Evaluatie na 6 weken heli's en accu's opvliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Flying Bastard, 22 jun 2010.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hangt er vanaf wat het trillen is.

    Het hunten van de staart (overcorrigeren van de gyro) zou betekenen dat de gyro iets minder gevoelig moet. Maar de trillingen kunnen ook een heel andere oorzaak hebben. Onbalans in de bladen, kromme assen etc. Overigens is het niet ongewoon dat bij het optoeren trillingen zijn. De bladen moeten zich bv nog even zetten (niet te strak vastdraaien dus).
     
  2. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Heli blijft wel recht, maar staat te springen op de skids. Echt veel gas kan ik binnen niet geven: heli is te groot, woonkamer te klein en naloop bij gas dicht op de blades te lang.

    Gyro minder gevoelig en een set verse blades ga ik proberen.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2010
  3. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    5#10 (coax) vliegduur

    Raiden 1200's zijn binnen, probleem met korte vliegduur ligt duidelijk niet aan de "oude" lipo's. Ook met de nieuwe accu's is het binnen 2 minuten landen geblazen vanwege ontbrekende power.

    JST connector is dan al bloedheet.

    Na 5 minuten afkoelen kan ik weer een minuutje vol power.
    Volgens de lader zijn de accu's dan nog zo goed als vol.

    Eerste stap is nieuwe motoren monteren, ondanks dat de huidige motoren niet echt heet aanvoelen en soepel draaien.

    Er is "iets" in de heli dat te veel stroom trekt waardoor de stroomaansluiting heet wordt en het vermogen wegvalt..

    Overigens heb ik de accu's een week te vroeg besteld, 1300mAh 20c is de nieuwe vervangaccu: RC711.com: RAIDEN 3.7V 1200mAh 18C Li-Polymer Battery for Walkera 5#10 RD7-12A18

    Als nieuwe motoren het probleem niet oplost dan maar een andere coax om binnen mee te klooien, is toch wel vermakelijk om binnenshuis rond te fladderen met een coax heli :rolleyes:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euhm....

    En wat als je JST connectors nu eens op een of andere manier teveel weerstand hebben? Want je motoren worden niet heet zeg je, en ik hoor niks over regelaars die te heet worden, of accu's die te heet worden. Sterker nog, volgens je lader is je accu zelfs nog bijna vol, wat er op wijst dat het met je stroomopname wel meevalt. Dan is het nogal wiedus, dat het probleem daar veroorzaakt word waar de warmteontwikkeling plaatsvind: in je connectors. Mijn advies: kijk je connectors eens na, want die horen NOOIT heet te worden, zelfs niet als de rest van de stroomkring fors overbelast wordt.

    Groet, Bert
     
  5. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    FP vakkundig gesloopt

    Vanavond had ik tijd en was er weinig wind, dus een aantal CB180D accu's buiten leegvliegen. Zo'n CB180D is en blijft een vliegende hork. Heli vakkundig gesloopt tijdens accu no 3 opmaken. Betonnen randen zijn zeer effectief om heli van landingsgestel en batterijvak te scheiden. Mooie afsluiter van het CB180 tijdperk. Ben helemaal klaar met deze heli, geef gas en de staartmotor kan het niet bijwerken.

    Ga het apparaat dan ook niet meer repareren, heli + reserve-onderdelen gaan binnenkort als inruilkorting richting romatoys.nl.
    Volgende buitenheli wordt een CP.

    CB180D vliegt niet lekker, wel goed schoolgeld om er achter te komen dat je het FP stadium moet overslaan. Kan je deze heli mannen, kan je alles mannen :cool:

    Coax voor binnen en een CP voor buiten.

    @ Brutus: coax heli met accu-leegmaakproblemen.
    Eerste accu vloog de heli als vanouds vandaag, daarna weer als een "baksteen" uit de lucht vallen. Verse motoren is stap 1.

    Helpt dit niet dan is stap 2 connectoren vervangen.

    @ All: Dacht dat Walkera (duur) redelijk goed spul is en E-sky (goedkoop) rommel, toch maar eens een E-sky heli proberen..

