Ervaringen met de BMI Cap 232 Electro?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Ik ben aan het overwegen om de electo-setup van m'n minimag te transplanteren in een nieuw aan te schaffen electro toestelletje.

Ik heb inmiddels gevlogen met een Minimag, een Calmato, een vlucht of 5 met een Puma achtig model en een vlucht of 10 met een Protech Tojeiro. Met deze toestellen kon ik prima vliegen, als in, ik heb ze onder controle en er gebeuren geen rare dingen. Met de Tojeiro was ik aan het oefenen met meskant vliegen en bochten draaien, om zo het rudder beter te leren gebruiken. Eventueel kan ik rudder meemixxen (of eigenlijk tegenmixxen) in m'n zender. In totaal heb ik dit jaar meer gevlogen dan in m'n sig staat qua tijd en starts, maar in het begin is niet alles gedocumenteerd.

In m'n minimag heb ik een Hype 1250 KV motortje zitten, 58 gram. Deze sleurt m'n minimag (~800 gram) probleemloos door de lucht. Dit icm. een 8x3.8 of zelfs 9x4 APC electroprop.

Nu zit ik te overwegen de hele rambam uit m'n minimag over te zetten in een BMI Cap 232 electro. Dit model dus:
bmi%20cap%20232%20electro%20vliegtuig.jpg

Volgens mij zou het qua setup moeten gaan als de brandweer, daar dit toestelletje 'maar' ca. 540 gram weegt (even uitgaande van het maximale gewicht wat ze opgeven). De hype motor is 1250Kv en weegt 58 gram, de motor die BMI zelf aanraad is 1025 Kv en weegt 55 gram.

Hoe dan ook, waar ik een beetje mee zit is de 'gemeenheid' van een kist als deze, ik laat mij vertellen dat ze nogal 'snap-happy' zijn, dus snel snappen als je bv. teveel up geeft in een bocht (vandaar ook de rudder oefening).

In Earofly Pro Deluxe kan ik prima vliegen en landen met de Cap 232. Ik durf het zelf wel aan, denk wel dat het goed gaat, maar zou graag 'de heersende mening' over zoiets weten..

Dus.. is dit kistje nog wel een beetje lief, of is het een gemeen kreng wat zelfs de doorgewinterde 3D piloot niet zonder handschoenen durft aan te pakken?

En, meer algemeen, op en/of aanmerkingen over de kwaliteit van dit kistje, zijn ook welkom!

hoi Hezik,

wees voorzichtig met de sportmodellen van BMI.
Let op, ze zien er verukkelijk uit en bouwen heel goed, kwaliteit is super.
ik heb al de Extra 300 en de sukhoi gehad.
Beide toestellen zijn tijdens de "maiden" na +/- 2 minuten tegen de grond gegaan. :evil:
Ze hebben enorme last van wingtip stall. :sniper:
ze moeten gevlogen worden met een hoge snelheid en volgens mij ligt de oorzaak aan een te klein vleugeloppervlak.

Als ik jou was zocht ik een soortgelijk toestel maar van een andere fabrikant. :lol:

Een gewaarschuwd man is er twee waard.

vr groeten

Kurt

In de FMT stond ook als oordeel dat de BMI Su-31 niet geschikt is voor 3D werk, vanwege de hoge stall-snelheid, en het wegvallen over een vleugeltip. Alleen geschikt voor kunstvlucht.

Met andere woorden; het zijn gemene krengen? Dan ga ik m'n euros liever ergens anders aan uitgeven.. zoveel ervaring heb ik nu ook nog weer niet..

Dat hebben ze zo niet gezegd. Maar het komt er op neer dat dit model soepel gevlogen moet worden. Hoveren/prophangen kun je vergeten.

De concurrentie (E-flight mini-funtana en Edge 540?) deden het wat dat betreft stukken beter, maar zijn ook duurder.

