Esky Belt-CP tail draait naar rechts

• Topicstarter Topicstarter jd_m
  • Startdatum Startdatum
J

jd_m

Guest
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Belt-CP gekocht, tijdens de eerste vlucht ben ik gecrashed omdat ik te onervaren was en overhaast.

De tailboom was helemaal verbogen en die heb ik dus vervangen, ik heb toen alles van de oude tailboom op de nieuwe gezet. Ook de mainrotor heb ik weer gerepareerd.

Ik heb lang met Realfight 4.5 gevlogen om te oefenen en heb op internet informatie gezocht.

Ik wilde vandaag hoveren, maar toen ik opsteeg draaide de tailboom heel snel naar rechts en maakte de Belt-CP rondjes in de lucht. Trimmen met de afstandsbediening had geen zin, alleen als ik de rudder stick helemaal naar links doe gaat het draaien langzamer.

Ik heb geprobeerd de servo van de tailrotor naar voren en naar achter te schuiven zodat de bladen misschien wat rechter kwamen, maar niets hielp.

Waar kan dit aan liggen? Het is een Belt-CP V1 met alles orgineel. Zonder head lock gyro.

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Belt-CP gekocht, tijdens de eerste vlucht ben ik gecrashed omdat ik te onervaren was en overhaast.

De tailboom was helemaal verbogen en die heb ik dus vervangen, ik heb toen alles van de oude tailboom op de nieuwe gezet. Ook de mainrotor heb ik weer gerepareerd.

Ik heb lang met Realfight 4.5 gevlogen om te oefenen en heb op internet informatie gezocht.

Ik wilde vandaag hoveren, maar toen ik opsteeg draaide de tailboom heel snel naar rechts en maakte de Belt-CP rondjes in de lucht. Trimmen met de afstandsbediening had geen zin, alleen als ik de rudder stick helemaal naar links doe gaat het draaien langzamer.

Ik heb geprobeerd de servo van de tailrotor naar voren en naar achter te schuiven zodat de bladen misschien wat rechter kwamen, maar niets hielp.

Waar kan dit aan liggen? Het is een Belt-CP V1 met alles orgineel. Zonder head lock gyro.
...

Hoi, welkom in het leven van de helipiloot

Ik weet niet waar je vandaan komt maar en ervaren blik er op kan soms heel verhelderend zijn..
Vliegen is nl al moeilijk maar vliegen met een slecht afgesteld heli is nagenoeg onmogelijk....

Als hulp te ver weg is zijn foto's en filmpjes de enige oplossing...
Dus zet eens een foto en/of een filmpje er bij.
Het kan iets simpels zijn als de draairichting of de plaatsing van de staartbladen..
Maar ook de setting op je gyro of de positie van je staart servo zij allemaal belangrijk..

Dus we zullen echt meer info moeten hebben..
Benno

wat ik misschien wel even kan toevoegen is dat als je de heli aan de accu koppelt, dan moet de trim van de staart op nul of in het midden staan, anders zal de standaard gyro niet goed reageren.

Ik heb geen modelvliegclubs bij mij in de buurt dus dat is een probleem.

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk foto's te maken van de servo en de bladen. Tijdens het maken van de foto's was de helikopter aan en stonden op de controller alle trimschijfjes in het midden.

Het laden kan even duren, druk op de foto voor volledige grootte:

Tail Servo (heli is gekanteld)
DSCF0664.JPG

Tail gear box
DSCF0666.JPG

DSCF0667.JPG

DSCF0668.JPG

DSCF0670.JPG

Bovenaanzicht bladen
DSCF0671.JPG

Zijaanzicht en bewegingsrichting
DSCF0672.JPG

Gyro instellingen (staat op REV)
DSCF0674.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
als de blauwe pijltjes de draairichting aangeven van de staartrotor, dan kan ik alleen maar zeggen dat hij verkeerd om draait, dit moet je gewoon oplossen door de riem een slag te draaien op het tandwieltje in de buurt van je maingear. let wel op dat de riem niet in de knoop komt! dit staat normaal ook beschreven in de handleiding.
succes!

in de standaard bijgeleverde handleiding staat op blz 22 omschreven in welke richting de riem gedraaid moet worden tijdens de montage.

