Esc kiezen

Waarom zou dat niet kloppen? Met een beetje basiskennis elektrotechniek reken je dat uit zonder spreadsheet.

Bij voorbeeld:
Capaciteit van de accu 3000 mAh = 3 Ah
Spanning 11,1 volt (3 cellen)

Looptijd 6 min. = 0,1 uur.

Stroom = 3 : 0.1 = 30 ampere
Vermogen 30 x 11,1 = 333 watt.

Let op dit zijn gemiddelden. Bij piekbelasting komen deze waarden veel hoger uit!

Kleine verschillen blijven altijd omdat door het ontladen de accuspanning langzaam zakt.
 
Neen dan weet in dat ik op deze manier toch een beetje kan achterhalen hoeveel de motor ongeveer trekt. Een gemiddelde.

Heb ook een batterij in bestelling.
3s Lipo 7000 mah, 60c (Gens ace)

Nu wachten tot alles binnen is. Zal wat foto's posten.
 
Bij een auto is het inschatten van de stroom zeer lastig. Dat komt doordat de belasting van de motor enorm varieert. Hoe zwaarder de motor wordt belast des te meer stroom zal hij trekken. Helaas houdt dat niet op bij het maximum wat de motor continu kan verwerken. Als je een lange klim tegen een modderige helling maakt kan het zo maar gebeuren dat de motor zo veel stroom gaat trekken dat je boven het maximum uit komt. Voor eventjes, een paar seconden, geeft dat niet zo veel maar als dat langer duurt of heel vaak achter elkaar aan gebeurt zal de motor toch echt te heet worden. De kans dat de magneten dan (een deel van) hun kracht verliezen is behoorlijk groot.
Je kan dat voorkomen door niet te vaak heel snel op te trekken of vaak lange klimmetjes maken of langdurig door hoog gras "scheuren", enz. enz.
Bij een vliegtuig is het allemaal een stuk makkelijker. De propeller vormt een redelijk constante belasting die wel wat varieert met de vliegsnelheid maar dat is veel beter te "voorspellen". Verder zijn er weinig zaken die voor een te groot stroomgebruik kunnen zorgen als je vliegtuig in de lucht is.
 
Nadeel bij een auto is dat als je optrekt er een kortsluitstroom ontstaat die extreem hoog is.
Als ie eenmaal rijdt valt het allemaal wel mee, tot je remt en weer optrekt.
Inschatten van de rijtijd is dus moeilijk, hangt erg af van de rijstijl.
Reken bij de calculator met spanningen onder belasting, een 3S lipo is dan geen 11,1 Volt maar 10,5, reken op 3,5 volt per cel.

GJ
 
Back
Top