esc voor hk450

heeeeeel super bedankt hij doet het! :D

ik weer blij!!:)
ik heb de throttle curve van 0-42-62-81-100
naar 0-30-62-81-100 gedaan, mischien dat die nu dan net geen gas geeft...

vreemde throtle curve waarom niet 0-80-80-80-80 veel stabieler maar ook veel beter voor je gyro;)

pitch curve 0-25-50-75-100
of 25-35-50-75-100

heli zou veel beter vliegen met deze instellingen:p

ps als je je esc programeerd moet je dit zoiezo doen met een throtle curve van 0-25-50-75-100
anders krijg je volgens mij ook vreemde verschijnselen.

Gewoon als thr curve 0-80-80-80-80 instellen of iets dergelijks. Die thr curve dat je nu hebt zorgt ervoor dat het toerental helemaal niet gelijk blijft en hierdoor de gyro harder moet gaan werken en resulteert in een minder strakke staart.

Pitch curve zet je gewoon 0-25-50-75-100 of als je niet zoveel negatieve pitch wilt hebben 25-40-50-75-100 ofzoiets..

Edit: "big lama" heeft het al gezegt zie ik ;) Maar die curves gaan echt een veel strakkere staart opleveren ;)

vreemde throtle curve waarom niet 0-80-80-80-80 veel stabieler maar ook veel beter voor je gyro;)

pitch curve 0-25-50-75-100
of 25-35-50-75-100

heli zou veel beter vliegen met deze instellingen:p

ps als je je esc programeerd moet je dit zoiezo doen met een throtle curve van 0-25-50-75-100
anders krijg je volgens mij ook vreemde verschijnselen.

Tweede stuk (programmeren ESC) heb je gelijk, eerste stuk maakt weinig uit. Vermoedelijk heeft Nando de boel zo ingesteld dat het toerental exact gelijk blijft, en in dat geval krijgt de gyro het alleen maar makkelijker.
Met een heel krachtige motor is een vlakke curve niet zo'n heel groot probleem, maar met een minder sterke motor krijg je nogal grote toerental-verschillen op een vlakke curve. Hoe dan ook, een vlakke pitchcurve maakt het leven van de gyro NIET makkelijker (ook niet per se moeilijker), een constant toerental wel....
Je kunt dus NIET zeggen "je moet een vlakke curve gebruiken" ZONDER te weten of de motor daarvoor krachtig genoeg is....

Die pitchcurve's valt weinig van te zeggen, maar een pitchcurve die vlakker loopt onderin vliegt meestal heel onprettig, afhankelijk van of je pitch nul op midstick hebt (dan maakt het weinig uit) of hoover op midstick (dan word je heli echt een bitch met die 25-35-50-75-100 curve)

Groet, Bert

Tweede stuk (programmeren ESC) heb je gelijk, eerste stuk maakt weinig uit. Vermoedelijk heeft Nando de boel zo ingesteld dat het toerental exact gelijk blijft, en in dat geval krijgt de gyro het alleen maar makkelijker.
Met een heel krachtige motor is een vlakke curve niet zo'n heel groot probleem, maar met een minder sterke motor krijg je nogal grote toerental-verschillen op een vlakke curve. Hoe dan ook, een vlakke pitchcurve maakt het leven van de gyro NIET makkelijker (ook niet per se moeilijker), een constant toerental wel....
Je kunt dus NIET zeggen "je moet een vlakke curve gebruiken" ZONDER te weten of de motor daarvoor krachtig genoeg is....

Die pitchcurve's valt weinig van te zeggen, maar een pitchcurve die vlakker loopt onderin vliegt meestal heel onprettig, afhankelijk van of je pitch nul op midstick hebt (dan maakt het weinig uit) of hoover op midstick (dan word je heli echt een bitch met die 25-35-50-75-100 curve)

Groet, Bert

Als je even terug leest dan zie je dat hij een thr curve van "0-30-62-81-100" heeft ingesteld, en deze curve zorgt ervoor dat het toerental helemaal niet gelijk blijft.. Die 0-80-80-80-80 is maar een referentie, als hij te fel inzakt kan je nog altijd wat gaan spelen met een V curve of wat hoger toerental.

@brutus:
Ik verkondig dit ook vaak, en bij mijn leerlingen met e heli's stel ik ook een vlakke throttle curve in...

