Ervaring CONRAD 7 kanaals MULTISWITCH? (tast / memory functie??, en ik kan geen duits.)

Hoi Emil,

Dat klopt inderdaad :)
Elke schakelaar heeft een dubbele functie.
Als voorbeeld:
S1 naar boven = Kanaal 1
S3 naar boven = Kanaal 2
S2 naar boven = Kanaal 3
S3 naar onder = Kanaal 4
S4 naar onder = Kanaal 5
S2 naar onder = Kanaal 6
S4 naar boven = Kanaal 7
S1 naar onder = Sonderfunktion

Het kan iets anders zijn, i.v.m. de + & - ook omgedraaid kunnen worden.
Maar dit is eenmalig even opschrijven, wat elke schakelaar exact schakelt.
Deze opstelling met 4 schakelaars lijkt mij makkelijker in te bouwen !
Vandaar dit voorstel.

Ditzelfde kan ook met 4 enkele + 4 dubbele (2 standen)schakelaars gedaan worden.
Maar zal wel eerder een spaghetti worden :)

4101268862_6378ee0f99_b.jpg

Laatst bewerkt:
Oke, zag de dubbele functie van de schakelaar over het hoofd....
Vandaar mijn reactie... Wil toch echt wel 8 schakelaars, vindt ik leuker, per verbruiker een schakelaar, en er is plek genoeg.....

Bedankt jongens, ga ik even onderdelen halen, en de print bestellen bij conrad....

SUPER!

Even een vraagje nog ?

Ik neem aan dat de weerstanden welke ik nodig heb voor de multiswitch (1k, en 1k5) los staan van de de weerstanden welke ik nodig heb voor de zender (82k) ???

Hoi Emil,

Neem aan dat je die andere schema bedoelt, die je in de 1e post vermelde ?

Indien ja, beide schema's zijn voor de zenderkant bedoelt !
Het is nu alleen de keuze vanuit jouw, met welk schema je wilt gaan werken.
Let wel op, dat je de juiste soort schakelaars aanschaft !
Als je 8 schakelaars gaat gebruiken, dan heb je het type "(aan)/aan" nodig.

Met 4 schakelaars heb je het type (aan)/uit/(aan) nodig.
Zelf zou ik 4 schakelaars gebruiken, daar het makkelijker aan te sluiten is.
Hierdoor blijft ook de storingsgevoeligheid lager, daar er minder kabel-spaghetti aanwezig is.
De indeling is goed te doen via de schakel-module zelf, waardoor het overzicht behouden blijft.

Succes...

Ach,heb iets met Full Option ;)

Maakt toch meer indruk, een volgebouwde zender, maar eerlijk is eerlijk, er komt geen nutteloos schakelaartje op me zender.

Desnoods koop ik een lampje, of geluidsmodule,rookmodule (idee voor de highlift) om die ene niets doende schakelaar een functie te geven, hahahah

Marten, met alle respect van dien, maar volgens mij gaat hier iets fout.
Je schema klopt volgens mij niet.

Als je kijkt naar het schema van die module, worden, de functies geschakelt door een hele stick. (in alle uiterste standen, dus 8 stuks). De codeerunit in de auto, ziet dit, en koppelt deze stick uitslagen aan een schakelfunctie.

Wat is nu het geval, het shema wat ik in pdf heb staan op me webspace, is niets anders dan deze uiterste stickuitslagen " converten" naar 8 normale schakelaars. Dus de schakelaars, bootsen dus de uiterste stick uitslagen na.

Zodat je dus met schakelaars sticjkuitslagen imiteerd. Door de module op zijn memory functie te zetten, krijg je dus een aan en uit , schakeling door middel van een puls, lees ook Roel zijn verhaal. In mijn greval word deze puls dus door een schakelaar gedaan.

Vandaar ook de weerstandne van 2x 1k en 2x 1k5, te samen word dat dusweer die magische 5k.

Moet teogeven beetje lastig schema in het pdfje, kan vast wel overzichtelijker, maa rik probeer het er maar mee te doen.....

Hoi Emil,

Met die 82K weerstanden doe je in feite hetzelfde, alleen op een iets andere wijze.
Hoe hoger de weerstand wordt, hoe kleiner de uitslag zal worden !
Probeer dit maar eens, je zult zien dat het gewoon zal werken.
Wat ik regelmatig toepas, is een 82K weerstand + een 100K instelpotmeter.
Met die instelpotmeter kan ik dan de max/min uitslag instellen.

In dit geval, beide schema's zullen werken.

Edit: mocht de uitslag te groot zijn met die 82K weerstanden, dan kun je altijd nog digitaal de max & min uitslagen instellen.
Standaard staat dat op 100% ingesteld en dat kan als het goed is tot 0%.
In dat geval heb je dus alle zekerheid dat het zal gaan werken.

