Ervaring met RDS (Rotary Drive System)??

Hallo allemaal,

Nu ik het bouwen van mijn P40 Warhawk 1/7 weer heb opgepakt ben ik opzoek gegaan naar mogelijkheden om de ailerons en flaps te besturen zonder dat dit zichtbaar is.
Nou zijn er genoeg mogelijkheden maar of ze betrouwbaar zijn is een tweede.

Heeft er iemand ervaring met RDS ofwel Rotary Drive System.

RDS-5.jpg


De servo is in verschillende hoeken te plaatsen t.o.v. de "scharnier-lijn" om zo een passende aileron of flap uitslag te krijgen.
Met Lego-Technic heb ik dit nagebouwd en lijkt goed te werken. Als de bewegende pin maar geen speling heeft in de pocket, anders gaat hij flapperen.

Reacties graag. Is dit wat, of is het niks...?
 
De servo direct als scharnier as gebruiken kan ook. Zo heb t eens bij n depron prakding gedaan.
 
Dit systeem wordt standaard in f3b wedtrijdmodellen toegepast.
Het is een goed systeem zolang je maar geen speling hebt in de pocket.

Dit systeem kun je "gewoon" kopen.
 
Kopen?? :hammer: Dit is toch modelbouwforum? haha
Dat maken we zelf!

Bedankt voor de reacties. Nou heb ik er vertrouwen in dat het in elk geval vaker wordt toegepast.
 
Zoeken op RDS met de forumzoekfunctie, ook de uitgebreide, is niet mogelijk, het woord is te klein. Voor zoeken binnen forum op minder dan vier karakters kun je de ingebouwde Google functie gebruiken, het witte veld bijna helemaal bovenaan de pagina's:
rds - Google binnen Modelbouwforum.nl

En onder het motto Beter goed gejat dan slecht verzonnen :mrgreen: of erger nog, gekocht:


Meer zoektips, ook handig voor Google en Ixquick
FAQ zoekfunctie


Forumtipjes:

  • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal.

Wist trouwens niet dat ze bij onze zuiderburen in België Duits spreken haha.
Grapje, je bedoeld de westerburen ;)
 
Wist trouwens niet dat ze bij onze zuiderburen in België Duits spreken haha.
En toch is het zo.
Rijd maar eens van Verviers naar Bitburg en let op als je Malmedy voorbij bent.
Je ziet dan op allerlei wegwijzers dat de franse namen zijn weggehaald, de lokale bevolking wil alleen hun eigen taal op de borden.
Deze streek ten NO van Luxemburg noemt men ook wel de Ostkantons.
 
Oeps, foutje bedankt. Natuurlijk onze oosterburen (nee geen oostern, de paashaas is net naar huis).
Bruno, is dit geen stukje voormalig duitsland wat na WW2 als wiedergutmachung aan België toegewezen is?

groet Hans
 
Bruno, is dit geen stukje voormalig duitsland wat na WW2 als wiedergutmachung aan België toegewezen is?
Anders dan geregeld genoemde reis door deze streek afleggen heb ik nooit gedaan, het fijne weet ik er dus ook niet van.
Voor wie wil nalezen hoe het echt zit: even hier kijken.
Maar waar waren we ook alweer gebleven? O ja, RDS......;)
 
Om even off topic te gaan.

Belgie is inderdaad 3 talig, waarvan een Vlaming meestal 4 talig is, wij nemen het Engels er ook nog bij, of we trachten dit ook te begrijpen.
Onze oosterburen spreken Duits, gebruiken het Frans omdat ze dit nodig hebben, gezien de regio waar ze wonen en leren nog Engels.
De Franstaligen denken dat ze zoals gezegd word, god in Frankrijk zijn en doen op aan paar uitzonderingen na, gewoon geen moeite om meerdere talen te leren.
Maar toch ben ik blij met de Walen zoals ze door ons genoemd worden als Vlaming, zij zijn veel strijdvaardiger als het politiek betreft en houden zeer goed stand als ze iets nastreven, wij als Vlamingen zijn als lammeren, die gewoon naar de slachtbank worden geleid zonder protest.
En een ding moet ik gewoon erkennen, als vrachtwagen bestuurder ben ik buiten Nederland, met jullie koffie, nooit beter ontvangen als in Wallonie.
Maar eerlijk is eerlijk, wij als Vlamingen moeten nog veel leren, maar het is O zo moeilijk om dit toe te geven.
Daarom gaf ik even weer dat het off topic was, zou het anders weer als Vlaming moeten uitzweten van anderen die een iets andere mening hebben.
Heb maar een woord hiervoor, ARM VLAANDEREN.

Johan.
 
Zo kan het ook (in mijn Douglas Skyhawk):
full


Het lagerblokje/spantje aan het einde van de stang zoals bij het RDS systeem is helemaal niet nodig omdat de stand van de aileron alleen maar bepaald word door de verdraaing van de servo-verlengas. Het gaatje in de vleugelrand kan zelfs ruim zijn, als de stang zich maar niet uit zijn pocket in de aileron kan werken. Die pocket moet inderdaad redelijk strak om het omgebogen eind van de stang zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand een idee tot welke gewicht van een kist dit rds systeem betrouwbaar kan werken?
Ik wil het eigenlijk in een pc9 van 2 meter toepassen,
 
Laat ik het zo zeggen; als het werkt op 1.5m DLG's die met 200+km/uur weggesmeten worden zal het op een electrokist (neem ik aan) van twee meter ook wel houden :D
 
Back
Top