Even voor de duidelijkheid.. dit is niet de schuim versie, dit is een iets zwaarder balsa bespannen model..

maar tipstalls etc.. dat noem ik gemeen ;)

Ik heb de schuim versie.....

Pittig dingetje om te vliegen moet ik zeggen. Doe er wel alles mee...rollen, loopings, meskant, stallturn en meer van dat soort fratsen. Echter ziet het er niet echt gelikt uit vanwege zijn zenuwachtige gedrag.

En wat anderen ook al hebben gezegd, vliegtuigje moet met vrij hoge snelheid gevlogen worden. Als je je gas dicht gooit, heeft die al heeel erg snel geen snelheid meer. Verder, zeer windgevoelig.... in tegenstelling tot de mininag die ik ook bezit en dit minder heeft.

Dus....

Adios,

****een goede raad*****

Vergeet dit BMI model (let op ze zijn niet allemaal slecht hoor, ik vlieg ook nog met andere modellen van BMI die echt goed presteren)

Vergeet deze echter en ga liever voor een Funtana of een Edge.
soortgelijke toestellen die wel beter presteren.
Niets is meer frustrerend dan met een nagelnieuw model te moeten vaststellen dat na enkele minuten je geld zich te pletter stort.

Zoals reeds eerder gezegd door mij, vleugeloppervlak is echt niet groot genoeg

succes 8)

kurt

Ik heb nu een ander toestelletje gekocht.. BMI heeft deze ook in de sportsline zitten, de Vision EP. De mijne is merkloos, dus geen BMI, maar het is hetzelfde toestelletje.

Deze dus:

12709.jpg

Heb er vandaag 3 vluchten mee gemaakt, en het vliegt echt prima. Helemaal niet naar, geen tipstalls kunnen ontdekken. Het rompje is iets langer en daardoor is het hele toestelletje wat stabieler. Ik heb geen preciese weegschaal voor dit soort kleine gewichten, maar ik schat dat het ding zo rond de 500 gram zit, vliegklaar.

Hij zal minder capabel zijn dan een Funtana of Edge, maar dingen als prophangen etc. doe ik toch nog niet (kan ik nog niet). Meskanten doet hij wel, althans, ik heb er vandaag wel een keer meskant mee gevlogen, maar ook dat moet ik nog oefenen om het echt goed te kunnen.

Hoe dan ook, het ding vliegt lekker. Je hoeft er geen vliegende vaart in te houden. Ik heb er het Hype motortje uit m'n minimag opgezet (brushless outrunner, 1250 Kv, 57 gram, een robbe roxy regelaar (35A continu) en een 1500Mah Graupner 3s1p lipo, en dat vliegt gewoon goed. Moet nog een beetje klooien met de domp en het zwaartepunt (hij wil op z'n staart hangen nu) maar anders dan dat, geen klachten. Geen nare eigenschappen kunnen ontdekken, althans nog niet.

Vleugels zitten er vast aan met epoxy, dus geen plaatjes die uit kunnen breken tijdens het vliegen :P

Eindelijk nog eens goed nieuws Hezik! Durfde hier geen vliegtuigen meer aanprijzen aan je aangezien je mijn raad in verband met die Tojero had opgevolgt en kijk wat daar is van geworden :oops:

Stevo

Ja het werd wel even tijd voor iets wat wel werkte.. eerst m'n calmato met een vleugel in een paal, dan de Tojeiro waar de vleugel afbreekt in vlucht, daarna de minimag waarvan de regelaar het ineens niet meer deed.. en toen gingen we 's avonds de auto door de wasstraat halen en brak de wasstraat het nummerbord aan de voorkant eraf..

Niet leuk als je net gestopt bent met roken (1 week) maar het vliegen vandaag maakte alles weer goed..

En die Tojeiro kun jij niets aan doen natuurlijk, het toestel is an sich prima, alleen bij deze zat dat plaatje er niet goed ingelijmd.. en misschien krijg ik nog een nieuwe (denk het niet).

Back