DHZ
In Memoriam
Het bericht viel te verwachten maar kwam toch eerder dan verwacht: het einde van de LB-Winterslaap. Klaas kondigde het op Zondagavond aan en de volgende middag stonden de brandstofstokers weer op het Groninger land van Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken (MSO). Zomaar een prachtige middag met weinig wind, prima temperatuur, af-en-toe zon en mooie wolken. Jammer dat ongenode brommersukkels het grasveld van diepe sporen hadden voorzien maar in de krant valt te lezen dat er ergere voorvallen zijn.
"The End of Stunt as we know it" oftewel TEOSAWKI is een uitdagende naam voor een simpele stuntkist (zonder vleugelkleppen) waarmee alle figuren gevlogen kunnen worden. In de afgelopen Wintermaanden door Klaas gebouwd. Verwar dit niet met electro - ik zal het e-woord verder vermijden - het model wordt aangedreven door een glowplug motor waar geluid uit komt ook rook waar ik geen problemen mee heb - behalve dan dat het tegenwoordig naar zeep ruikt in plaats van de opzwepende geur van vroeger. De glow motor in kwestie komt uit de Oekraine, heet "Stalker" en leidde ertoe dat Klaas' inboedelverzekering moest worden herzien maar eindelijk is daar het lang gewenste "viertakten" dat bij stijgvlucht spontaan over gaat in "tweetakten". Klaas heeft lekker gevlogen en dat is ook wel aan de plaatjes te zien.
Zelf heb ik ook een geslaagde middag gehad, zij het dat mijn Suls Record Trainer doormidden ging bij een rugvlucht-poging. Heb een vermoeden dat de stuurinrichting blokkeert onder die omstandigheden - wij gaan het allemaal nakijken.
Zowel de Record als de Winner liepen prima onder alle omstandigheden en je zou bijna denken dat ze van koele lucht houden. Of heb ik de tankopstelling eindelijk begrepen? Met de vergrootte Suls Trainer vloog ik voor het eerst een liggend 8 - zomaar de volgende stap op de eerste dag van het seizoen!
"The End of Stunt as we know it" oftewel TEOSAWKI is een uitdagende naam voor een simpele stuntkist (zonder vleugelkleppen) waarmee alle figuren gevlogen kunnen worden. In de afgelopen Wintermaanden door Klaas gebouwd. Verwar dit niet met electro - ik zal het e-woord verder vermijden - het model wordt aangedreven door een glowplug motor waar geluid uit komt ook rook waar ik geen problemen mee heb - behalve dan dat het tegenwoordig naar zeep ruikt in plaats van de opzwepende geur van vroeger. De glow motor in kwestie komt uit de Oekraine, heet "Stalker" en leidde ertoe dat Klaas' inboedelverzekering moest worden herzien maar eindelijk is daar het lang gewenste "viertakten" dat bij stijgvlucht spontaan over gaat in "tweetakten". Klaas heeft lekker gevlogen en dat is ook wel aan de plaatjes te zien.
Zelf heb ik ook een geslaagde middag gehad, zij het dat mijn Suls Record Trainer doormidden ging bij een rugvlucht-poging. Heb een vermoeden dat de stuurinrichting blokkeert onder die omstandigheden - wij gaan het allemaal nakijken.
Zowel de Record als de Winner liepen prima onder alle omstandigheden en je zou bijna denken dat ze van koele lucht houden. Of heb ik de tankopstelling eindelijk begrepen? Met de vergrootte Suls Trainer vloog ik voor het eerst een liggend 8 - zomaar de volgende stap op de eerste dag van het seizoen!