Erg vermakelijk. I Xyzyx I is meer geïnteresseerd in het juiste gebruik van de taal in Electronicatermen (die ik trouwens ook niet volledig juist beheers) dan in de rekenvoorbeelden van de andere forumgebruikers. Die (sorry dat ik het zeg) degene zijn die niet helemaal correct lezen.
Wat er gevraagd wordt is waar de C voor staat. Googelen levert inderdaad vooral Capacity achtige omschrijvingen op. Ik houd het zelf eerder op een constante waarmee de maximale laad-/ontlaadstroom te berekenen is.
Het gaat me helemaal niet om juist gebruik wat elektronica en wat dan ook betreft.
Het gaat hier om lipo's.
Bij lipo's worden o.a. de volgende afkortingen gebruikt: S, P en C
De S betekend Serie
De P betekend Parallel
De C betekend ...
En niemand kan hier een fatsoenlijk onderbouwd antwoord op geven. Als ik vraag waar de S voor staat dan wil ik horen "Serie" en niet "het aantal cellen dat in serie is geschakeld".
Ja met de S wordt bedoelt het aantal cellen dat in serie geschakeld is, maar de S is een afkorting van Serie.
En ik wil best toegeven dat mijn betekenis fout is als iemand anders met een betere betekenis komt en die ook fatsoenlijk kan onderbouwen.
Ik denk dat de C staat voor capaciteit. Een 20c 5000 mah lipo kan 100 ampere leveren, maar hoe kom je op die 100 ampere? Door de 20 met de capaciteit vermenig vuldigen. Bij een 20C lipo kan je dus 20 keer de capaciteit in A of mA er uit trekken...
Lijkt me dan logisch dat de C dan voor Capaciteit staat... En het gaat hier niet om natuurkundige afkortingen of wat dan ook.. maar puur om wat de afkorting "C" betekend als we het over lipo's hebben.
@savage probeer nou eens een fatsoenlijk antwoord te geven.. je zei "ik gok dat het voor current staat"
En ja het is offtopic, maar ik wil best vragen of een mod alle posts over dit onderwerp wil verplaatsen naar een nieuw topic