Ernstig ongeluk

Je koopt wat je kunt betalen.. Vooral zo min mogelijk uitgeven in het begin is een teken van weinig risico nemen....groot gelijk... Kijk, als je echt verder wilt kies je uiteindelijk voor beter. Gelijk goed beginnen zoals meestal geadviseerd word gaat vaak niet op puur omdat het financieel een te grote stap is. Kds is niet het beste maar al vele malen beter dan die artech shit of soortgelijk. Hier valt nog wat te stellen en mee te vliegen. Ik zou zeggen tegen alle beginners dat ze eerst een simulator moeten kopen, flink trainen en daarna zich goed laten informeren over wat te kopen in plaats van blindelings iets aan te schaffen. Dat scheelt al een heel stuk. Geld kost het toch...welke hobby niet:)

kwaliteit Vs junk

Kijk, ik heb al langer dan vandaag een probleem met het 'vulgariseren' van modelheli, waarmee ik bedoel, het in de handen brengen van mensen die geen enkele moeite doen om ook nog maar de basisprincipes te snappen van hoe of waarom een heli vliegt, en welke krachten er vrijkomen in een rotor. vandaag de dag, met de X-box en playstation-generatie moet't allemaal vanzelf gaan, en na wat oefenen op een simulator moet't in't echt toch ook maar kunnen, niet?? ik haalde 't zonet aan in een andere post, waar iemand vroeg waarom een heli 90° 'voorloopt'. Op zich bewonderenswaardig dat die persoon't zelfs opgemerkt heeft, ik durf wedden dat een héél groot deel van de huidige generatie helipiloten dit zelfs niet weet...en eigenlijk zou dit niet mogen kunnen...
Als je inderdaad, zoals vroeger, om en bij de 1000€ moest uitgeven om aan een heli te kunnen beginnen, én je moest't ding zelf in elkaar steken, dan moest je wel weten wat en hoe en waarom... je ging niet zomaar es proberen met zo'n duur ding..... ik krimp telkens ineen als ik een post zie van iemand die na een crash, vraagt waar 'ie z'n heli weer kan laten in elkaar zetten.............nooit in die mensen opgekomen om't zelf te doen???? als je dit niet kan, moet je mij inziens niet met zoiets technisch complex als een heli beginnen.......en wat kwaliteit betreft: iedereen die ooit bv een Robbe-Schluter heli in elkaar gezet heeft, zal kunnen getuigen wat Deutsche Gründlichkeit inhoudt......perfect draaiwerk, perfect passende onderdelen....doodzonde dat zo een kwaliteit 't moet afleggen tegen al die rotzooi uit china, waar je nulkommanul innovatie mag van verwachten. kopiëren kunnen ze wel, maar innoveren????

Voor iedereen die zich interesseert in de technologie achter een modelheli, en't hoe en waarom, kan ik 't boek van Dieter Schlüter aanraden.....

sorry, moest effe ventileren..........

Wim, fervent Schlüter-verzamelaar..........

Geeft niks Wim :) heel begrijpelijk. Maar ja, next generation snelle bussiness... We moeten er maar aan wennen. Over een paar jaar koop je een set waar je vluchten van pro's kunt downloaden en autonoom voor kan laten vliegen...inclusief dynamische nacht verlichting..leuk voor op een feestje hahaha.. Let it go en geniet van wat je hebt ;)
Het echte vliegen zal altijd een ambacht blijven waar je veel tijd in moet steken dusss..

My idea exactly.... waar ligt nog de uitdaging als alles vanzelf gaat??? ik vind't net leuk, en uitdagend om aan alles te moeten sleutelen, en bij te regelen tot't vliegt en zich gedraagt zoals ik wil.....is ook zoiets met HH gyro's...men bekijkt je al scheef als je zonder vliegt, laat staan met oude tolgyro's...maar wonder boven wonder, zelfs daar kan je mee vliegen!!

nee, voor mij hoeft't niet allemaal voorgekauwd te zijn, ik denk graag nog een beetje na, en ben niet bang van gereedschap........

Wim

My idea exactly.... waar ligt nog de uitdaging als alles vanzelf gaat??? ik vind't net leuk, en uitdagend om aan alles te moeten sleutelen, en bij te regelen tot't vliegt en zich gedraagt zoals ik wil.....is ook zoiets met HH gyro's...men bekijkt je al scheef als je zonder vliegt, laat staan met oude tolgyro's...maar wonder boven wonder, zelfs daar kan je mee vliegen!!

nee, voor mij hoeft't niet allemaal voorgekauwd te zijn, ik denk graag nog een beetje na, en ben niet bang van gereedschap........