    Update 5#10:
    En jawel, met nieuwe motoren weer als nieuw uit de doos.
    Maar wat een gepruts om de motoren op de juiste plek te krijgen, een extra stel ringen plaatsen was eenvoudiger dan het tandwiel lager op de as krijgen..
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2010
  6. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    JST connectoren

    Merk dat de beperkende factor van mijn heil de JST connectoren zijn.

    Wat zijn wel goede connectoren?

    Waar te koop en hoe bevestigen?

    (Overigens worden de nieuwe motoren wel heet en de accu warm).

    Edit: Kan wel een nieuwe receiver incl. nieuwe female JST plug bestellen ( http://www.rcvliegshop.eu/product_info.php?cPath=127&products_id=3667 ), maar lijkt me overkill om problemen met de connector op te lossen...
    Is zo'n female JST makkelijk te vervangen en welke gereedschappen zijn hier voor nodig?

    Kabel heeft genoeg lengte om meerdere montagepogingen te doen.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2010
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Als het gewicht en de afmeting nog van belang is kan je 2mm goudcontact nemen.
    Te solderen met een 15W soldeerboutje.

    Er zijn zat opties.
    Deansstyle, traxxes EC3, XT60. Voor de coax wat groot maar deze kunnen zeker hoge stromen aan.
     
  8. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Oorzaak ontbreken powerafgifte gevonden (JST connector)

    Zoals velen vermoeden was de oorzaak de JST connector.

    - pool zat te ver naar achteren waardoor geen goed contact gemaakt werd.
    In een poging dit op te lossen met mini-schroevendraaier, hamer en stootblok de connector gesloopt.

    Nog wel goed genoeg om te gebruiken, en wat vliegt de heli weer. Motoren worden weer blarentrekkend heet en de accu's flink warm (zelfs de afgekeurden met viltstift markering).

    2 opties:
    - soldeerbout kopen
    - langs de modelzaak waar de heli gekocht is om een nieuwe stekker op de 4-1 te laten solderen (groot deel van de Walkera 5#10 serie heeft dit probleem volgens rcuniverse forumbezoekers, allemaal problemen met accuduur en stijgvermogen. Conclusie is dan ook nieuwe connectoren).

    Update en werkbare Q&D oplossing
    Connector bleef problemen geven, dus de connector maar opengeknipt. Verbinding maakt nu wel contact, wel even opletten met +/-
    Raiden 1200's gaan nu ook als de brandweer, maar goed dat ik een rode heli heb :rolling:
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn twee afwegingen hier: Walkera is wat duurder, en vooral is een nadeel dat losse onderdelen niet te krijgen zijn, alleen onderdelen sets. Op zich niet heel erg duur, maar als je aan je rotorkop maar een onderdeeltje kapot is en je moet voor 40 Euro een complete rotorkop kopen omdat je onderdeeltje niet los te krijgen is, is dat wel erg vervelend. Van E-sky is bij mijn weten wel elk boutje en moertje los te krijgen.

    Maar in het algemeen zijn de Walkera CP heli's wél veel beter als de E-sky.

    Ik heb afgelopen winter een aantal maanden indoor les gegeven met twee Walkera 60 B's, en die houden dat vlekkeloos en zonder slijtage uit, elke heli binnen twee uur tijd 6 lessen van 10 minuten, iedere week opnieuw, ofwel tamelijk stevig doorbuffelen (en komende winter moeten ze weer aan de bak). Beide Walkera's hebben nu al zo rond de 90 acculadingen met leerlingen achter de rug, zonder schade of zichtbare slijtage. Enige modificaties die ik gedaan heb waren de regelaar vervangen (de walkera regelaar is op zich prima maar heeft geen governorfunctie) en de hekrotorservo van Walkera is erg zwak en onbetrouwbaar, en is bij onze heli's vervangen door een Futaba FS61 BB digital. Verder zijn ze zo uit de doos goed te vliegen, op wat instelwerk aan de zender na. Een van de heli's die het dichtst bij écht RTF komt naar mijn mening.
    Deze heli's zijn ook zonder problemen buiten met 4 Bft te vliegen en blijven zonder verdere upgrades tamelijk strak vliegen. Wel vind ik ze erg lastig sleutelen (een van de heli's is tweedehands met wat schade gekocht, voor de rest heb ik er nooit wat aan hoeven doen)

    De E-sky is wel goedkoper, maar heeft eigenlijk vanaf het begin upgrades nodig om ze lekker strak te laten vliegen.
    Vliegen doen ze wel redelijk, en ook best wel "beginnersvriendelijk", maar het is gewoon wat mindere kwaliteit, en ze krijgen vrij vlot hinderlijke speling op de rotorkop etc.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
  10. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank voor deze info (Walkera vs E-Sky).

