Esky schaalheli....

:D nee.... daarmee ga je het KNVvL examen niet kunnen doen.... Tenminste, niet reglementair....
Daarvoor is toch echt een "collective pitch" heli nodig met een conventional staartrotor, en zonder "vaardigheidsvervangende" electronica.
FBL mag, als de rescue functie en de autolevel functie maar uitgeschakeld zijn.
Heading hold mag ook (hoewel ik daar persoonlijk een beetje op tegen ben, want ik vind dat onder "vaardigheidsvervangend" vallen)

Groet, Bert

Nou vet LOL weer, alles gecontroleerd DACHT IK,
ik heb zowel de Belt CP als de Honeybee in 1 (goed)koop gekocht van lui die zeiden "kwam niet van de grond".
Nou weet ik dus ook waarom (de Honeybee):
- De rotorkop zat er scheef op (swash niet vlak);
- Rotorbladen uit het vlak - niet in het spoor;
- Staartrotor zat los - deed dus niks of bijna niks.

Affijn, opgelost en ik denk: nou vliegen. Niet dus.
Hebben die knoeiers OOK NOG de stekkers verwisseld van de collective.
Oftewel (mode 2) ailerons was voor/achterover... en andersom... lichte crash!

Nouja gelukkig had ik rompjes genoeg... :eek:
Stekker vd motor los... effe checken... inderdaad.

Tjeee wat een knoeiers... ben nu bezig met de Belt CP. Die gaat helemaal uit elkaar, weet ik veel wat ze uitgevroten hebben.
Na het geklungelwat ik aantrof op de HB V2 heb ik er (ver beneden) nul vertrouwen in.
Het eerste mysterie heb ik al gevonden, waarom jankt die gyro zo, nou hierom:
Servo%20Belt%20CP_zpst1sp1k7l.jpg

Ja dan zal ie hard moeten werken he om die kont om te krijgen... tjonge jonge... :eek::eek::eek: :rolleyes:

Nou de FP heli fladdert mooi in het rond, moest de laatste tijd veelwerken, dus niet echt veel gelukt.
Ik hoop binnenkort eens een keer leuk weer en een groot veld - en dan eens effe filmen.
Maar die kleine van mij vindt het wel lachen en vermaakt zich kostelijk ermee.

Intussen nog niet veel verder gekomen met de CP, maar ook dat gaat lukken.
Echt waar alles staat nogal raar met dat ding, zeker in elkaar gezet door een dronken aardbei.
Ik denk dat ik er dan wel hulp bij gaan inroepen, want dit lijkt me toch iets teveel powerrrrr...

Inmiddels een beetje aan het rondfladderen met de FP Esky, dat gaat redelijk.

Nog een kleintje erbij gekregen, een Nine Eagles Bell 206, gratis gekregen.
Staart was kapoet, joh wat een constructie ook. Vliegt inmiddels weer als een tierelier,
mijn zoontje heeft er dikke lol mee hier buiten op het grasveld. Grappig hoor die kleine FP dingen.

Op vakantie nemen we een heel stel van die Mini-heli's mee, kunnen we de camping onveilig maken.
We zitten vlakbij een stuk enorm weiland dus dat wordt leuk, als het weer meewerkt.

Op vakantie meegneomen:
- 2x Nine Eagles "Hughes 500E" met 12 accu's...
- 1x Nine Eagles Bell 206 met 2 accu's
- 1x Syma S034 "Chinook" ...

Gekocht op vakantie:
- Nine Eagles "EC 145" FP heli, in de aanbieding in Belgie...
- WL V911 "projectje" met vastgelopen staartrotor;
- Nine Eagles "BO-105" met rare neigingen vwb de main motor.

We hebben ons uitstekend vermaakt, regelmatig was er namelijk geen wind zodat we goed konden vliegen.
Tot verbazing en vermaak van andere campinggasten (is dat een drone, nee joh, een drone is voor sukkels...)
En verdraaid zeg wat kunnen die kleine dingen hoog en ver komen, en ook fiks hard over het veldje scheuren.

Misschien eens een kleine 6 kanaals er bij halen.

Man manman....werken werken en niks geen lol.

Da's me ook wat maar het wil ook niet winteren.
Wordt er hier nog gevlogen? Bij mij alleen de FP heli's.

Enkele vluchten gemaakt met een "kale" Esky Belt CP, vliegt wel goed, maar ik begrijp er geen moer van.
Volgens mij moet ik 'm bij "nul pitch" optoeren en dan de schakelaar overhalen, dan heb ik constant toeren,
en vervolgens heb ik dan op de linker stick alleen nog de pitch toch? Gloeiende gloeiende...

Vliegt wel maar het toerental verschilt domweg. Dus of er is iets niet goed of ik snap het niet 100%.
Vol gas scheuren durf ik er niet mee... als er gevlogen wordt kom ik wel eens kijken op het veld.

NB intussen jullie allemaal vorlijk kerstfeest gewenst!
Gelukkig hoet ie mij niet van de grond te tillen, daar zou ie nu HEEL wat meer moeite mee krijgen.