Wim

Ben ik het helemaal mee eens. Doe mij maar geen vliegende laptop, liever hand-aangezwengeld! :P

Deze vraag vind ik erg (voor?)tekenend:
multicopter

Ik heb altijd gyro-loos gevlogen (vlieg al 20jaar niet meer). Tegenwoordig verzuipen mensen in instellingen, maken zich druk over expo, dual rate, percentages. Maar je moet ze elke keer de meest basale dingen achteraf uitleggen. Ze proberen met elektronica een kromme heli recht te maken. Hup boek lezen, heli vliegen, niet je zender vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Te perfectionistisch denk ik, achteraf.
Gyro-loos vliegen was ook koppigheid hoor, ik moest en zou het zo onder de knie krijgen. Daardoor was ik voorzichtig, duurde ook wat langer dan bij anderen voor ik het onder de knie had. Anderzijds, duurde één jaar voor ik crashte, en hoveren in storm voor ik ertoe kwam om rond te gaan vliegen. De basis was dus goed maar verder weg vliegen duurde wat langer voor ik dat durfde (de anderen hadden vliegtuig-ervaring).

Te perfectionistisch denk ik, achteraf.
Gyro-loos vliegen was ook koppigheid hoor, ik moest en zou het zo onder de knie krijgen. Daardoor was ik voorzichtig, duurde ook wat langer dan bij anderen voor ik het onder de knie had. Anderzijds, duurde één jaar voor ik crashte, en hoveren in storm voor ik ertoe kwam om rond te gaan vliegen. De basis was dus goed maar verder weg vliegen duurde wat langer voor ik dat durfde (de anderen hadden vliegtuig-ervaring).

Tsja.... dan spijt het mij wel om te zeggen, dat "gyro-loos" vliegen in jouw geval toch negatief uitgepakt heeft, en je dan waarschijnlijk beter toch niet zo koppig geweest had moeten zijn....

Ik kan het wel, gyro-loos vliegen, maar het vergt TE veel van mijn aandacht, en op een gegeven moment moet je de grens trekken.

Maar die hoofdrotor.... die blijft lekker ongestabiliseerd. Want daar redt ik me wél mee....

Ik zou haast zeggen: ze zijn nog te koop hoor, gewone gyrootjes... dus wat let je om een herkansing te gaan doen?

Groet, Bert

Ik vind het wel een beetje onzin om alle elektronische middelen als gyro's iedere keer als "minder" of zelfs gevaarlijk te bestempelen.
Het wordt bijna een beetje vervelend verhaal voor sommige mensen vermoed ik...
Ik ben het ermee eens dat je moet leren vliegen en de techniek enigszins moet snappen.
Het is een "echte" hobby waar je tijd en oefening in moet stoppen, het is geen wegwerp speelgoed.
Maar ik ben ook niet zo'n purist dat ik een auto zonder stuurbekrachtiging en rembekrachtiging ga rijden om aan te tonen dat ik een goede bestuurder ben en nog een van de weinige bestuurders in NL ben die het wel snapt....(heb in de autosport gezeten dus weet waar ik over praat)
De techniek is waar hij is,
Maar je moet wel eerst het gevoel van een Go-kart hebben ervaren om te weten wat mechanische grip is bijvoorbeeld, heb je ook profijt van als je later bijv. op de limiet gaat rijden met traction controll...

Kortom,
Prachtig spul in onze hobby, maar je haalt er nog meer uit als je het ook zonder kan.
Dus moet je het eerst zonder kunnen om te weten wat er daarna voor je gedaan wordt en weet waar de grenzen liggen van je spullen.
Het is niet minder, maar nieuwer of moderner, niets mis mee.

Volledige stabilisatie (je zender in het gras), GPS plaatsing, bailout systemen en meer van dat soort fratsen vallen bij mij onder de noemer exclusief speelgoed.
Heeft weinig meer met de RC heli hobby te maken.
In vergelijk met autosport is dat een rondje meerijden in een magneettreintje.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel een beetje onzin om alle elektronische middelen als gyro's iedere keer als "minder" of zelfs gevaarlijk te bestempelen.

Wat wil je dan... dat ik dat de ene keer wel en de andere keer niet doe? Op de even dagen is 't "minder", en de oneven dagen is het alleen maar gevaarlijk?.... (sorry, kon 't niet laten)

Sorry Eric, maar laten we de boel even bekijken voor wat het is....

