Esc keuzehulp

Discussie in 'Model elektronica' gestart door FloppyDonkey, 27 feb 2019.

  1. FloppyDonkey

    FloppyDonkey

    Lid geworden:
    27 feb 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi ik ben nieuw op het modelbouwforum en nieuw in modelbouw. Deze vragen zijn vast al eens voorbijgekomen maar na wat zoeken kan ik geen topic vinden die mijn vragen beantwoord.
    Ik wil zelf een RC autootje of tankje bouwen, nu heb ik al het een en ander uitgezocht op internet maar ik kan geen goede uitleg vinden over esc's.
    Welke esc past bij welke motor en waarom?
    Er liggen in de kast wat motortjes van 12V en ik geloof 0.75A. welke esc zou ik daarvoor moeten gebruiken. En kan ik elke ontvanger daarop aansluiten of zijn daar ook nog dingetjes waar ik dan rekening mee moet houden?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ESCs en servo's kunnen, tot nader order, op alle ontvangers van alle merken. Verschillende merken kunnen wel verschillende stekkertjes heben.

    Maak het jezelf niet te moeilijk, maak de leercurve niet te stijl, en kies en bewezen combinatie van componenten i.p.v. zelf te gaan combineren. Discussies genoeg.
    Lees/blader ook eens door de FAQs/stickies, permanent vastgepind bovenaan in diverse (niet alle) subfora, bijvoorbeeld deze twee in het Electro auto's subforum:
    Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's
    Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

    De nodige achtergrondkennis, weliswaar met vliegtuig insteek maar de concepten en afkortingen zijn hetzelfde, alleen de getallen verschillen
    The Ampeer
    → Articles: Electric Power Basics (Ken Myers)
    Table of Contents, a.o.
    • Recommended First Purchase - Power Meter & How to Use it
    • About Chargers & LiPo Batteries
    • Power Lead Connectors and Wire
    • Brushless Electronic Speed Controls (ESC) Basics, LVC, and lBEC/sBEC
    • Motors, Kv, Timing, Efficiency
    Evenals
    The Ampeer
    → Articles: Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    Table of Contents, a.o.
    • What You Need To Know About Receivers
    • Battery Basics, Battery Chargers
    • Amps Versus Volts Versus C
    • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    • Sizing Power Systems for Electric Airplanes, Prop Versus Amps
    • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    • Who Needs a Wattmeter/Powermeter?
      (Everyone! But don't buy one if you plan on sponsoring motor and ESC manufacturers [​IMG] RvS)
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2019
  3. FloppyDonkey

    FloppyDonkey

    Lid geworden:
    27 feb 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor de informatie ik ga eens een beetje verder snuffelen bij de electro autos
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welkom op het forum.
    Ik zal je proberen ietsje verder te helpen.

    Je moet het inderdaad in auto's zoeken.
    Maar het motortje waar jij iets mee wil doen is waarschijnlijk een wat ouder model, dus minder gebruikt op het moment.
    Jij hebt denk ik een geborstelde motor.
    Zitten er 2 aansluitingen aan (+ en -) dan is het een geborstelde motor, dus met koolborstels.
    Als er 3 aansluitingen aanzitten dan is het ee borstelloze motor (brushless) en die worden op het moment het meest gebruikt.

    Als je een regelaar koopt moet het dus een regelaar zijn voor die motor, borstel of borstelloos.
    Borstelregelaars worden steeds zeldzamer.
    Ik heb even gezocht.
    Hier een regelaar die niet te duur is en een borstelmotor aan kan sturen.
    Nadeel is dat hij maar tot 2 lipo's gaat, dus maar iets van 9 Volt aan kan, misschien kan ie ook wel 12 Volt aan maar dat staat er niet bij.
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyking-x-car-45a-brushed-car-esc.html

    En anders een iets duurdere, die wel 12 Volt aan kan.
    https://hobbyking.com/nl_nl/quicrun-wp-crawler-brushed-1.html

    Er zit ook een stukje electronica in die de spanning voor de ontvanger verzorgt.
    Dus je prikt het stekkertje in de ontvanger, zet de zender aan, sluit de accu aan en het werkt.

    Succes.

    GJ
     
  5. FloppyDonkey

    FloppyDonkey

    Lid geworden:
    27 feb 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Tilburg
    Ja het zijn inderdaad geborstelde motors

    Wat ik er van Denk te snappen is dat ik voor elke motor een aparte esc nodig heb en de esc bepaald niet hoeveel ampère de motor krijgt, dat doet de motor zelf om het zo maar te zeggen.

    Maar is een esc die 45 ampère aankan niet een beetje overkill of is het hoe meer hoe beter?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het klopt wat je zegt, de motor vraagt de stroom (Ampere) en de regelaar moet dat kunnen leveren.
    45A is inderdaad te veel maar ik kan geen autoregelaar bedenken die kleiner is.
    Dan moet je in vliegtuigregelaars gaan denken maar die hebben geen achteruit (alhoewel er bij deze regelaars ook niet vermeld staat dat er een achteruit op zit) maar bijna alle autoregelaars hebben een achteruit.
    Het is niet, hoe meer hoe beter.
    Maar ze zijn op de foto te zien, redelijk klein en als je ooit een keer een grotere motor wil proberen (Mabuchi 540) dan heb je wel 45A nodig.
    Je kan natuurlijk ook denken, dan maar niet achteruit en dan kan heb op dit moment, als je motor echt 750 mA trekt) genoeg aan een 5A regelaartje.

    GJ
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Elektrisch gezien kan het geen kwaad. Het is wel zwaarder, duurder en neemt wat meer ruimte in beslag. Anderzijds, hij is dan bruikbaar voor een eventueel 'zwaarder' volgend project.

    De combinatie van motor Kv constante (in rpm/volt), spanning, gearing, wieldiameter (prop-spoed en -diameter) bepaalt de stroom (meeteenheid ampère). Die waardes hebben een onevenredig grote invloed. En wrijvingsweerstand in de aandrijving. Dus hoe hoger de belasting, hoe hoger de stroom. De regelaar zal die gegeven stroom hondstrouw doorgeven, al zou dat tot zijn vurige dood leiden.

    Stroom veroorzaakt warmte/hitte in accu, draden, regelaar en motor. De stroom die op motor en/of in specificaties staat is de maximale stroom die de motor kan verdragen. Gezien voorgaande alinea zal het duidelijk zijn dat dat niet de stroom hoeft te zijn die de motor uiteindelijk zal trekken.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019

Deel Deze Pagina