Laatst bewerkt:
Hmz, de hele dag bezig geweest met solderen, testen, solderen, testen....
Maar het klopt nog steeds niet...

Mijn andere switch welke gewoon goed werkt voor de lier. ook met een 82k weerstand.
Heeft deze op de 5 volt zitten.
Deze werkt ook op uiterste uitslagen, en dat is behaald door de weerstand op de middenpoot te drukken, en de grond en de plus op de andere pootjes.

Nu zijn 2 enkelpolige schakelaars te maken tot 1 enkele dubbelpolige schakelaar met middenpositie. (mijn doel)

De conrad module werkt ook op uiterste uitslagen. Van 2 kanalen dan wel, maar goed...
Vandaar de 4 dubbelpolige die dus de uiterste links , en boven combineert, enzovoort.
In jouw schema, zit de weerstand op het signaal...

Edit, de test met mijn winch schakelaar , schakelt inderdaad 2 kanalen...
Dus lijkt toch iewts mis te zijn met uw schema ????

Nou ja Dinsdag maar even een zooitje nieuwe weerstanden halen...
Deze zijn na 3 keer gesoldeerd te zijn, niet echt meer bruikbaar.

Oke, heb zelf opnieuw de boel aangesloten, dit keer met de weerstand op de 5 volt. Dit is de common aansluiting.

Vervolgens schakel je op 1 schakelaar de SIGNAL, met de + en op de andere dus de _, met de plus. Op beide commons heb ik weerstanden zitten, uit veiligheid, maar volgens mij moet je ook het met 2 weestanden kunnen doen.. Deze split je gewoon NA de weerstand en druk je dan op de common van de 2 schakelaars.
Maar goed, ik heb nu 12 weerstanden gebruikt.

Het werkt nu iig!

Wat je hier opschrijft snap ik niet helemaal. Vermoedelijk brengen de kleuren van de servosnoertjes je in verwarring.

In ieder geval hoor je per schakelaar slechts één weerstand te gebruiken. Deze komt tussen het middenpootje van de schakelaar en de rode draad van het servosnoer. De zwarte en de witte draad komen rechtstreeks op de buitenste schakelaarpootjes.

In de zender zijn van de kanaalstekers de buitenste pootjes 'min' en '+ 5 Volt', het middelste pootje is 'signaal'. Als je een servosnoer gebruikt is de rode draad dus signaal. De zwarte en de witte draad voeren de spanning. Welke van de twee de min is en welke de + 5 Volt is afhankelijk van de manier, waarop je de steker monteert.

Hmmz, dan word het helemaal vaagjes....

Denk idd dat de kleurtjes van de servo snoertjes me in de war brachten, maar feit blijft wel dan, dat Marten77's schema dan niet klopt, dan moet je de rode en de witte draad omdraaien...

Klonk wel logische, een weerstand op de 5 volt, hahahahahahh
Maar hij is er dus om het midden stand sigaal te corrigeren...

Blij dat we nu weer weten hoe het EXACT zit!!!!!

Dat van die weerstanden, klopt ook wel, 1 per schakelaar, maar ik deel de wissel schakelar op in 2, dus 2 weerstanden, zie ook martens schema. Maar vermoedelijk kun je het ook anders doen, en dat is na de weerstand, het splitsen in 2 draden, dan heb je aan 1 weerstand genoeg.

Volgens mij kan je ook de hele schakelaar constructie met slechts 2 weerstanden doen, als je alles maar na de weerstandenspakt en doorlust... (per kanaal slechts 1 weerstand)

Enfin, alles werkt en doet het, dat geeft mij de zekerheid dat ik het mischien wat onnodig complex heb gemaakt, maar het wel in orde is.

En ik ben even 2 dagen van de straat geweest!

Bij deze maar even een aanpassing in het schema...
(schematisch niks veranderd, enkel de servo-plug er aan toegevoegd)

4147698338_8324be6a16_o.png

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid, om vergissing te voorkomen tussen de Plus en het Signaal.

Inmiddels heb ik dankzij dit topic ook een dergelijk setje aan de gang, maar wat ik mij afvraag: de memory functie is niet helemaal uit te zetten?
Ik wil eigenlijk alleen maar "puls schakelingen" hebben.
Nu moet ik altijd eerst functie 5 kort bedienen, en dan heb ik daarna éénmalig een puls functie op het kanaal wat ik dan gebruik.
Maar dat is wat omslachtig.
Of is dat überhaupt niet mogelijk met dit setje?

Hoi Adam,
Dit is helaas niet met deze module mogelijk, daar dit softwarematig is ingebracht.
Mmmm, dat is balen, dan kan ik hem over m'n rechter schouder weg gooien.
Ik wilde er namelijk m'n sleeplieren mee bedienen, daarbij kan ik het dus niet hebben dat er "per ongeluk" twee uitgangen actief worden.

Back