Er word hier door NIEMAND gezegd, dat "electronica" gevaarlijk is....
Er word wel door somigen waaronder ik, gezegd, dat ALS er al een verschil is, dat het dan MINDER veilig is.... dat is iets heel anders dan "het is gevaarlijk"

Blijkbaar gaat dat mensen irriteren..... En daar komen we op heel gevaarlijk gebied, want er zijn namelijk wel tegenover saya kecil, tientallen tot honderden mensen die er rotsvast van overtuigd zijn, dat het VEILIGER is.... En die beweren dat ook weer... iedere keer... (vaker dan ik het tegendeel in elk geval). Het zal ongeveer net zoiets geweest zijn als toen Columbus beweerde dat de wereld NIET plat was..... Dat vond men ook knap irritant.... Of Copernicus die beweerde dat de aarde om de zon draaide in plaats van andersom, zoals de rest van de wereld toen nog dacht.... die man vond men héél irritant....

Maar het IS niet veiliger... en ook hier weer: Er zegt ook niemand dat het ONVEILIG is....

Ik snap je commentaar eigenlijk niet zo goed.... als ik mezelf en anderen in deze thread eens vluchtig teruglees, zie ik eigenlijk nergens expliciet staan dat Estab of HH gyro onveilig is, alleen maar mensen die aangeven het liever met de hand te doen (strookt niet met jouw verhaal) en mensen die aangeven dat het gewoon beter is om het in elk geval met de hand te kunnen (strookt wél met jouw verhaal)

Groet, Bert

Dan schrap je het "onveilig of gevaarlijk" maar in mijn vorige post....wil geen ruzie krijgen met Columbus ;) :mrgreen:
Maar..., you catch my drift?
Ik neem aan, en je geeft ook min of meer aan dat je het met de rest wel met me eens bent.

Het commentaar, of beter gezegt mijn reactie in deze..Maak ik omdat er nogal wat mensen rondvliegen met estab FBL systemen, die daarvoor eigenlijk allemaal hebben leren vliegen zonder estab Fbl unit.
Al deze mensen zouden dan nu de hobby tekort doen, en zichzelf er heel makkelijk vanaf maken.
Zodra je gaat zeggen dat iets beter is, dan is iets anders minder goed.... en vice versa.

En daar ben ik het niet mee eens.
Wat je namelijk ziet in mijn tak van de hobby (het 3D vliegen) is dat deze systemen ook in de top (wedstrijden) gebruikt worden.
Er ligt geen verbod op en je ziet ook dat het algehele niveau verschoven is binnen deze sport (complexiteit van de gevlogen figuren).
Erg vergelijkbaar met wat je ook wel in de autosport ziet in de ronde tijden.
Ik wil dus benadrukken dat het niet beter, slechter, stoerder, puristischer of wat dan ook is....
Het is er, het wordt gebruikt.
En is dus een onderdeel van deze hobby.
En om het juist te gebruiken is ook kennis voor nodig.
Die kan je alleen maar overbrengen als je jezelf erin verdiept, wil je dat niet, ook prima.
Maar dat maakt het geenszins minder, wel anders.

Het is er, het wordt gebruikt.
En is dus een onderdeel van deze hobby.
En om het juist te gebruiken is ook kennis voor nodig.
Die kan je alleen maar overbrengen als je jezelf erin verdiept, wil je dat niet, ook prima.
Maar dat maakt het geenszins minder, wel anders.

Daar zit nu juist de kern van een hoop irritatie
Men opent hier tegenwoordig topics over standaard zaken omdat het zo lekker makkelijk is. Het idee alleen om er via google een een zoekactie op te wagen is veel te veel werk
Dus zitten we hier continu letterlijk dezelfde vragen te beantwoorden, en mensen precies hetzelfde bij te brengen

En ik vind dat dus een heel eng idee
Met een 500 of 600 gaan vliegen, alles recht vaninternet geplukt, niet weten wat de instellingen doen
Die vragen hier waarom de staart schud (gain) of hoe ze expo in moeten stellen (rtfm)
Ik wil daar echt niet naast staan als ze vliegen...

En die mensen nemen regelmatig een estab, plakken er een instelling in van internet zonder de handleiding te lezen (wat is dat?) en gaan dan vliegen...

Sorry, maar daar wil ik helemaal noet bij in de buurt staan...
Die person heeft dus 2 maal geen flauw benul

Mensen die lezen en zich erin verdiepen, no problemo, de electronica hoort erbij
Maar tegenwoordig moet alles "het gewoon doen" omdat "je dat toch mag verwachten van dingen die duurder zijn dan 100 eur"
En daar zit een grens, waarbij je hier toch een grens moet trekken vind ik

Als iemand zich opgejut door mensen op een forum zonder enoge voorbereiding in een 700 pk rallyauto zou begeven, gaat dit meteen fout
Waarom zouden wij dan geen kanttekeningen mogen plaatsen over een potentieel gevaarlijk iets als een estab?

Nogmaals, net als met alles in het leven, als mensen snappen waar ze mee bezig zijn moeten ze vooral doen wat ze niet kunnen laten
Als ze dat niet snappen, moeten ze het niet doen
Maar er moeten ook mensen zijn die hun dat verteld

De echte 3d vliegers horen dus niet in die categorie, die weten wel wat ze doen
Maar ook voor hun zou het best leuk zijn eens zonder estab te vliegen
Ik denk (was bij mij tenminste zo) dat een hoop zaken die niet 100% raken opeens duidelijk worden

Eric, om heel eerlijk te zijn begrijp ik jou niet zo goed: Jij bent nou net een van de mensen waar ik helemaal geen uitspraken over doe (je bent een serieuze 3D vlieger die zich volgens alle regelen der kunst overal in verdiept alvorens tot "actie" over te gaan).

Tweedens: zoals Student ook al aangeeft: er treed een bepaalde algemene gedachten gang op en die probeer ik tegenwicht te bieden.

Zeggen dat dat saai word of vervelend of wat dan ook, is precies het zelfde als zeggen dat de handhaving van de verkeersregels vervelend begint te worden: we hebben ABS, tractie controle, airbags, gordels... alles is er, het word steeds meer toegepast en waarom zouden we ons nog zorgen maken?

Je weet zelf ook, dat de snelheidslimiten dan maar cancelen, alle waarschuwingsborden "slipgevaar" "scherpe bocht" etc etc weghalen, dat dat gewoon onzin is.

Toch zeg je zonder blikken of blozen, dat het commentaar op de FBL systemen etc, dat dat vervelend begint te worden.
Dat het vervelend is, ben ik op zich ook met je eens, maar zolang ik nog mensen hier onzin zie schrijven als "voor de veiligheid" of "dat is beter", dan blijf ik mensen wijzen op het feit dat WAT het ook is (comfortabeler, makkelijker, noem het maar), VEILIGER is het NIET....

En pas als DAT tot mensen doordringt, laat ik mijn commentaar achterwege.

Dat ik ZELF liever puur vlieg gewoon omdat ik dat leuker vind, speelt wel mee, en er is niks mis mee, mensen aan te sporen eens een keer niet de makkelijkste route te nemen.

Verder vergeten mensen vaak (ook jij) dat "beter" een relatief begrip is. Dat betekent dat de stelling "als je zegt dat A beter is impliceer je dat B slechter is", gewoon fout of op zijn minst onvolledig is.

Beter, is namelijk ALTIJD gerelateerd aan een situatie EN een keuze. Dat betekent, dat iets wat beter voor de prestaties is, slechter KAN zijn voor de levensduur en andersom.
Je kunt dus domweg niet stellen dat electronica altijd beter is. Je kunt BIJVOORBEELD wel stellen dat FBL goed is voor de prestaties EN slechter voor de veiligheid.

Het is dus NIET zo dat als A beter is, je dan zegt dat B slechter is, je zegt ALTIJD, dat A beter is voor situatie X, maar slechter voor situatie Y. En die laatste zin, die laten de meeste mensen weg: FBL is beter voor de prestaties, maar het is lastiger in te regelen wil men nog wel zeggen, maar FBL is beter voor de prestaties maar het is wel een extra component wat kapot kan gaan, zegt men minder vaak, terwijl beide beweringen gewoon waar KUNNEN zijn.

