Ervaringen uitwisselen, voor beginnende CNC-er

Discussie in 'CNC' gestart door hoeby, 26 aug 2013.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik frees kunststof tussen de 5 en 7 duizend toeren met een 2 snijder 4mm. 3mm snedediepte en feed 2400-3600mm/min
     
  2. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben met PVC rond 4000 toeren aan het experimenteren maar het kan dus nog hoger.

    Dus het kastje weer open om de riemen weer een standje verder zetten. Het is helaas niet traploos instelbaar.
     
  3. eddy stoop

    eddy stoop

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    37
    Hey Hoeby

    De freesmoter is te vergelijken met hoog toerental spindel= HF spindel high frequence spindel.
    Dit is een goedkoop alternatief op de echte HF frees met sturing.
    Maar voor houdbewerking niet nodig.
    Deze HF spindels gebruiken wij in de graveerwereld om metalen te graveren ( koper, alu rvs ) maar met speciale frezen ( diamant en steeds met koeling.
    Zelf werk ik met
    Kress FME 1050

    Dat werkt perfect en voor hout gebruik ik een standaard frees met diameter 2 mm volhard metaal hecoidaal en ik bewerk ook de gamma platen 3 mm in één keer.
    Ik gebruik nooit diamant frezen dit is duur en door vertanding krijg je bramen.
    Je kan deze best gebruiken voor snel en bruut uit te snijden met een overmaat dat je nadien met een fijne frees op maat afwerkt.
    Voordeel is je spaart je fijne frees en laat het grof werk aan de diamant.


    Groeten

    Eddy
     
  4. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Zijn er hier ook CNC'ers die naast de hobby voor zichzelf ook wel eens voor anderen wat frezen? Ik wil een aantal MDF platen(400x400x27) frezen(verzonken gaten en een paar pockets). Zelf heb ik een lasersnijmachine maar daarmee kan je natuurlijk geen gaten verzinken.. Het hoeft niet gratis ;)
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Stuur je dxf maar. Heb Savonds nog wel n gaatje ergens :)
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag cnc-hobbyisten,

    Eerdaags hoop ik bij een kennis wat onderdelen te gaan frezen. Hij heeft wel ervaring met alu frezen, maar niet met balsa. Met name het opspannen van balsa is nog iets waarvan we niet goed weten wat het beste is.

    In het bouwverslag van de Tron+ kwam ik 2 methoden tegen:
    [​IMG]

    en
    [​IMG]

    Welke heeft jullie voorkeur? Zijn er nog andere (betere) opspanmethoden?

    De bedoeling is om 2mm en 3mm balsa te frezen en 0,8mm triplex.
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Optie 1 werkt prima in combinatie met hout en frezen met een neerwaartse spiraal.
    wel even een offerplaat eronder leggen.
     
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Of een doorfreesmat :yes: zie hier
     
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ikzelf heb op het freesbed een mdf plaat gemonteerd.
    Hierop kan je dan je te frezen platen vastschroeven met houtschroeven.
    Door de plaat heen of langs de randen met bolkopschroeven, De kop houd dan de plaat vast.
    Dunne triplex zet ik ook wel vast met plakband over de randen.
    Moet de dunne plaat vlak blijven liggen spuit je hem in met spuitlijm.
    Na het frezen trek je de plaat zo los en kan de lijmresten makkelijk verwijderen met wasbenzine.
    Na verloop van tijd , als de mdf plaat teveel groeven heeft vervang ik hem.

