze zijn 3kg/cm dat moet mij voldoende lijken.

Voor Hoogte en Richtingsroer, de aanbevolen Dymond DS3505MG.
DYMOND DS 3505 MG digital coreless (mit Aluhebel) Servo | DYMOND | Servos | Elektronik

Dit ivm de maat van het houtwerk wat mee geleverd is, dit past dan ook prima.

Voor de rest wil ik de servo stangen vervangen voor stangen met aan beide kanten kogels voor 0 speling, om flutter te voorkomen.

Nu wat vragen/advies:

Het hoogte roer zit aan elkaar via 2 koolstof buisjes, door het mechanisme heen.
Op 1 roerdeel zit bij mij een borging, op de andere niet..
Gaan ze er hier dan van uit dat je 1 kant vast epoxied en de andere zijde borgt?

Richtings roer:
Deze zit aan de romp vast met 3 glasvezel scharnieren.
Deze zou ik graag willen borgen, alleen is dat lastig.. iemand een advies of een veel beter idee?
ubajysuq.jpg

rera2emy.jpg

y9aqeqyb.jpg

mu5ysahy.jpg

Laatst bewerkt:
heb je een foto van die borging van het hoogteroer
Wat het richtingsroer betreft ik gebruik al jaren vezel scharnieren en borg ze nooit
ik lijm ze altijd in met waterdunne secondelijm

Zo weer effe wat gedaan.
De vleugels effe in elkaar gezet ivm met de passingen aan de romp.(2 clubleden hebben de competion pnp gekocht en hier schijnt nog wel wat aan te mankeren)
Gelukkig passen de vleugels perfect alleen gaat de lock nog wat zwaar(is hier wat aan te doen?)

Ook de robbe roxy motor geplaatst,morgen komt hopelijk nog wat kleine spullen binnen,zodat ik de servo draden kan trekken en solderen.

De vraag is ook nog of ik de servo/accuplaat helemaal vast moet gaan zetten of dat ik hem demontabel moet maken?

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zullen we doen :)

Bedankt! :D

Het hoogte roer zit aan elkaar via 2 koolstof buisjes, door het mechanisme heen.
Op 1 roerdeel zit bij mij een borging, op de andere niet..
Gaan ze er hier dan van uit dat je 1 kant vast epoxied en de andere zijde borgt?

Dat is precies zoals bij de Epsilon Competition (EC) geloof ik.
Ik heb bij mijn EC het koolstaafje aan één kant vastgelijmd met epoxy en aan de andere kant met een schroefje doe ik het hoogteroer vastzetten.
Dat werkt (tot nu toe) heel goed.

Richtings roer:
Deze zit aan de romp vast met 3 glasvezel scharnieren.
Deze zou ik graag willen borgen, alleen is dat lastig.. iemand een advies of een veel beter idee?

Gewoon met een paar druppels dunne secondelijm. Laat het er maar lekker inlopen. Dat zit muurvast. Zo heb ik dat ook bij mijn EC gedaan.

Veel succes met het bouwen en niet te zuinig met de foto's aub ;)

Back