EDIT: En dan wil ik er graag nog een ding aan toevoegen:

Het commentaar, of beter gezegt mijn reactie in deze..Maak ik omdat er nogal wat mensen rondvliegen met estab FBL systemen, die daarvoor eigenlijk allemaal hebben leren vliegen zonder estab Fbl unit.
Al deze mensen zouden dan nu de hobby tekort doen, en zichzelf er heel makkelijk vanaf maken.
Dit is dus helaas niet waar, omdat ik steevast reageer op mensen die nog NIET rigid gevlogen hebben (maar vaak wel eerst via PB mij van alles gevraagd hebben omdat ze "rotsvast van plan zijn het zonder te proberen", maar dat heb JIJ niet gelezen....) en toch maar "voor de veiligheid" er een Estab in zetten....
Ik reageer op mensen die het geprobeerd hebben maar aangeven dat het niet lukt hooguit met tips en oefeningen om het toch nog eens te proberen (meestal via PB), en op mensen die serieus gevlogen hebben zonder, maar gewoon zeggen dat het niet bevalt, en daarom over gestapt zijn, reageer ik eigenlijk NIET.... Dat is namelijk hun eigen keuze, en wat men ook over mij denkt te weten, die respecteer ik gewoon.

Maar die mensen die eerst fatsoenlijk hebben leren vliegen zonder en daarna overgestapt zijn, daar kan ik er eigenlijk hier op het forum maar twee of drie van opnoemen. Mensen die "voor de veiligheid" al bij voorbaat zo'n dink kopen, echter des te meer.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Kijk..., en nu zijn we waar ik persoonlijk uit wilde komen ;)
De uitleg van zowel Student als jij Bert kloppen 100%. (we zeggen ook exact hetzelfde)
En dat is wat overgebracht moet worden aan beginners in deze hobby.
Geef je slechts een deel van de uitleg, dan zal het als een voorkeur klinken, i.p.v. een onderbouwd advies.
Soms een vervelend lang verhaal wat je niet eindeloos wil gaan herhalen voor iedereen, maar goed.
We kunnen wel eens kijken naar een goede uitleg/samenvatting in de FBL sectie (sticky) waar dit soort voor en nadelen netjes opgesomd worden.

Groetjes,
Eric

Wat ik echt niet snap, waarom zou je puurder willen vliegen? Fullscale vliegt ook gewoon gestabiliseerd met gyro's en flight control systemen. Deze dingen zijn ervoor gemaakt om het veiliger te maken voor de piloot.

Hoe ik de berichten over vliegen zonder stabilisatiesystemen over vind komen, is alsof het bijna een verspilling is om te doen. Terwijl het het plezier in vliegen voor een hele hoop mensen een stuk groter maakt.

Tsja.... dan spijt het mij wel om te zeggen, dat "gyro-loos" vliegen in jouw geval toch negatief uitgepakt heeft, en je dan waarschijnlijk beter toch niet zo koppig geweest had moeten zijn...
Tuurlijk, leercurve was daardoor steiler, ook doordat ik (arme student) voorzichtig moest vliegen. Maar ik hoefde op zeker moment niet meer na te denken, alle reacties waren voor mij voorstelbaar. Als ik nu weer zou beginnen, zou ik ook voor FBL zonder elektronica gaan. Gek hè, elektrotechneut en dan niet gebruik maken van elektronica. GSM heb ik ook lang weten tegen te houden, evenals DVD-speler, terwijl toch aan ontwikkeling van DVD-speler heb gewerkt :mrgreen:
Ik vind het wel een beetje onzin om alle elektronische middelen als gyro's iedere keer als "minder" of zelfs gevaarlijk te bestempelen. ...
Dat zegt dan ook niemand in deze discussie.
... Maar ik ben ook niet zo'n purist dat ik een auto zonder stuurbekrachtiging en rembekrachtiging ga rijden ...
Die vergelijking gaat niet op, die systemen regelen/corrigeren niets. Eerder vergelijk baar met de mechanische versterkerfunctie van een hulpstuurrotor (Bell-Hiller mixing).
... bailout systemen ...
Ken ik niet, wat zijn dat?
Wat ik echt niet snap, waarom zou je puurder willen vliegen? ...
Ieder zijn smaak, de ene bouwt stoommachines (verschrikkelijk ouderwetse technologie) de ander bouwt elektromotoren of straalturbines. Henk rijdt met een vierspan, Ingrid met een Tesla.
.. saya kecil ...
???? Typevaudten?

Hiller OH-23 Raven

Hiller_UH-12A_G-ANOC_Fison-Awk_RWY_09.07.55_edited-2.jpg

Laatst bewerkt:
Wat ik echt niet snap, waarom zou je puurder willen vliegen? Fullscale vliegt ook gewoon gestabiliseerd met gyro's en flight control systemen. Deze dingen zijn ervoor gemaakt om het veiliger te maken voor de piloot.