    Ton
     
  10. eddy stoop

    eddy stoop

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    37
    Gezien je je onderdelen niet volledig doorfreest kan je dit gerust vast kleven met dubbelzijdige tape.
    Je leert wel waar en hoeveel je moet kleven.
    Maar echt niet teveel gebruiken dat is echt niet nodig.
    Zelf gebruik ik dit regelmatig en kleef de tape op het rest-afva,l of ongeveer op die plaats.
    Nog een tip: als je in diepte om één of ander reden precies moet werken dan frees ik de complete bodemplaat een paar tienden van een mm af .
    Het resultaat is geweldig , je kan zo eventueel een tiende van je freeswerk ( in diepte) laten staan en je spaart de bodemplaat .
    De stukken kan je met een mesje los snijden of uitbreken.
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Het heeft even geduurd, maar er is vooruit gang.
    Op 20 September dit jaar was geconstateerd dat de copy dremel die ik gebruikte, defect was. Toen was besloten om een betere spindel aan te schaffen. Maar daarvoor moest ik de gehele Z-as opnieuw maken. De manier van ophanging die ik gemaakt had voor de dremel, kon niet hergebruikt worden voor de kress spindel. Het enige wat gebruikt is, is het deel wat aan de Y-as vast hangt. Het beweegbare gedeelte van de Z-as is opnieuw gemaakt.

    Vandaag was al het frees/draaiwerk weer gereed. Alles in elkaar gezet. Het enige wat nog moet gebeuren is het nameten, of de frees ook haaks op het werkstuk staat.
    Hij heeft dus nog niet gelopen. Maar het einde van de aanpassing is in zicht. Dan kan ik weer spantjes maken

    [​IMG]

    [​IMG]

    sorry, slechte kwaliteit foto's. Zijn met de telefoon gemaakt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wat is eigenlijk het nut van dat grote Z as bereik? voor hoogte van het werkstuk niet, want de Z as constructie hangt daar erg laag voor..
     
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De hoogte van de Z-as is zo ontstaan, dat het makkelijk was om te monteren op de Y-as. De lagerblokken voor verbinding met de Y-as hebben de huidige hoogte bepaald.

    In de toekomst (als alles goed werkt). Wil ik de machine aanpassen. Nu beweegt de tafel naar voren en achteren. In de toekomst wil ik dit aanpassen, dat tafel vast is, en het boven gedeelde zich verplaatst.
    Dan moet ik toch nieuwe zijkanten maken, waarbij de Z-as hoger geplaatst gaat worden. De enige aanpassing aan de Z-as is dan de verticale aluminium plaat. Die dan langer moet, zodat de spindel lager kan dan nu.
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Het mooiste is het hele systeem omdraaien. Dus de karretjes met lagers aan de brug hangen en de z as geleiding vast maken aan n plaat die aan je freesmotor hangt... Alleen dan krijg je de volledige ruimte.
     
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    @anko,

    Heb je een plaatje of tekening hoe je dit bedoelt.
    Met de tekst gelezen, kan ik niet bedenken hoe dit er dan uit komt te zien
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    [​IMG]


    En nog een wazig videotje


    Zoals je ziet, als mn z as omhoog is heb je ook daadwerkelijk diezelfde ruimte onder de brug.;)

    Anders even in mijn topic koekeloeren:
    cnc-bouwen-2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dankje Anko voor de uitleg. In de toekomst wil ik de CNC toch aanpassen, zodat er een groter bereik ontstaat. Dan kan ik dit punt ook in het ontwerp proberen te passen.

    Met de frees ben ik nu tevreden. 2D frezen lukt goed en komt er zeer mooi uit.
    Maar nu een stapje verder. Het 3D frezen. Om hiermee te starten, heb ik geen gekke vormen bedacht. Maar iets met redelijke rechte lijnen.

    Maar heeft iemand ervaring hiermee. Het begint al bij de tekening natuurlijk. Dus heb ik een servo houder voor een savox SH255 getekend. Maar hoe weet ik nu, dat deze tekening goed opgezet is, want ik heb geen ervaring met 3D frezen of configureren.
    Iemand hier tips of tricks in?

    Het gaat hierom, wat ik nu getekend heb
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Hoeby, bovenstaande tekening kan je gewoon 2D frezen hoor !
    Er zitten geen schuine vlakken in.
     
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik heb de servo houder deze ochtend gefreesd.
    De snelheid heb ik niet heel hoog staan. Ik heb het geheel met een 2mm frees gedaan. En dan in lagen van 1mm per keer. Totaal was de multiplex plank 6,5mm dik. Hij heeft dus 7 gangen moeten doen. Totaal 20min en 40sec. Daarna nog even met een schuurpapiertje erlangs moeten gaan. maar ik ben tevreden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina