ervaringen laden met 5C budget lipo,s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r.marijnissen, 17 nov 2009.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat verteld de lader,
    Pakket was 3300 mAh en er ging 3250mAh in
    Afslag spanning van de regelaar stond op 3.1 per cell en dat is voor Hyperions veel te laag.

    Bart,
     
  2. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Tja.. dat kan ook betekenen dat de capaciteit hoger is als op het label staat, mijn buurman heeft zippy pakketen met 100+ cycles en daar laad de lader bijna altijd wat er op de verpakking staat, dus bijna 5000 mah in een 5000 mah lipo. Geen merkbaar capaciteit verlies tot nu toe..

    En er treed ook verlies op bij het laden, dacht dat het zo'n 10% was dus als je precies wat er op de verpakking staat er in stopt, zit je nog maar op 90% leeg getrokken.

    Je zou eigenlijk een keer zo'n lipo -helemaal- leeg moeten trekken met een lader en kijken hoeveel mAh er uit komt.. al is dat wel een aardig prijzig grapje.
     
  3. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > dacht dat het zo'n 10%

    by HP is dit veel lager, accu's worden namelijk geen graad warmer is je ze op laad, zelfs niet bij 4-5C laden,

    > dat kan ook betekenen dat de capaciteit hoger is als op het label staa
    Dit zou kunnen, maar dan is de fabrikant niet slim, en dat zijn ze zeker niet.
    Waar geld verdient kan worden wordt het ook verdiend.

    Bart,
     
  4. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Nimh accu's worden ook niet warm maar hebben maar een laad rendement van ~70% dacht ik. Mijn turnigy lipo's worden ook niet warm bij het laden. Misschien dat iemand een keer een g3 lipo kan ontladen, met een lader waarbij je kan zien hoeveel er uit komt, tot ~20% van de capaciteit. Dan kijken hoeveel er uit komt en vervolgens weer vol laden en kijken hoeveel er in gaat.

    En of het "dom" is om er niet op te zetten dat de batterijen bv. 5500 mah zijn ipv 5000 mah... jij vind het een grote + dat je ze voor "98% " kan leeg vliegen zonder ze te beschadigen...

    Al moet ik wel eerlijk toegeven dat als ik sommige ontlaad grafieken zie dat je de lipo cutoff het beste tussen de 3,4 en 3,6 volt kan zetten (hangt af van de ontlaad stroom) want dan beginnen ze echt in te kakken. En het lijkt inderdaad zo dat de waarde aangegeven op de verpakking klopt.

    [​IMG]
     
  5. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Als de accu een laad efficiency 70% heeft, betekend dat 30% omgezet moet worden in warmte. Daar kunnen wij niks aan doen. Energie kan zich namelijk niet in niks oplossen.

    Bart,
     
  6. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Je kan me niet wijs maken dat die g3 lipo's een efficiëntie van 100% hebben, ook die zullen warm worden alleen dermate weinig dat je het waarschijnlijk niet merkt. Bij een 5000 mah 3s lipo heb je ~60 watt nodig om hem in een uurtje te laden, met 10% verlies is dat dus maar 6 watt. De lipo zal zo'n ~300 gram wegen, voor dat 1 graad warmer is heb je ook behoorlijk wat warmte nodig hoor...
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de referentie "wat de lader er instopt op het display" zegt niks, dat is enkel een hele hele ruwe indicator.
     
  8. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Dat je pakket nog goed leeft na 98% ontlading is mooi.
    Maar je moet ook niet vergeten dat hoe zwaarder een pakket onladen/geladen mag worden hoe meer klappen ze kunnen hebben.
    Ben hier met een 30C flightmax onder de 1.8 volt de cel geweest en deze geeft geen krimp.
    Heb helaas ook al vaker in een 2650Mah 30C pakket 2650Mah bij geladen.
    Ofwel 100% leeg op capaciteit.

    Kan me voorstellen dat een keer 98% ontlading ook niet de dood hoeft te betekenen voor een flightmax 40C, ze worden er minder kritisch mee lijkt.
    En als je dus capaciteit bedoelt daarmee ben ik al op 100% geweest.
    Hoe het zit met dat een G3 meer power geeft dat weet ik niet.
    Heb het ook al vaker gelezen maar waardoor het komt?

    Kan me voorstellen dat een G3 door zijn hoge ontladings mogelijkheden minder snel inzakt kwa voltage.
    Hierdoor zal een setup meer Watt geven vergeleken met een standaard lipo.
    Als je dan gaat vliegen met een nieuwe G3 dan kan ik voorstellen dat je prestatie verschil ziet vergeleken met je stock lipo.


    Maar kan me ook voorstellen dat als je een nieuwe G3 vergelijkt met
    een nieuwe rhino of flightmax 40C, die zijn voltage ook beter vast houdt er misschien wel geen of nauwelijks prestatie verschil is.


