Ervaring/kennis van: Life RX accu's

Ah, Oké, dus de BEC zorgt er voor dat de accu niet onder het voltage van de BEC ( 6v?) komt?

Dan gaat wat ik bedoel zeker op voor als je een losse BEC wil gebruiken, en niet de ingebouwde van de ESC?

Mijn Bec Regelaar van mijn regelaar geeft 5v, met een germanium diode in sperrichting naar de regelaar toe (dus er kan geen stroom naar de regelaar teo lopen) geeft een voeding van 5,7v. Dit is mijn back-up.

Mijn primaire voeding betreft nu een lifepo accu, deze geeft 6v en is aangesloten op de ontvanger met een silicium diode, wat een 6V (bij volle accu) geeft op mijn ontvanger. Dit is mijn hoofdvoeding,
Doordat deze spanning iets hoger is dan die van de regelaar in combinatie met die diode, zal deze 6V daar staan te wachten en wanneer deze verdwijnt zal de regelaar mijn ontvanger gaan voeden.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit noodzakelijk zal zijn, maar de back-up geeft mij wat meer vertrouwen omdat er toch voor een hoop geld rond vliegt.
 
LiFePo is onderhoudsvriendelijker en mechanisch sterker dan Lipo, dat is de reden dat ik ze heb.
In een normaal model, helemaal een elektromodel, heb je voor een dag genoeg aan 600 mAh.
Daar vlogen we vroeger ook hele dagen mee en dat waren brandstofmodellen, door het trillen verbruiken de servo's dan meer stroom.
Iedereen denkt maar dat servo's enorme stromen trekken, als je gaat meten dan zie je dat dat heel erg meevalt.
2000 mAh in een Sebart (ik neem aan een 150-160cm model) is idioot veel en ik zou niet eens de backup gebruiken.
Als je regelaar raar gaat doen (bec maakt sluiting of zo) dan ben je alles kwijt.
Als de regelaar verder niet in de stroomkring zit dan kan je altijd nog gewoon sturen en het model zwevend naar beneden brengen.

GJ

Dat klopt, zelf heb ik ook leren vliegen met een charter en een 600mah als voeding, wat nooit problemen gaf.

Dit was een accu die ik kon krijgen dus deze heb ik besteld, hij is inderdaad veel te groot maar kwa gewicht voor mij geen probleem.

De akku is voor mij de hoofdvoorziening en de bec van de regelaar de back-up (niet dat ik verwacht dat deze ooit gebruikt zal worden). De + van de beiden zijn van elkaar gescheiden doormiddel van een diode, dus er kan nooit een stroom gaan lopen door kortsluiting.
 
Mijn Bec Regelaar van mijn regelaar geeft 5v, met een germanium diode in sperrichting naar de regelaar toe (dus er kan geen stroom naar de regelaar teo lopen) geeft een voeding van 5,7v. Dit is mijn back-up. .....
Je zal hier een Siliciumdiode bedoelen. Er zijn maar heel weinig Germanium diodes die een hoge stroom kunnen verwerken. Veruit de meeste Germanium diodes die je nu nog kunt kopen kunnen maar 20mA á 30mA verwerken. Enkele types komen misschien tot 100mA maar veel meer niet.
Ook is de lekstroom van Germaniumdiodes in de sperrichting behoorlijk groot en de maximale (sper)spanning welke Germanium kan verwerken is erg laag. Meestal niet veel meer dan 20V in ieder geval minder dan 50V.
 
De Diode voor de Accu is inderdaad een (Standaard) Siliciumdiode.
Klopt Germanium is het inderdaad niet.
Ik zou dan even na moeten kijken wat voor type het is, deze heeft wel een spanningsval van 0,3 en werkt met een 3A max.
 
Er zijn trouwens vrij makkelijk low drop germanium diodes te vinden die hoge stromen aankunnen...
Maar een alternatief is inderdaad een schottky of, iets geavanceerder, een DC-DC converter.
Kosten tegenwoordig ook niks meer.
 
Er zijn regelaars die zijn ingesteld om zowel zelf via de BEC stroom te voorzien aan de ontvanger-accu als bij meer stroom aanvraag dan de BEC kan leveren over te schakelen op een rechtstreeks op de ontvanger aangesloten accu. Bij YGE regelaar is dit een vier-cellige NiMH accu en bij Kontronik regelaar kan een twee cellige lipo rechtstreeks op de ontvanger worden aangesloten mits ontvanger en servos HV types zijn uiteraard.
 
Back
Top