Erc. Tow op navolging paf trainer.

serge pot

Forum veteraan
Een zaterdag bij RC Europe gezeten om een gelijkende paf, icarus, greenly trainer op te zetten.

Maar dan zoals ik de visie heb wat zeer goed ging.
Ook is het de bedoeling om de vleugel straffer te maken.
Profiel van de vleugel is naca 0015. Stabilo en kielvlak naca 0012. Hierdoor is er plek in het stabilo voor twee hoogteroer Servos. Stabilo wordt op de romp gestoken. En met een slimme constructie worden ook de stabilo struts bevestigd.

Goed de vleugel wordt gebouwd op een mal zodat alle ribben gepositioneerd worden zodat links en rechts gelijk worden. Aangezien ik hem gelijk twee keer bouw zal het soms wat tijd vergen tussendoor voor updates.
IMG_20210913_173922.jpg

B
IMG_20210913_184804.jpg
IMG_20210913_193206.jpg
IMG_20210913_193215.jpg
IMG_20210913_192923.jpg

Bij de Servo montageplaat haal ik daar het hout nog weg wat ik met de pen aanwijs.

Alles is hier nog droog opgezet.

Nope, dat is 0,8 triplex. Droog opgebracht.
En al zal het iets invallen doet het geen afbreuk.

Ik heb niet eerder een vleugel met 0.8mm triplex beplanking in mijn handen gehad. Ben benieuwd, zal best lekker stevig zijn!

Handig idee om met 1.5mm balsa een servokabelkanaaltje te maken, nu de verkoop van rietjes aan banden is gelegd. ;)

Vanwaar de schuine plaatsing van de servo's in de vleugel?
Ik geloof toch dat ik zelf alle ribben had laten zitten. Dit gaat toch enigszins ten koste van de sterkte en stijfheid van de vleugel.

Vanwaar de schuine plaatsing van de servo's in de vleugel?
Ik geloof toch dat ik zelf alle ribben had laten zitten. Dit gaat toch enigszins ten koste van de sterkte en stijfheid van de vleugel.
De schuine stand om de Servos makkelijker te kunnen plaatsen (de schroeven zijn dan beter bereikbaar voor de schroevendraaier) en mooi verdekt weggebouwd ipv zo lelijk uitstekend onder de vleugel.
En qua sterkte is hij nu al sterker dan de originele schuim vleugel van de paf. Ik ben er niet bang voor.

Ziet er mooi uit. Heerlijk materiaal om mee te werken dat triplex.
Om het gewicht enigszins te kunnen relateren, wat is de spanwijdte / koorde?
Het lijkt op een aantal foto's of de pootjes wat te lang zijn en niet ver genoeg in de bouwplaat schuiven, of komt dat door de foto's?
upload_2021-10-14_16-22-22.png

Veegt stof van topic......
Rechter vleugel is nu eindelijk ook ingedekt. En voor het eerst samen geschoven. 265 cm span past mooi schuin klem tussen plafond en vloer.
IMG_20211122_201721.jpg

Back