Hoe ik de berichten over vliegen zonder stabilisatiesystemen over vind komen, is alsof het bijna een verspilling is om te doen. Terwijl het het plezier in vliegen voor een hele hoop mensen een stuk groter maakt.

Nee hoor, full scale vliegt alleen gestabiliseerd als ze het knopje autopilot op ON zetten.... daarna hoeven ze gewoon NIKS te doen.... maar zodra dat op OFF staat, vliegen ze weer gewoon met de hand, hooguit met hydraulische bekrachtiging. En dat doen ze niet omdat het veiliger is, dat doen ze, omdat bijvoorbeeld onderweg naar een booreiland, anderhalf uur rechtuit vliegen strontvervelend is. En die verveling.... DIE levert gevaarlijke situaties op, dat is gewoon les 1 Ergonomie (en een deel van risico-analyse).

Om je een idee te geven: ik zit op zee voor mijn werk. Als wij buitengaats zijn, staat de stuurautomaat aan, omdat je hoorndol word als je 24 uur lang een en dezelfde koers moet sturen met de hand.
Maar zodra wij een rivier op varen, een haven in gaan of zo iets dergelijks, dan MOETEN wij met de hand sturen, omdat dat VEILIGER is....

En als wij nu een uur non stop rechtuit zouden vliegen, ja, dan was het inderdaad beter en veiliger. Maar wij vliege tuusen de 6 en de 15 minuten, en continue bochtjes en andere manoeuvres....

Heb nu twee full scale helipiloten als leerling gehad, en het grappige is dat je die echt moet leren vliegen. Het enige verschil, is dat die jongens in rotoromwentelingen denken en het dus verschrikkelijk snel oppakken (de ene had letterlijk 2 lessen van een kwartier nodig om solo verder te kunnen, de ander heeft vanmiddag na in totaal een uur aan de kabel, voor het eerst zijn eigen heli gehooverd. Maar leren moeten ze het net zo goed, en er zijn toch blijkbaar ook behoorlijke verschillen tussen RC en full scale, niet alleen in de zin van "je zit er in" of "je staat ernaast en kijkt er naar" maar toch ook wel in stuurtechnieken.

Leuk om met mijn grote BO 105 te vliegen terwijl mijn "leerling" er naast staat en vertelt hoe het origineel vliegt bij een gegeven manoeuvre....

Wat je tweede zin betreft: tsja.... zo klinkt het inderdaad, en dat komt, omdat als je een systeem koopt om de verkeerde reden is het inderdaad min of meer een verspilling: je krijgt niet waar je voor denkt te betalen.
Dat het gewoon prettig vliegt, maakt dat die schade weer maar heel relatief is. Als jij ABS en tractiecontrole koopt op je auto om op die manier geen ongelukken te krijgen, dan is het prettig dat je auto prettiger rijd en makkelijker te sturen is onder lastige omstandigheden, maar je baalt als je hem toch wel tegen een boom parkeert....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
???? Typevaudten?

Nee hoor....

Saya kecil betekent gewoon "kleine ikke" in het Indonesisch (ben er met zo een getrouwd en probeer de taal te leren, maar saya kecil was in elk geval in mijn leerlingentijd op de nederlandse grote handelsvaart een redelijk gebruikelijke uitdrukking als je ergens alleen voor stond. Zo in de stijl van:

"En wie kon het weer opknappen? Saya kecil natuurlijk...."

Groet, Bert

Bail out systemen zijn systemen die met een aantal extra sensoren, soms zelfs met gps de heli op een positie terug kunnen sturen.

Dus als het fout gaat, zet je een knop op de zender om, waardoor het systeem in werking gaat, en de heli weer rechtop in een hoover gebracht wordt.

Anders optie is de fail safe, waar bij signaalverlies de zwever of vliegtuig terug gebracht wordt naar de laatst bekende gps locatie van de vlieger, en dan daarboven gaat cirkelen.

Dit soort dingen wordt veel gebruikt icm fpv vliegen en mensen die veel met camera's onder hn materiaal vliegen

Betreft de wenselijkheid van establoos vliegen, ik vind het gewoon leuk om het zonder te kunnen
Het is ook leuk om de gezichten van mensen te zien die net staan te verkondigen dat het niet kan..
En je dan net met een establoos apparaat uit de lucht komt zetten
Daarnaast geeft het ook heel veel gevoel met een estab, je weet nl redelijl goed welk stuurgedrag uit de estab komt, en welk uit de heli zelf
Scheelt erg veel zoeken

Laatst bewerkt:
Back