Vliegt wel maar het toerental verschilt domweg. Dus of er is iets niet goed of ik snap het niet 100%.
Vol gas scheuren durf ik er niet mee... als er gevlogen wordt kom ik wel eens kijken op het veld.

maar gewoon de instellingen uit de handleiding overnemen (pitch en throttle),
en checken of de lipo nog o.k. is, dat kan ook nog,
als alles o.k. is moet hij het goed doen
(heeft die een BLS-motor of een gewone borstel-motor?)

gr. Uwe

maar gewoon de instellingen uit de handleiding overnemen (pitch en throttle),
en checken of de lipo nog o.k. is, dat kan ook nog,
als alles o.k. is moet hij het goed doen
(heeft die een BLS-motor of een gewone borstel-motor?)

gr. Uwe

Brushless, maar een handleiding heb ik niet... gelukkig wel internet.
Van dat ding stond werkelijk ALLES verkeerd.

Ik heb er meerder lipo's bij dus daar kan het ook niet echt aan liggen.
Nog maar een keer alles nalopen dan. :hammer:

Volgens mij moet ik 'm bij "nul pitch" optoeren en dan de schakelaar overhalen, dan heb ik constant toeren,
en vervolgens heb ik dan op de linker stick alleen nog de pitch toch? Gloeiende gloeiende...

Nee joh! Dat soort functies zitten er helemaal niet in een Esky.......
Tenminste, niet standaard.
Ze schrijven het wel zo, maar het werkt in de praktijk domweg niet.

Wil je constant toerental, dan moet je OF een programmeerbare zender hebben, en je gascurve hééél nauwkeurig afstellen, OF een programmeerbare zender en een ESC met governor functie. Daarmee is het een fluitje van een cent om constant toerental te verkrijgen. Een simpel Spektrum dX6i o.i.d. met een simpel Aligh regelaartje is daarvoor al voldoende.

Maar met het standaard Esky spul gaat je dat domweg niet lukken i.v.m. zéér beperkte instelmogelijkheden.

Je krijgt hem heus wel vliegend met die Esky zender hoor.... alleen je moet er geen wonderen van verwachten.

Aha, dan hoort het dus min of meer zo...
LOL. En ik maar denken dat ie uit de lucht ging donderen.

Ik dacht altijd, je toert 'm op, dan haal je de switch over, toerental blijft constant.
En de rest gaat dan met de pitch van de bladen. Maar niet dus?

Evengoed kom ik dit jaar wel kijken. Hoe het nou ECHT hoort he.

Die E-sky zender, op het moment dat je de schakelaar omzet, geeft het ding domweg volgas (of in elk geval, een vaste gaswaarde) en dus zal, als je de motor belast (pitch geeft) het toerental enigszins inkakken.
Hoeveel, dat hangt af van de motor en de conditie van de accu: Als je de belasting opvoert (pitch verhoogt) MOET de stroom toe gaan nemen, en dat kan alleen als het toerental (iets) daalt. Hoeveel dat toerental zakt, hangt van de koperverliezen in de motor af... motoren met lage koperverliezen zakken weinig in, maar motoren met hoge koperverliezen meer.

Daarnaast zakt de accuspanning, als je de boel zwaarder belast, en als de spanning zakt, zakt het toerental. Een slechte accu of een lage C-waarde kakt harder in dan een goede accu of een hoge C-waarde.

Beide factoren zijn bij een E-sky (tenminste, het standaard motortje en accu-tje) niet bepaald optimaal.

Een ESC met governor functie omzeilt dat allemaal, maar kan ook geen wonderen verrichten als je motor en accu niet zo heel erg goed zijn....

Daarvoor heb je overigens ook echt geen topspul voor nodig hoor.... een gewoon simpel motortje zoals van een KDS o.i.d. en een 25C LiPootje zijn al een stuk beter dan het E-sky gebeuren.

Wat "rondscheuren" betreft: de boel dondert echt niet zomaar uit de lucht, al moet je bij inkakkend toerental wel een beetje oppassen dat je voldoende authoriteit op de staart overhoud....

Nou "staartautoriteit" heeft ie zat, vol links of vol rechts doe ik maar niet,
want dan wordt het een draaitol en dondert ie zeker wel uit de lucht.

Standaard accu heb ik allang niet meer. Dat was prut.
Heb een aantal 1800MaH met 3 cellen. Na 10 minuten hou ik het voor gezien,
maar dan heeft ie nog zat over - het is natuurlijk geen 4 kanaals, die "komen vanzelf neer"...
Oftewel als die leeg raakt gaat ie gewoon niet meer omhoog en dat merk je vanzelf wel.

NB als je een goeie tweedehands KDS weet... met zender?

NB als je een goeie tweedehands KDS weet... met zender?

Die dingen kosten nieuw zo weinig, dat tweedehands niet de moeite waard is: je koopt, hoe je het ook wend of keert, altijd "andermans ellende".

Als je 50% bespaart op een nieuwprijs van 1000+ euro, dan is het verschil het ongemak waard, maar een KDS heb je al nieuw en vliegklaar voor ik meen rond de 350 euro, en voor zo'n besparing wil je niet de risico's van een tweedehandsje lopen...

Nee dus.... die 350 is vliegklaar inclusief zender, ontvanger, servo's en de hele rambam....
Meen dat er dan ook 1 LiPo bij zit, maar dat laatste weet ik niet zeker. Maar die LiPo's kosten ook maar iets van 15 euro per stuk geloof ik

Back