@Seeyah:
Zeker weten dat de coax het makkelijkst van allemaal te besturen valt, FP en CP zijn vele, maar dan ook vele malen moeilijker. Het grootste verschil is dat als je bij coax de sticks loslaat, de heli stil blijft hangen, en bij CP of FP boort het ding direct de grond in.
Bladestrikes komen eigenlijk alleen voor als je te scherp door de bocht stuurt; dan staan de onderste wieken in een dusdanige positie dat ze de bovensten raken. Na een tijdje eenvoudig? Ja, dat wel, maar dan kun je nog dingen verzinnen zoals het ophengelen van een poppetje (moeilijker dan het klinkt!) etc, om een uitdaging te maken.
In principe kan alles spontaan kapot. Door slijtage of een defect vanaf het begin. Bij E-Sky is de electronica vrij gevoelig, en de brushless motoren en vooral de regelaar is vreselijk slecht. De gyro is wel redelijk, maar echt, die regelaar, die zorgt er soms voor dat de boel gewoon op hol slaat. Zo heeft het ding mij daardoor al eens aangevallen, met een mep van de wieken tot gevolg. Geloof me, dat voelt niet lekker. Een windstoot kan niet zoveel vernielen, mijns inziens, tenzij de heli daardoor de grond raakt. Als je een verkeerde manoeuvre maakt waarbij de je elektronica overbelast, ja, dan ben je de sigaar, maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Verder zijn de hoofdtandwielen van bijv. de Belt CP niet slijtvast. Als je daarbij even de heli te hard laat landen, dan kun je je tandwielen vervangen.
Bij andere heli's dan die van E-Sky, afhankelijk van de kwaliteit, zijn het weer andere onderdelen die spontaan kunnen breken/kapotgaan. Maar bijv. T-Rex, de bolide onder de heli's, zou eigenlijk geen spontane gebreken mogen vertonen. Ja, op den duur wel door slijtage, maar dat is bij alles zo.
Ja, je kunt echt heel veel leren met een CP. Eigenlijk ben je er nooit mee uitgeleerd, dat is het leuke. Je kunt altijd wel iets verzinnen wat je nog niet kunt. 3D-vliegen heeft zoveel mogelijkheden die FP of coax gewoon niet hebben. Maar om eerlijk te zijn ben ik niet zo weg van een sim; je leert namelijk wel hoe je de sticks moet bewegen, maar niet hoe de boel werkelijk aanvoelt. Als je per se van te voren wilt oefenen, dan zou ik je een vliegschool aanraden, zoals ik nu ook doe. Dan weet je tenminste hoe het in het echt gaat. Een coax geeft je ook dat 'gevoel' wat je moet hebben van hoe de heli beweegt, maar de overstap naar een CP is nog steeds heel groot. Ik heb eerst coax gevlogen, toen mijzelf door schade en schande leren hoveren, maar nu ik bij een vliegschool zit, gaat het echt veel lekkerder en heb ik nauwelijks meer schade. Dat bereik je niet zo snel met een sim.
Koop vooral de Honey Bee CP3 niet. Niet omdat het een slechte heli is, maar gewoon omdat hij veel te klein is voor een beginner. Veel te instabiel en beweeglijk. Overal wordt aangeraden om minstens een 450 size te beginnen, ikzelf ben met 350 size begonnen, dat was nog nét te doen. Als je er nog één zou kunnen krijgen, raad ik de de King V2 aan, die is gewoon hartstikke degelijk en lekker te vliegen, zeker om mee te leren. Dat was mijn eerste heli
Nee, als je via V-Nix bestelt, dan heb je eigenlijk altijd alles snel binnen. V-Nix is namelijk de importeur van E-Sky in Nederland, die haalt alles rechtstreeks bij de fabriek vandaan en heeft grote, grote voorraden. De kans dat iets niet aanwezig is, is heel klein. Tenminste, bij hun.
@ET-Power:
Nou, om eerlijk te zijn, als je de heli in het echt van je afstuurt, dan wordt hij ook gigaklein, geloof me. Je ziet al heel snel niet meer wat voor en achter is. In dat opzicht is het vrij realistisch, die simulator. Een meter of twintig van je af, dan krijg je al redelijk problemen. Eigen ervaring.
Zoals ik al tegen Seeyah zei, ik vind een sim goed om de bewegingen te oefenen die je met de knuppels moet maken, maar het voelt toch heel anders om echt een heli in de lucht te houden. Dat valt heel moeilijk uit te leggen, maar om het maar onder woorden te brengen: je voelt dat je een bepaald gewicht in de lucht aan het houden bent. En de heli in het echt beweegt heel, heel anders dan op de sim. Daarom zijn er mensen die perfect loopings kunnen vliegen op de sim en nog niet eens kunnen hoveren in het echt, gewoon omdat het in het echt véél moeilijker is. Vergis je niet in deze moeilijkheidsgraad, zeker niet van een CP. Vergelijk het niet met het speelgoed, en al helemaal niet met het rijden van een R/C speelgoedautootje

(Niet denigrerend of wat dan ook bedoeld hoor, ik houd zelf ook van auto's!)
Nou, als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel~
Groetjes,
Taya