Tsja...
Ik moet in zoverre mijn ongelijk toegeven, dat Vario inderdaad ondertussen een volledige kit met min of meer alles er op en er aan heeft....
Dat is echt heet van de naald, het ding is pas vanaf eind deze maand (Mei) leverbaar.
Maar je wilt niet weten wat die kost, en dan wil je al helemaal niet weten wat er allemaal nog bij in moet....
Vliegklaar zonder servo's en accu's komt dat ding op (Vario Adviesprijs) 4750 Euro, ruwweg.
Reken daar nog minimal zes topkwaliteit servo's, en een paar hele dike LiPo's, een bijbehorende forse lader plus voeding, en je totaalplaatje benadert minimal de 6000 Euro....
En dan moet opgemerkt, dat de Bavarian Demon stabilisatie zoals verkocht, eerst van een software-update (de Tandem programmatuur) voorzien moet worden voor het überhaupt functioneert.
Een dergelijk ding heb je sowiso nodig, ook als je zelf iets wilt knutselen, en kost maar liefst 340 euro....
Hirobo blijkt ook (tot mijn stomme verbazing) deze heli nog in productie te hebben, en nog in brandstofuitvoering ook! Ik meende serieus dat het ding al minstens tien jaar uit productie was, maar daar zat ik dan volledig naast.
Maar bij de kit-specificities melden ze al: "This helicopter kit is for expert pilots only. Beginner will not be able to assemble nor fly this helicopter." (wat dus best wel raar is voor een volledige kit, want motor en servo's installeren is zo moeilijk niet...).
En verderop gaan ze nog een tijdje door met allerlei waarschuwingen over de minder plezante trekjes van het vlieggedrag, zoals:
Elevator is unstable because elevator is most sensitive in tandem.
Rudder reacts slower than normal tail rotor.
For better scale looking, 3 blade rotor head is used.
Compared with normal head with stabilizer bar, tandem rotor head is less stable. Knowing tandem characteristics are important for flight. Also, this rotor head will be affected by wind. Flight in strong wind is very difficult. We recommend first flight and adjustment in calm day. Due to helicopter design, this helicopter cannot do any acrobatics like loop and roles.
Merk op, dat er gezegd word dat het ding "minder stabiel" is, terwijl hij voorzien is van electronische stabilisatie d.m.v. 3-assen gyro
Gaan ze verder met:
If there is sudden stick move during forward flight, it can cause a stall. Rotor RPM in the air should be 1,600 - 1,700 rpm. High speed can cause sudden unexpected move. Be careful with orientation of this helicopter. It is very easy to lose orientation.
Ofwel, ondanks de stabilisatie moet je heel voorzichtig sturen omdat hij niet tegen plotselinge stickbewegingen kan, en hij is veel lastiger in te schatten vergeleken met gewone heli's (die sowiso al lasting in te schatten zijn)
Nogmaals, uit alles wat ik lees, kun je echt beter nog even wachten...
Groet, Bert