"Even" een schuimpje bouwen

Wat doe je, als je gevraagd wordt om mee te gaan hellingzweven op de Maasvlakte? Je zorgt dat je zo vlug mogelijk een redelijke hellingzwever hebt.

Dus, de Dakota weer maar even in de wacht gezet en in het archief gekeken en op internet gezocht.
Op de website van Eric Kieboom vond ik een leuk deltatje met bruikbare informatie en een tekening van Weeke

foomdrawing_W.jpg

Met de volgende specificaties:

Span........................................1000 mm (39.4")
Length/root chord............................500 mm (19.7")
Tip chord.....................................200 mm (7.9")
Root profile..............................Naca 0010 or 0008
Tip profile...............................Naca 0020 or 0015
Dihedral...............................................none
Wing area.............................35 dm² (542.5 sq in.)
All up weight........................800-1000 g (28-35 Oz.)
Wing loading....................................23-28 g/dm²
Control.........................mixed ailerons and elevator

Voordeel: hij is uit één plaat piep te snijden en mett de NACA 0008 en 0015 profielen ook nog uit een standaard dikte.

Met veel hulp van Harry (waarvoor dank), op de club een plaat piep omgevormd tot een paar vleugels.

normal_Delta_001_W.jpg

De ervaring (van Arvid) heeft geleerd dat de stabilisatie vin nog wel eens wil sneuvelen. Dus van 1,5 mm triplex een, in het profiel passend, boxje gemaakt waar de vin klem ingestoken kan worden.

normal_Delta_002_W.jpg

En dat in beide vleugels, op de naad, weggesneden.

normal_Delta_003_W.jpg

Het is bekend dat bij delta’s het zwaartepunt idioot ver naar voren moet liggen. Reden om de accu en ontvanger dus zo ver mogelijk in de punt te plaatsen.

Voor de verandering eens gekeken of het voordeel oplevert als de accu verticaal in de schaats geplaatst wordt. Nee dus! Tenzij ik de voorkant van de schaats recht naar beneden laat lopen en dan wrdt het meer een rem dan een schaats.

normal_Delta_00A_W.jpg

Dus dan maar op de klassieke manier een bakje in elkaar knutselen.

normal_Delta_004_W.jpg

En de schaats uit een plaatje 8 mm multiplex gezaagd. Op de tekening staat een indicatie voor het zwaartepunt. De lengte van de schaats is zo gekozen, dat de achterkant ongeveer op het zwaartepunt ligt. Al het gewicht komt dus ten gunste van het naar voren brengen van het CG.

normal_Delta_005_W.jpg

De “elevons” hadden misschien van de afgesneden rand piep gemaakt kunnen worden, maar ik heb het idee dat dit niet bestand is tegen mijn vlieg kwaliteiten. Dus maar een paar “stevige” balsa stroken gemaakt.

Om toch nog wat gewicht te besparen heb ik er nog wel een paar gaten in gesneden.

normal_Delta_008_W.jpg

Toen alle onderdelen zo ongeveer klaar waren, de hele zwik maar eens met plakband aan elkaar geplakt. Het is tenslotte best handig als in een vroeg stadium al weet of het zwaartepunt een beetje op de plaats komt waar het zou moeten.

Nou, dat leek niet zo slecht.

normal_Delta_009_W.jpg

Het mes maar weer eens ter hand genomen en de plaats voor het bakje vrij gemaakt.

normal_Delta_011_W.jpg

En alles met Bison constructielijm (bruislijm) aan elkaar geplakt.

normal_Delta_013_W.jpg

normal_Delta_014_W.jpg

haha dat probleem heb ik ook altijd je ziet wat of gat ergens heen en dan nog ff snel alles in elkaar rammen
en al gevlogen?

