Ervaringen F3A electro?

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 17 mrt 2007.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Effe een vraagje tussendoor, moet die f3a bak zo groot zijn? Ik heb nu een aantal malen staan kijken tijdens het trainen van Tom Tubee en vind eigenlijk dat men te ver weg vliegt en veel te ver uitvliegt naar links en rechts. Het programma mag wat mij betreft toch een behoorlijk stuk compacter gevlogen worden. Als het kleiner gevlogen wordt dan is de geluidsdruk bij de omwonenden ook een stuk kleiner. Dus weer terug naar kleinere langzamere modellen zou waarschijnlijk beter zijn.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Theo,

    Die F3A bak 'moet' niet zo groot zijn, wel zijn er regelementen die voor deze afmetingen zorgen.

    Een F3A model moet in een box van 2x2 meter passen, en mag 'droog' niet meer dan 5000gram wegen.

    De figuren dienen op een diepte van +/- 150 meter gevlogen te worden met als begrenzing links, boven en rechts van 60 graden.

    Nu is het inderdaad zo dat 'men' erg gemakkelijk te ver weg vliegt. Dat heeft mede te maken met de beheersing van het gas. Er wordt over het algemeen behoorlijk hard gevlogen. Om dan toch links en rechts in de box te passen, gaat men steeds dieper vliegen.

    Die 150 meter klinkt ver weg, maar valt eigenlijk best mee. Als je ooit in de gelegenheid bent om een echt goede F3A piloot aan het werk te zien, dan zal je je verbazen hoeveel beter de figuren te zien en herkennen zijn, en dat er eigenlijk best dichtbij gevlogen wordt.

    Hiermee zeg ik niet dat Tom geen goede vlieger is, veel vliegers in nederland (waaronder ikzelf) zien te weinig top nivo vluchten om die stap te kunnen maken.

    De geluidsdruk van de wedstrijdmodellen is volgens mij best laag. als ik zo'n beetje vergelijk wat onze modellen produceren t.o.v. de gemiddelde modellen die op de clubs aanwezig zijn. Feit is wel dat er op een wedstrijd dag vrijwel continue 1 model in de lucht is. Het kiezen van het vlieggebied (de BOX) t.o.v. de geluidskritische gebieden is dan wel een vereiste.

    Suc6
    Winfried
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Tijdens ons gesprek heeft Wolfgang een aantal keer getwijfeld ...
    maar mij uiteindelijk toch de Hacker boven de Lehner ge-adviseerd omdat hij de Lehner alleen als set kan leveren met de mindere Schulze regelaar
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jawel hoor;

    Een prestige als ik het wel heb?

    [​IMG]

    Grt.
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Wordt randje off-topic maar toch.

    Uit de 100-120 Ah 12v heb ik op z'n max 4 lipo-accu's van vergelijkbaar formaat geladen en dan zie je tijdens het laden (die 10-15A belasting) al dat de 12V accu behoorlijk dipt en in de buurt van de afslag-beveiliging komt van de lader. Hiermee haal ik dus 6 vluchtjes en zoals Winfried al zegt met een beetje planning wat je in elke vlucht wil doen dan is dit ook wel de max voor 1 dagje vliegen. Per accu-lading moet ik de volgende nacht weer zo'n 10-12 Ah terug-laden in de 12V accu, juist die 100+ Ah capaciteit is dus niet haalbaar in onze toepassing.

    Als er in Utrecht nog meer piloten rond lopen die 8 vluchtjes op 1 dag een beetje weinig vinden en Mantra wil bijv. ook nog een megapack van z'n Bell laden dan ben je zo door die 320 Ah heen. Wat voor laadstroom pompen jullie die accu's in, zonne-energie ??

    Alhoewel ik zeker geen geitenwollen-sokken-met-grote-telelens-wipstaart-vinken-bespied-type ben, vindt ik de toepassing van zo'n Aggregaat niet echt passen in de charme van het elektro-vliegen, alhoewel er geen echt alternatief is. Of het moet zo'n 3 Gigawatt 8O 8O vertikaal wentelwiekje zijn die de club van Almere gaat plaatsen :?

    Rick
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Er zijn er bij ons meer die met redelijke lipo's vliegen (bv. JD) en die hadden bij de vervangen accu inderdaad inmiddels last van afslag ivm. voedingspanning. Vandaar ook dat die enkele accu is vervangen door deze batterij accu's. De oude trok het in z'n goede dagen wel, maar was versleten.

    De Accu's worden continu geladen door een goede 10A acculader op 'normale' 240v.. we hebben stroom daar ;)
     
  7. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Dag heren,

    bij deze even mijn ervaringen over de setting die ik gebruik:

    hacker C50 14 XL (meest voorkomende aantal wikkelingen bij wedstrijdvliegers), leuk detail: afgelopen EK in Zwitserland werd er door de helft van de deelnemers elektro gevlogen, 30 piloten. Waarvan 25 piloten de Hacker gebruikten.
    Master 90-0-ACRO Competition met Brake
    Master Prog Box werkt ideaal, de rem is zeer makkelijk in te stellen met de progbox. Er is hiervan reeds een nieuwe versie uit, waarbij je de vluchtgegevens van je laatste vlucht kunt bekijken.
    TP1010 lader, van Thunderpower 10S cellen kunnen maximaal met 5A geladen worden
    TP210 balancer, is een 10s balancer
    prop 21*13 APC, 6500 toeren met deze prop.

    In totaal verbruik ik tussen de 3200 en 3600 mAh per vlucht.

    Deze motor dient echter wel onderhouden te worden, om de 45 vluchten dien je de vertraging te openen en een beetje vet erbij te spuiten. Dit moet je op tijd doen anders mol je je gearbox!

    Mijn eindconclusie van de overstap deze winter naar elektro is super positief. De rust die je krijgt van deze aandrijving is erg groot. Nooit meer motoruitval, altijd evenveel vermogen en dezelfde gascurve, geen weersafhankelijkheid, minder slijtage van je servo's, (ik verbruik ongeveer 50mAh per vlucht van mijn ontvangeraccu) en je hoeft niet te poetsen :D

    Voor mij was het de investering dubbel en dwars waard. Wanneer je alles op een rijtje zet is het zelfs goedkoper dan brandstof vliegen. De huidige accu's kunnen makkelijk 220 cycles mee. Alleen is het alsof je voor de komende 3 jaar brandstof koopt, in 1 keer. Dat is inderdaad wel even slikken. In het begin was ik er ook van overtuigd dat ik aan 3 accu's niet voldoende had. Daarom heb ik er nog 3 nieuwe bijgekocht, echter heb je dat absoluut niet nodig. Nu ben ik van plan om 3 10S pakketten 6000Mah weer te verkopen. Iemand interesse?

    groet Job
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Net zoals jobverkerke zegt zie ik toch ook dat de meeste "toppiloten" de overstap naar electro maken of al hebben gemaakt... (dit zie je dan op WK's en EK's natuurlijk heel sterk)
    In Belgiƫ zijn nu toch ook al heel wat piloten overgestapt, zoals eerder gepost vliegt ook Bert Delaere met Elektro (ook de hacker) nu heeft ook Benoit net voor het EK de overstap gemaakt.
    Naar wat ik al heb opgevangen zou het wel een pak beter zijn, maar wel even wennen...
     

Deel Deze Pagina