Reden 1 ( en de meest voorname): meestal is 1 hoogte met hoover bij een beginner lastig. Zeker als de heli gewoon 1 op 1 pitch geeft, maar als klap op de vuurpijl ook nog een het toerental verandert.
Dit resulteert in een heli die verschrikkelijk springerig wordt.
Zet je de throttle vlak, met in normal de eerste 0, ben je hier grotendeels vanaf.
Tuurlijk moet je dit een beetje met de motor afstemmen, maar zolang men nog in de hooverfase zit zal dit nog niet aan de orde zijn..

ten tweede wordt de staart er rustiger van, maar vaak gaat die pas raar doen als de onderlinge verschillen wat groter zijn tussen de punten onderling
dan zie je de koppeltoename/afname aan de tikken van de staart
bij mn 450 kon ik de stappen van de regelaar in mijn staart terugzien..
throttlecurve aangepast tot deze mooi meeliep met de vermogensbehoefte, sindsdien is hij in hoover strak

Het is maar net wat je als achterliggende gedachte neemt..

Qua pitch, zelf ben ik bij beginners ook wel een voorstander van een vlakkere curve onder de 50%
reden is toch dat beginners hem nog wel eens in 1 keer op de grond zetten, en meteen gas dichtgooien.
Met minder pitch negatief is de klap in het chassis en lagers minder groot.
Het is dan aan de instructeur om dit er zo snel mogelijk uit te slaan :mrgreen:
maar tot die tijd, of bij gebrek aan instructeur.....

Alleen ik zou niet zo zeggen dat het 25-35-50... MOET zijn..
ik zou voorstellen -5 graden max negatief in normal, en 10 of 12 graden positief.
in de idle gewoon -10 tot +10 (of -12 +12, wat je wilt..)

Als je even terug leest dan zie je dat hij een thr curve van "0-30-62-81-100" heeft ingesteld, en deze curve zorgt ervoor dat het toerental helemaal niet gelijk blijft.. Die 0-80-80-80-80 is maar een referentie, als hij te fel inzakt kan je nog altijd wat gaan spelen met een V curve of wat hoger toerental.

En als je even nadenkt, dan weet jij niet welke pitchcurve Nando gebruikt....
Met een "hoover op midstick" curve, is de gascurve die hij gebruikt met 100% zekerheid een curve die het toerental vanaf ongeveer mid stick bij benadering gelijkhoud.
Geloof me, ik heb toch een paar jaar zo gevlogen, en dat werkt prima.
Ik weet niet welke pitchcurve hij gebruikt, maar die gascurve duid wel op de "klassieke" pitchinstellingen, zeker in combinatie met een minder sterke motor.
En zelfs met nul graden op midstick, zal deze curve niet echt verassende effecten opleveren hoor. Probeer het maar, hoever jij je gascurve rond midstick terug kunt nemen voordat het toerental echt duidelijk in gaat zakken., en hoeveel toeren je er bij krijgt, als je het laatste punt van 80 naar 100% zet.... dat is niet heel veel.
Is ook logisch: de regelaar staat niet in governor mode, en als je belasting toeneemt (meer pitch) is voor gelijkblijvend toerental ook meer vermogen nodig. Een krachtige motor is min of meer zelf regelend, een zwakkere motor niet.
Mij komt rond de 60% throttle in hoover als een heel normale waarde over, die prima geschikt is om mee te leren vliegen, en alweer, die waarde heeft hij bij midstick....

@ Student: Dat is allemaal heel geldig, als je uitsluitend in midstick=0 graden" vliegt, en dan zul je inderdaad ook die gewoonte het gas dicht te knallen er uit moeten schoppen (moet je met hoover op midstick ook niet doen trouwens, gas dicht knallen).
Er zijn er echter genoeg niet NIET met 0 graden op midstick (willen) vliegen, en DAN is het wel heel erg vervelend als het onderste gedeelte van de curve vlakker is.
De gascurve zoals vermeld, doet mij vermoeden naar een hoover op midstick instelling, en vandaar dat ik er op wijs....

Groet, Bert

Ik zal mn align boeken er eens op naslaan.
Ik dacht dat zij de 0 op midstick regel zelf voorgeschreven hebben.

Ik weet niet uit mijn hoofd wat Align precies voorschrijft.