Ziet er goed uit Huib :thumbsup:

Op welke afstand van de neus had je het CG gepland?
En wat voor bekleding gebruik je?

en nu nog wachten op een lekker weertje

Groet
Eric

@lip,
Nee hij heeft nog niet gevlogen. Moeten nog een datum afspreken

@Eric,
De bekleding doe ik met oracover bij een temp. van ongeveer 120 gr. Het hecht dan redelijk goed en trekt ook nog wat strak.
Het CG heb ik gepland op 18 - 20 cm van de neus

Groet Huib

We zouden binnenkort gaan vliegen, dus even het tempo er in houden.

Het luikje is gemaakt van 1,5 mm triplex met 5 mm balsa om het in model te kunnen brengen. Aan het doosje zijn nog 4 lipjes gelijmd voor de bevestiging.

normal_Delta_015_W.jpg

De uitgesneden stukken worden weer gebruikt om de ruimte onder het accuboxje op te vullen.

normal_Delta_016_W.jpg

Hiervoor moeten heel dunne plakjes piep gesneden worden; zo dun dat het met een mes niet meer mogelijk was.

Daarom maar de oscillerende zaag van Proxon maar een geprobeerd. Gaat subliem!

normal_Delta_017_W.jpg

Met bruislijm weer een en ander aan elkaar geplakt, maar nu met wat afdekking tegen al te enthousiast schuimen.

normal_Delta_018_W.jpg

Intussen de elevons en de vin maar eens een kleurtje gegeven.

normal_Delta_019_W.jpg

De stijfheid van het gewone isolatiepiep valt toch wat tegen. Dus van 1.5 mm triplex (heb ik een redelijke voorraad van) een spar gemaakt. De breedte (of diepte, zo je wilt) werd bepaald door het zaagje van Proxon.

normal_Delta_025_W.jpg

Daar kan ik in een plat vlak niet dieper komen dan 15 mm.
Verder werkt het fabuleus. En je krijgt een mooi gleufje, waar je zonder al te veel duw en trekwerk een spar in kunt leggen.

normal_Delta_028_w.jpg

Even een klein beetje uitruimen.

normal_Delta_033_W.jpg

En vastlijmen.

normal_Delta_035_W.jpg

Voor versteviging van de voorlijst gebruik ik twee lagen superhechtend weefselband van Pattex. Plakken dat spul! Onvoorstelbaar.

normal_Delta_036_W.jpg

Voor een verderdere verstijving heb ik ook een strook aan de boven- en onderzijde geplakt. Had niet zo veel effect, maar alle beetjes helpen.

Bij het plaatsen van de servo’s heb je het volgende dilemma.

Ver naar voren: Gunstig voor het CG, maar het nadeel van lange stangen.
Ver naar achter: Je kunt korte, lichte stangetjes gebruiken, maar ten nadele van het CG.

Uiteindelijk heb ik maar een gulden middenweg gekozen (denk ik). Vlak achter het punt waar ik het CG gedacht had, met 1,7 mm stangetjes van 27 cm. Even voor de volledigheid; de kamertjes waar de servo's in liggen heb ik uitgefreesd met de Dremel. Ook dat gaat wondergoed in piep. (wel een stofzuiger er bij houden)

normal_Delta_037_W.jpg

Huib zei:
Wat doe je, als je gevraagd wordt om mee te gaan hellingzweven op de Maasvlakte?

Dan zeg je, "nee sorry, misschien de volgende keer, maar ik ben aan het bouwen met een schitterende DC-3, die dit voorjaar nog moet vliegen, dus ik kan helaas niet"..

Dus, de Dakota weer maar even in de wacht gezet en in het archief gekeken en op internet gezocht.

NEEEEEEE!... bad Huib! very bad Huib!