Bedankt, de riem zat inderdaad verkeerd om. Ik heb de riem zoals de handleiding geplaatst en nu draaien ze de goede kant op.

Er is een stuk minder afwijking van de tail nu, toch heb ik nu een flinke afwijking naar links. Ik ga even proberen of het verschuiven van de tail helpt. Ik houdt jullie op de hoogte.

Ik heb de tail servo nog iets naar het mainframe toegeschoven en er zit nauwelijks/geen afwijking meer in de tail.

Ik zit nog met een vraagje:

Is het verstandig als ik een Head Lock gyro koop? Ik heb gelezen dat dat beter is voor beginners omdat het de positie blijft behouden. Zo ja, welk merk gyro is goed, of zal ik dan gewoon die van Esky nemen?

Hi,

Ik heb zojuist de KDS800 gyro gekocht en geprobeerd.
Fantastisch (vind ik als beginner)
Blijft mooi recht staan, ook met een redelijke wind.
was er 30 euro voor kwijt.

Ik ben er blij mee.

Groeten Chris

Een headlock Gyro is gewoon veel makkelijker bij het hooveren.
Ik denk dat veel ervaren vliegers niet meer zonder zouden kunnen.
Anderzijds is leren vliegen in rate mde (met een normale gyro) veel beter omdat je dan zelf de staart veel sneller leert te besturen.
Er zijn veel gyro's met HH of ook wel AVCS functie.
Eigenlijk zijn er 3 segmenten..

De eenvoudige gyro's liggen rond de 30 a 50 euro..
De werking is globaal hetzelfde en ze hebben allemaal in meer en mindere mate last van een themperatuur drift waardoor de staart soms langzaam weg gaat draaien tijdens een accu lading..

De Gevorderde Gyro's liggen rond de 100 tot 150 euro...
Deze zijn gewoon stabiler en hebben geen last van drift..

DE Expert gyro's liggen boven de 200 euro..
Zijn vaak instelbaar met de PC en zijn ultiem stabiel..
Door hun hoge prijs en grote vorm zijn ze niet bedoeld voor de kleinere helis'maar worden ze meer vanaf de 600 size en .90 helis'..

Je kunt heel goed een ander merk gyro plaatsen maar let wel even op op je zender hem kan aansturen..
De meeste gyro's maken gebruik van een appart gain kanaal die je zender dus wel moet kunnen regelen...
Tenslotte is het verstandig een gyro en bijpassende servo te kopen..
Logitec en Futuba gyro's werken echt beter met hun matchende servo..

Benno

Bedankt voor de uitgebreide en goede informatie!

Ik heb erover nagedacht en ik ga de eerste keren met een rate mode vliegen, zodat ik de staart beter leer te besturen en daarna zal ik opzoek gaan naar een head lock gyro, zodat ik ook een beetje weg kan vliegen en niet steeds de tail hoef te corrigeren.

PS: Heb vandaag mijn eerste hovervlucht gemaakt tot de batterijen op waren en ben niet gecrashed! :-)

zoals Benno het hieronder al beschrijft, je moet wel een zender hebben die een regelbare gain heeft. ik heb ook op mijn eerste Belt V1, verschillende HH op gehad, maar dat was steeds geen succes. nu heb ik een andere zender die wel een regelbare gain heeft en nu gaat het perfect zelfs met de standaard HH van Esky. deze koop je toch al voor 29.99€ bij hobbymaniac.com, maar nogmaals met de standaard zender 0406A, krijg je het niet goed! en is het weggegooid geld. succes!
groet, Xavier

Back