    De sleutel(on)vriendelijk van Walkera is me bekend, heb 2 van die apparaten meerdere malen ge(de)monteerd. Belangrijkste is goed passende kruiskopschroevendraaiers en een extra set schroeven.

    Volgende heli wordt een kleine FP (Walkera CB100), had ik meteen moeten kopen ipv de CB180D. Maar ja dan sta je in de winkel en ziet ze naast elkaar. Dan is de verleiding om de CB180D te kopen groot. Groter en ziet er meer uit als heli dan zo'n klein CeeBeetje. Meer heli voor minder geld :cool:

    Verkoper liet nog wel de Nine Eagles Solo Pro zien, kijk hoe flexibel het landingsgestel is. Nog crashbestendiger en goedkoper dan de CB100. Maar nee het moest en zou de CB180 worden. Klant is koning en de CB180 buiten invliegen / afstellen was geen optie vanwege wind. Had al een belletje moeten gaan rinkelen. Ondanks mijn foute keuze is de heli binnen ingevlogen en afgesteld. RTF is immers niet out of the box perfect afgesteld, grote klasse Romatoys en kom binnenkort de brokstukken wel langsbrengen :cool:

    Affijn, het schoolgeld is betaald en heb er een knappe mode2 zender voor de 5#10 aan overgehouden.

    Vandaag de ontvanger van de 5#10 in de binnenzak gestoken en een nieuwe stekker aan laten zetten bij de 2brothers RC shop in Bussum (heli is daar gekocht). De Lama-killer vliegt nu echt als nooit tevoren. Blijft maar vliegen en vol pot houden. Wel jammer dat er af fabriek niet een betere JST connector aan zit.. Die 2 cent extra produktiekosten levert veel meer op dan het aan goodwill / gemist vliegplezier kost.

    Update: En ja zo'n coaxiale heli met vol vermogen en servo's op volledige uitslag is best nog een uitdaging als je gaat racen op de ruimte, kan geen simulator tegenop :rolling:
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2010
  11. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    En weer een JST connector in de frituur..

    Nieuwe JST female connector heeft het een maand volgehouden.

    Connector wordt weer heet, heli heeft minder power en accu's worden niet helemaal leeggemaakt..

    Onbegrijpelijk dat een gerenommeerd merk als Walkera deze rommel op haar heli's monteert. Op de in bestelling staande CB100 HobbyKing Online R/C Hobby Store : Walkera CB100 Metal Edition w/ 2.4GHz Double Brushless system BNF zit een ander type connector, maar ook deze connectoren schijnen niet probleemloos te zijn.

    De hoogste tijd om te investeren in een soldeerbout en micro-deans.

    Iemand tips welk type/merk soldeerbout en waar micro-deans inclusief krimpkousen te kopen.

    Edit: soldeerbout en bankschroef reeds gevonden bij Conrad, vind ze wel duur met connectoren.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  12. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Zelf een paar weekjes geleden de stap naar CP gemaak en begonnen met een CB100. Nu een 4G6s en kan dezelfde lipo´s gebruiken voor beide heli´s.
    De 4G6s is wat zwaarder en trekt ook de power sneller uit de lipo´s dus goede connectoren zijn geen overbodige luxe.
    De eerste upgrade bij die walkera micro´s zijn de connectoren
    Ben dus ook op zoek naar een adresje voor een zak micro deans. Dus als iemand Tips heeft.
     
  13. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Vandaag de CB100 reserve onderdelen en lipo's binnengekregen. Is wel echt ieniemiene spul en ongelooflijk dat er 600Mah in zo'n acuutje past.

    Tevens een schop voor een goed micro-deans incl. krimpkous adres.

    Aangezien ik deze week toch langs de niet zo Local M-shop moet voor een CB100 accu laadstekker voor mijn field/snellader en een nieuwe JST-HX connector op de ontvanger van mijn Robbe Blue Arrow kloon meteen maar informeren wat micro deans daar kosten.
     
