esc voor hk450

Even goed lezen: hij schrijft 0% pitch en 100% pitch.... niet nul graden en tien graden....

ja ik bedoel bij mn throttle stick omhoog (100%), dan heb ik ongeveer 10graden pitch en bij mn throttle stick naar beneden (0) heb ik dacht ik ook 0graden pitch, maar dat moet ik dus nog veranderen naar een negatief cijfer...

ik heb het gewoon gemeten met zon plastic blade ding (sorrie naam vergeten)
 
Je moet natuurlijk niks....
Maar wat je vooral NIET moet doen is "effe snel" wat veranderen. of instellen met "ik geloof dat ik 10 graden heb"....

Je kunt twee dingen doen:
Klassieke instelling, die is iets makkelijker te leren vliegen, geschikt voor schaalmodellen en lichte aerobatics.
Hierbij stel je de servohevels haaks ongeveer bij midstick, komt niet super precies, zolang ze maar niet omhoogwijzen bij midstick (50%) en alledrie gelijk staan!
Daarna stel je bij stick achter (0%) de stangen zodanig af dat je ongeveer -3 graden hebt, en controleer je of je bij stick voor (100%) +10 graden hebt. Is vol pitch teveel, dan servohevels een gaatje korter, heb je te weinig, dan servo hevels een gaatje langer, en EERST weer die -3 opnieuw afstellen. Vervolgens in de zender midstick zo verstellen dat je ongeveer +4 tot +5 hebt op midstick. Meestal komt dat neer op een pitchcurve met ongeveer 60% in het midden, maar dat is geen vaste waarde
Bij deze instelling hoort een gascurve zoals je die nu al hebt.

De 3D instelling is wat moeilijker leren vliegen, maar is geschikt voor 3D, inverted, en is qua instellen een stuk makkelijker:
Zet de stick in het midden, en zorg dat je servo hevels precies horizontaal staan. Stel de stuurstangen zo af dat je nu precies 0 graden pitch hebt.
Controleer hoeveel minimum en maximum is. De waardes moeten nagenoeg gelijk zijn, en als je -10 en +10 hebt is dat OK.
Heb je meer dan 12, kortere hevels kiezen, heb je minder dan 10, langere hevels kiezen. Als alles goed gaat is de middenstand niet veranderd.
Kleine afwijkingen kun je in de zender veranderen door bijvoorbeeld 10-30-50-70-90 te kiezen, zolang de curve maar recht is en 50% in het midden heeft
Bij deze instelling past de gascurve die Jelleee aangaf prima: 0-80-80-80-80.
Als je normal en idle-1 wilt gebruiken, kun je kiezen voor normal=0-25-50-75-100 om op te toeren, en Idle-1= 80-80-80-80-80-80 (of wat hoger of lager, naar gelang je prettig vind).

Hopelijk is het zo wat duidelijker, succes!

Groet, Bert

PS: met de omschrijving "ongeveer -3 graden" bedoel ik NIET dat je op je meter in de buurt van de drie graden zit, MAAR dat je op JOUW meter zo precies mogelijk -3 graden instelt, en dat het niet zo belangrijk is of je een hyperprecieze meter hebt of niet (m.a.w. dat de exacte waarde niet belangrijk is, maar precies werken wel)
 
Laatst bewerkt:
oke, dankjewel ik ga er nog eens goed naar kijken.... opzich heb ik niet zon super haast dat ik zo snel mogelijk wil vliegen, het liefst heb ik hem helemaal goed zodat ik dan heel misvhien ietsje minder snel neerstort ed.. ik ga dus nog even de ptich graden checken en zodanig verder instellen, en de curves wat aanpassen...

je kan toch ook instellen dat je eerst gewoon vliegt met die klassieke normale mode ofzo, en als je er eenmaal aan toe bent dat je dan bij idle 1 in de 3D mode gaat? of gaat dat dan nog lastiger omdat je pitch curve dan heeel anders is...?
 