Volgens mij geven ze beide opties: hoover midstick en nul graden midstick.
Of dat gebruikelijk is weet ik niet, maar bij alle heli's die ik tot nog toe gekocht heb (op de schaalheli's na, maar dat spreekt vanzelf) ga de fabrikant gewoon beide opties aan.
Vario, Hirobo, KDS, Walkera en "dat goedkope ding van RC.Technics waarvan ik de naam niet uit kan spreken" in elk geval wel.... En dat is ook logisch: een ontwerp wat -12 tot +12 kan hebben, kan ook -2 tot +9 hebben

En al zou Align dat voorschrijven... er is niets wat iemand beletten kan toch "klassiek" in te stellen, tenminste, er zijn geen technische kanten aan de zaak die het onmogelijk maken danwel mechanische of electronische schade kunnen veroorzaken. Integendeel zelfs....
Er is ook geen enkele reden om servo's verplicht haaks te hebben staan bij nul graden, sterker nog, als je hoover op midstick wilt hebben gaat je heli alleen maar beter sturen als je dat NIET doet....
Of je het ook zo doet, is aan de gebruiker zelf.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Wat ze ook aangeven, dat is zowieso niet goed...

Je MOET negatief hebben...
Het waarom merk je wel als je een keer buiten vliegt, en er een beetje wind op komt.

Stel ong -4, en als hoogste +10 in.

Moet je alleen even kijken voor jezelf of je ooit van plan gaat zijn loopings, rolls en dat soort dingen wil gaan maken.
Twijfel je, of ben je dit van plan, moet je midstick (dus half gas) 0 graden pitch hebben.

Wil je absoluut nooit op zijn kop, ga je de schaalvlieg kant op, moet je midstick ongeveer 4 a 5 graden hebben.

Even goed lezen: hij schrijft 0% pitch en 100% pitch.... niet nul graden en tien graden....

Dat zegt nog niks (maar lijkt dan wel weer veel op een symetrische pitch curve, en dan is die throttle curve weer niet echt joepiedepoepie).

Nando, toch maar even het instructiemanual er bij pakken en goed kijken wat er nu eigenlijk staat, en wat je nu eigenlijk ingesteld hebt.
Want anders kan niemand hier je helpen....

Moet je alleen even kijken voor jezelf of je ooit van plan gaat zijn loopings, rolls en dat soort dingen wil gaan maken.
Twijfel je, of ben je dit van plan, moet je midstick (dus half gas) 0 graden pitch hebben.

Nou.... bij mijn weten vliegen F3C vliegers ook niet met symetrisch + en - 10, maar ook met iets in de buurt van -4 tot +10 en hoover op midstick. Sowiso voor een loop hoef je geen negatief te gebruiken, voor een rol zou het handig kunnen zijn, maar meer dan "omgekeerd hoover" heb je daar ook niet voor nodig.
Sterker, de eerste loops en rolls werden al gevlogen met de Kavan Jet Ranger in 1975, en die was mechanisch beperkt tot -2 graden....

Groet, Bert

Wat ze ook aangeven, dat is zowieso niet goed...

Je MOET negatief hebben...
Het waarom merk je wel als je een keer buiten vliegt, en er een beetje wind op komt.

Stel ong -4, en als hoogste +10 in.

Wil je absoluut nooit op zijn kop, ga je de schaalvlieg kant op, moet je midstick ongeveer 4 a 5 graden hebben.

ben ik het volledig mee eens;)

Misschien handig om gewoon eens even de thr curve en pitch curve te zeggen zoals ze in je zender staan, dus: "?-?-?-?-?"

Misschien handig om gewoon eens even de thr curve en pitch curve te zeggen zoals ze in je zender staan, dus: "?-?-?-?-?"

En als we nu eens van die gewoonte afstapten, om de pitchcurve in procenten aan te geven (die zeggen namelijk helemaal niets over hoeveel graden de heli nu werkelijk vertoont) maar gewoon met zijn allen besluiten, om in het vervolg de pitch in graden, gemeten aan het rotorblad aan te geven?

Want als Nando zijn stangetjes een paar mm te lang of te kort heeft (en dat komt helas héél vaak voor), en iedereen hamert alleen maar op de percentages in de zender, dan snapt Nando er niks van waarom zijn heli niet vliegen wil zoals het hoort.

Gewoon meten, en kijken wat de bladhoek is bij de diverse standen van de pitchstick.

Groet, Bert

+1

Dat is de " het werkt bij jou, dus werkt het bij mij ook" mentaliteit

Zelfde met de staart, iedereen wil maar gainwaardes overnemen, maar dat gaat nooit goedkomen..

Stel hem in met een pitchmeter (MUST have..)
Toeren is een beetje gokken, liefst even een toerenmeter erop, maar als het rekentechnisch een beetje uitkomt moet dit nog wel aardig gaan

Back