    Zeker als je dan bedenkt dat er wat, 3 lipo fabrieken zijn.....
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2009
  9. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    @Gerard
    Klopt, bij dure laders mag het dan wel heel nauwkeurig weergeven zijn hoeveel mah er door de poortjes naar buiten gegaan/naar binnen gekomen is, maar het houdt geen rekening met verliezen in de draden, stekkers, lipo zelf enz...

    Maar als je hem ontlaad met een lader die weergeeft hoeveel er uitgetrokken is, en vervolgens weer vol laad, dan kun je door middel van het verschil toch een redelijk percentage geven... dus als je er 5000 mAh in stopt en 4500 mAh uit haalt.

    @r.marijnissen

    G3 geeft meer power omdat het voltage minder erg "inkakt" als je er hoge stromen uit trekt.

    Ben zelf inderdaad ook benieuwd hoe de g3 het doet t.o.v. de "el cheapo" lipo's. Ik weet dat er op de iCharger data log mogelijkheden zitten, en met externe discharge unit kan je 280 watt ontladen... dat is ~39 ampere oftewel 35c bij een 1050/1100 mah 2s lipo.

    Als die externe unit niet teveel kost en de iCharger ook het ontladen kan bijhouden dan ga ik wel een rhino 1050 en een g3 1100 kopen en kijken of het echt nu zo'n verschil is... en misschien kijken hoe het zit met levens duur. 200x ~1,5 amp x 7,4 v = ~2,5 kwh. Oftewel ~70 cent aan elektriciteit. Denk niet dat ik mijn ouders daar over zal horen klagen.

    Weet iemand toevallig wat die externe discharge units kosten en of de icharger überhaupt ontlaad grafieken kan weergeven? Kunnen we misschien eindelijk een "wetenschappelijke" punt zetten achter dure vs el cheapo lipo's.
     
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Je kan het nooit wetenschappelijk afronden.
    Als je het test dan weet je alleen dat b.v die rhino beter, gelijk of minder is etc.
    Maar de flightmax kan weer anders zijn, en zo blijven er continu verbeterde
    series uitkomen.

    De zogenaamde budget lipo,s kunnen zelfs dezelfde zijn als van een bekend merk en vaak nog beter ook, zie flightpower (no power) pakketten
    Was een van de betere lipo merken maar is niks waard vergeleken met een zippy.
    Er zijn maar een paar fabrieken die lipo,s maken.
    Dus geloof maar dat tig merken uit de zelfde fabriek komen.



    G3 lipo,s zijn niet speciaal volgens mij.
    Een merk dat gewoon een nieuwe lipo brengt verkoopt niet super,
    een die de genoemde voordelen heeft wel + ze kunnen daarom de prijs flink opschroeven.
    Ze kunnen gewoon zware belastingen aan.
    Maar we gaan niet allen plots alleen maar 120A setups gebruiken.
    Dus wat krijg je: Lipo die veel aan kan b.v 180A, setup die 45A doet en de lipo heeft het makkelijk dus gaat lang mee etc etc.
    Denk daarom dat een zippy, rhino etc lipo met gelijke specs hetzelfde presteerd.

    Time will tell.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  11. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Flightpower 1 van de betere merken?

    Ik kan jou ook een drol verkopen en zeggen dat het dure goede kwaliteit Belgische chocolade is... dat maakt het nog geen chocola, het is en blijft troep... Niet heel erg subtiel uitgedrukt, maar flightpower lipo's zijn/waren gewoon slecht en werden voor veelst teveel geld verkocht.

    Er komen inderdaad veel verschillende merken uit 1 fabriek, maar dat is overal zo. Laatst paar van die lui op tv die liepen te klagen dat a-merken te duur waren en dat alles toch uit dezelfde fabriek komt... als ik een biefstuk in een pan bak en vervolgens een hamlap in dezelfde pan wordt het toch geen biefstuk?

    Ik geloof zelf wel dat de g3 pakken beter zijn, als je kijkt naar de ontlaad grafieken zie je ook duidelijk dat ze hun voltage beter houden onder dezelfde ontlaad stromen in vergelijking met andere lipo's. Maar ik geloof niet dat ze 4x langer mee gaan als goedkopere lipo's. Of ze moeten die 4x langere levensduur vergeleken hebben met FP lipo's

    Wetenschappelijke stond trouwens niet voor niets tussen aanhalings tekens ;) . Zelf geloof ik nooit wat voor het aangetoond is met keiharde cijfers... 4x langere levensduur is leuk maar als je na al die ladingen nog niet eens de helft van de capaciteit meer over hebt bv...