Als je inverted wilt gaan heb je negatieve graden nodig om op hoogte te blijven, stel je hebt -4 graden als je je stick helemaal naar beneden doet dan zal dat ongeveer genoeg zijn om juist inverted op hoogte te blijven. Maar als je dan terug met de pootjes naar beneden wilt komen zal je meer negatief nodig hebben. Daarom dat je voor 3D -10 graden tot 10 graden nodig hebt. Wat je ook kan doen is debasis leren met 5graden op midstick en daarna de rotorkop volledig terug afstellen zodat je -10 tot 10 graden bekomt MET 0 graden op midstick. Zo heb ikzelf het mij ook aangeleerd..
 
oke dankjewel, nadat ik net klaar was om te vliegen die klote stekkertjes in de verkeerde gaatjes gestopt (rood in zwart en zwart in rood) omdat mn shrink tubes aan beide draadjes rood zijn,,, dikke kortsluiting. echt superbalen maargoed nu eerst maar een nieuwe ESC dan alsnog
 
Normaal zou je ESC nog goed moeten zijn en je batterij waarschijnlijk ook. Gewoon even terug de batterij aansluiten en kijken of alles werkt. Wat je ook kan doen om dit te verkomen is andere connectors kopen die er maar in 1 richting ingaan..
 
nee er kwamen vonken van af enzo (nietzogoed) en nadat ik hem een beetje had laten afkoelen nog een x aangesloten om te kijken of die het dee, maar de servos flipten helemaal alle kanten op, dus snel weer uit gedaan... ik had even de 2bescherm kapjes eraf geschroefd en toen zag ik dat er 1 zon ding op het printplaatje volledig was weggeschroeid, maar de rest leek nog wel goed.... ik denk idd ook wel dat ik zon ander stekkertje ga kopen, heb eerlijk gezegd geenzin om deze stomme fout nog een keer te krijgen (aa)
 
XT60's gebruik ik nu maar ik ga overstappen op andere connectoren. Als je die uit wilt pluggen dan schiet die altijd opeens los en trek je bijna alles mee.. Ik vind het echt geen fijne connectoren..
 
XT60's gebruik ik nu maar ik ga overstappen op andere connectoren. Als je die uit wilt pluggen dan schiet die altijd opeens los en trek je bijna alles mee.. Ik vind het echt geen fijne connectoren..

Moet je tijdens t solderen de contraplug erin doen. anders vervormt ie. dan werkt het prima hoor.. hoe strakker, hoe beter de verbinding......;)
 
volgens mij doen mn servos het nog wel gewoon hoor,, ik zou heel mischien een nieuw onderdeeltje erop kunnen solderen, maar 1. ik weet niet wat want hij is helemaal verkoold 2. ik kan niet zo heel goed van dat precisie solderen... dus ik bestel gewoon dezelfde weer opnieuw, is alleen backorder nu dus kan wel ff tijdje duren jammergenoeg xd
 
Je kan ook gewoon bij een Nederlandse webwinkel een nieuwe bestellen, hoeft niet altijd heel duur te zijn en dan heb je hem snel in huis.
En dat de servo's nog werken is normaal, kortsluiting kan enkel schade aanbrengen aan de regelaar of lipo.
 
volgens mij doen mn servos het nog wel gewoon hoor,, ik zou heel mischien een nieuw onderdeeltje erop kunnen solderen, maar 1. ik weet niet wat want hij is helemaal verkoold 2. ik kan niet zo heel goed van dat precisie solderen... dus ik bestel gewoon dezelfde weer opnieuw, is alleen backorder nu dus kan wel ff tijdje duren jammergenoeg xd

Weet niet welke esc je nu hebt maar bij bijvoorbeeld hobbymaniac staat een totaalpakket wat zij verkopen voor 450 clones. Trex 450 / CopterX 450 SEV2 Clone Alu & Carbon ART Combo1 [INT57962-Manaic450sev2Combo1] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac! (onderaan de pagina bij de ESC op 'info' klikken, die kost 20 euro. Ben zelf niet bekend met die ESC maar ik denk dat het een prima vervanger is.

Succes :)
 
Back
Top