  14. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Hebben ze ook een online shop? En zo ja wat is het adres?
     
  15. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    2 Brothers RC kunnen wel opsturen: 2BrothersRC maar zijn niet zo van Chinese Walkera rommel... Dat de Robbe's die ze oa verkopen ook Walkera's zijn zullen ze wel niet weten :cool:

    Dan beter bij een "echte" webshop bestellen:
    Kabels/ Krimp kous & Connectoren - rchellevoet.nl

    T-connector is wat we nodig hebben volgens mij, maar welke maat krimpkous past op deze stekkers?
     
  16. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Ben echt specifiek opzoek naar microdeans. Schijnt toch de beste en eerste upgrade die je kan toepassen op Walkera micro´s.
     
  17. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Micro-Deans is een merk volgens mij.

    Denk dat deze T-stekkers mijn JST-HX stroomdoorvoer probleem wel oplossen:

    [​IMG]


    Ga ze sowieso proberen als JST vervanging op de 5#10.

    CB100 zal de eerste 50 accu's ongetwijfeld probleemloos gaan met de originele stekkers, daarna maar eens verder zoeken.

    Hoe bevalt je CB100, die van mij staat nu in een loods op HongKong airport :rolleyes:

    Edit: maat krimpkous voor deze t-connectoren is 3,2 mm volgens rchellevoet.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2010
  18. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Vandaag even langs de 2brothers rc shop in Bussum voor een nieuwe stekker aan de ontvanger en een Robbe laadkabel voor CB100 lipo's.

    Deze jongens verkopen geen Chinese rommel dus was een passende CB100 accu laadkabel ook niet aanwezig. Inventiviteit was wel aanwezig en men heeft een andere stekker aangepast zodat ik wel CB100 lipo's kan laden.
    Warme douche voor deze mannen.

    Met het aanzetten van de nieuwe JST connector aan de Walkera 5#10 ontvanger bleek de originele kabel niet lekker op de printplaat te zitten. Deze is vervangen en opnieuw aan de printplaat gesoldeerd.

    Totale kosten 6 euro, heb er maar een tientje van gemaakt.

    Het klusje kostte best wat tijd dus ruim de tijd om te observeren wat er op zaterdag zoal in zo'n winkel langskomt.

    Eerst een jochie met opa en een niet startende Nitro-crossbuggy.
    Trekkabel kapotgetrokken vanwege niet startend blok.

    Oorzaak: blok helemaal vol bagger.

    Medewerker verleende extra service door de vastgerotte bouten van het blok los te draaien en de tip om de auto wel schoon te houden.

    Reactie van opa: nu hoor je het ook eens van een ander.

    Vervolgens een tiener met een helemaal kapotgevlogen coax heli, inclusief met plakband gerepareerde gebroken blade.

    Klacht was het trillen van de heli..

    Ook weer respect hoe deze klant behandeld werd.

    Ochtendje RC hobbyshop, kan geen comedy film tegenop :rolling:

    Edit: bij thuiskomst de servo stekkers verkeerdom op de ontvanger aangesloten, vliegt best lastig met links/rechts op stick omhoog/omlaag en andersom.
    Schade viel mee, te lijmen breuk op 1 van de bevestigingspunten van het landingsgestel.

    Voorlopig nog maar ff klooien met klein spul..
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2010
  19. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Superpower met T-connectoren (micro-deans?)

    Vandaag de soldeerbout, 3e handje en t-connectoren ontvangen.
    Eerst maar eens oefenen op de laadkabel, heeft immers de laagste stroomdoorvoer.

    Daarna wat Lipo's en uiteindelijk de ontvanger van een T-connector voorzien.
    Ging best aardig dat solderen en dankzij 3.2mm krimpkous zien ook de wat mindere solderingen er professioneel uit :rolling:

    Heli vliegt er een stuk beter door dan met een verse JST connector.

    Prima regelbaar soldeerboutje voor 15 euro:
    [​IMG]


    Extra handjes, altijd handig. Wel een knakending, maar voor 4 euro meer handjes dan je verwacht:
    [​IMG]

    De JST killers:
    [​IMG]


    Met de stroomdoorvoer zit het wel goed, gaan wel wat stroef in/uit elkaar.
    Wellicht moeten ze nog inlopen.
     

Deel Deze Pagina