    Over een paar maanden ga ik waarschijnlijk weer nieuwe lipo's halen en als de g3 2x zo lang mee gaat als de huidige el cheapo lipo's dan weet ik wel wat ik ga halen. Vandaar dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar de prestaties tussen de verschillende soorten lipo's... Heb inmiddels al bevestiging gekregen dat de iCharger ook cycles kan loggen en dat je als externe "ontlader" ook een boel lampjes kan gebruiken... Hopen dat dat ding snel binnen is dan ga ik een hyperion 2s 1100 mah en rhino 2s 1050 mah halen en eens lekker aan de tand voelen. Turnigy/zippy hebben helaas geen ~1000mah lipo's dus dan kom ik niet aan die hoge C waarden :(
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Lees het nog eens rustig door I.
     
  13. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Als je hoort hoe andere lipos presteren dan kun je flightpower niet bepaald een beter merk noemen.. Volledig inkakken na 10 ladingen, ontzettend warm worden, puffen van packs... Ze hebben zelfs toegegeven dat de packs overrated waren. Als je dat vergelijkt met bv kokam dan is dat toch heel andere koek.

    Heb zelf 1 fp lipo gehad en die werd gewoon warm terwijl hij nog nieteens op de helft van de constante c waarde werdt ontladen. Ken ontzettend veel mensen die zelfde ervaringen hebben en op forums hoor je ook weinig goeds er over.

    Misschien waren vorige generaties fp lipos wel beter in vergelijking met de laatste generaties maar de laatste generatie vond ik ronduit slecht presteren. Het enige overeenkomstige met de andere "betere" lipos is het mooie stikkertje en de prijs.

    Hyperion daarintegen hoor je bijna nooit wat slechts over.. Geen puffende packs, geen overrated packs enz enz... Dat noem ik 1 van de betere merken maar daar betaal je ook voor en die meerwaarde die de betere prestaties geven weegt vaak niet op tegen de prijs/prestatie verhouding van goedkopere lipos.
     
  14. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Bedoel daar mee dat ze vaak gelijk zijn aan Merk lipo,s (b.v een graupner lipo) en dat ze vaak zelfs beter zijn.
    En daar gaf ik het voorbeeld flightpower voor.


    Flightpower had b.v een grote naam maar is velen malen minder dan een zippy.

    Het is maar hoe je het leest.
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vermoed dat nando dit bedoeld
    Ik heb hier zippy's en G3's een FlightMax is half leeg als de spanning onbelast rond de 3.8 Volt zit, bij de G3's moet je gaan laden want hij zit dan rond de 90% leeg. Dat is een van de grote verschillen.

    Als ik mijn EDF fans binnen heb zal ik de 6S 5000 Flightmax onder belasting vergelijken met de 6s 5000 CX G3. Ja een 30C tegen een 25 C. ik schat dat de spanning onder belasting ongeveer 5 % scheeld in voordeel van de G3's naturlijk, als het niet meer is :)

    Oja, bij mij komen er nooit meer Flightpower in, die waren zo slecht en zo duur dat ik mij echt afgezet voel.
    En ze verkopen nu volgens mij de zelfde cellen als de G3's maar je betaalt 50% meer.
    Grote af zetters daar bij Flight power.

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  16. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg

    Flightpower voorbeeld lezen jullie verkeerd dus laat dat maar even.

    Zippy, rhino etc leveren lipo,s op alle prestatie vlakken.
    15C,20C,25C,30C.

    Deze lipo,s zijn gewoon heel goed zeker gezien de prijs.
    vergeleken met merk lipo,s. b.v polyquest, of wat je een goed merk vind.


    Nu zijn er net als kokam de Hyperion cellen.
    Lijkt iets speciaals maar is dat zijn ze door de laad-ontlaad specs.

    En die hebben de 40C rhino-flightmax ook.
    Voor 1-3 van de prijs.
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik denk dat iedereen hier het met elkaar eens is dat flightpower grote bagger is...
     
  18. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Heb een setje 40C lipo,s onderweg
    Samen met een 350W lader.

    Zal eens bij gaan houden hoe lang ze mee gaan.
    Ben benieuwd.
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Zal eens bij gaan houden hoe lang ze mee gaan.

    De lader of de accu ?

    Heb ook twee van die 208B en bij mij doen ze et alle twee nog. Heb bij 1 een firmware probleem gehad maar door een toetsen combinatie toch een nieuwe versie er op kunnen zetten waardoor ze weer alle twee perfect werken.

    Bart
     
  20. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    De accu,s natuurlijk.
    Ik hou dat eigenlijk nooit precies bij.



    Mag aannemen dat die 208B lang mee gaat.
    Bij mij komt er ook nog een 2e 208B maar koop die pas als het nodig is en ik er tevens een sterke voeding voor heb.

    Lipo,s die ik er mee ga laden zal max 2x 3 cell 2650Mah in serie zijn.
    Aangezien ik die als 6 cell pakket ga gebruiken in een zeer lichte extra van 58 inch.
     

Deel Deze Pagina