;) <-- note the smiley please

Eerder had ik al gekozen voor de kleuren zwart metallic, geel en rood.
Met een knipoog naar de Dakota, die ik ook aan het bouwen ben, krijgt de onderkant drie gele strepen.

normal_Delta_039_W.jpg

Met de bovenkant had ik wat meer moeite.
Met Photoshop eerst eens een paar patronen ontworpen en op een foto geprojecteerd. De patronen met samengestelde driehoeken deden het niet echt bij deze kist. Toen maar eens teruggegrepen naar een ontwerp voor een trainer van een paar jaar geleden en met een ronde vorm geëxperimenteerd.

normal_Delta_045_W.jpg

De dunne variant is heel elegant, maar om reden van zichtbaarheid toch maar gekozen voor de wat dikkere.

Met dit als eindresultaat.

normal_Delta_041_W.jpg

Dat er wat lood in de punt moest was te verwachten.
Maar dit is toch wel heel erg veel. Zeker als je weet dat het kissie maar 450 gr weegt.

normal_Delta_046_W.jpg

Los over de duim is het meer dan drie keer het gewicht van de elevons (op de weegschaal staat er één).
Dat betekent dat elke gram lichter daar, overeenkomt met 2 - 3 gram minder lood in de punt.

normal_Delta_057_W.jpg

Wel vervelend, maar geen moeilijke keus dus. Wat balsa gepakt om nu eens hele lichte roeren te maken. 1,5 mm voor de kern en 6x6 latjes voor de rug.
Uiteraard een heleboel gaten om nog meer gewicht te besparen.

Natuurlijk steekt de vraag de kop op, of dit sterk genoeg zal zijn. Zeker gezien mijn eerder gememoreerde vliegkwaliteiten.

Hopelijk binnenkort, zal dat in het echie blijken.

normal_Delta_051_W.jpg

De ribbetjes, van 2 mm balsa, en wat versteviging op de plaats van de scharnieren en control-horns er in geplakt

normal_Delta_053_W.jpg

Et voilá

normal_Delta_055_W.jpg

NU HET GEWICHT NOG

normal_Delta_056_W.jpg

De twee !!!! Da´s mooi een kleine 30 gram winst. :banana:
Dus, als het goed is, meer dan de helft minder lood

mmh, als je echt lichte roeren wilt moet je eigenlijk gewoon 5mm depron snijden ;) Zo heb ik het ook gedaan en nog nooit lood nodig gehad! Ook die folie maakt hem flink zwaar. Mijn K10 weegt rond de 350g compleet... en daar zitten alleen 4xAA voor in de neus ;)

Dit is wel wat degelijker misschien..... ;)

Dat wordt een partijtje combatten met de Airbuzzz (als tie lekker vliegt) :lol:

Mooi schema trouwens (kan je mij gelijk uitleggen hoe je die projectie uit probeerd op een foto dmv Photoshop)

Zie je op het duin

Eric

Eric R zei:
Dat wordt een partijtje combatten met de Airbuzzz (als tie lekker vliegt) :lol:

Mooi schema trouwens (kan je mij gelijk uitleggen hoe je die projectie uit probeerd op een foto dmv Photoshop)

Zie je op het duin

Eric

Zeker weten; bereid je maar vast voor :murder:

Ik gebruik Adobe photoshop elements 2.
Neem een foto als achtergrond en zet er met "aangepaste figuren" een vierkant of cirkel in
en ga dan experimenteren met "vervormen"

groet Huib

Ik heb nog twee vliegklare Schuimpjes liggen met vlieg en landingservaring. Zelfs zonder vin vliegen zij het wat zwabberig. De mijne hebben een glasvezel versterkte torsie neus en ligger. Het voordeel boven een houten doosje is dat dit minder kneust. Het gewicht is ook niet evht een probleem. Met zo'n dik profiel heb je toch al veel wind nodig, vliegen vana drie, echt boven blijven vanaf 4 Bf en echt leuk van 5 tot en met 7 Bf. Dan speelt gewicht helemaal geen rol meer. Totdat je nauurlijk te dicht langs je zelf vliegt.

Ik hoor graag als er mensen gaan hellingvliegen op de Maasvlakte zeker als er Schuimpjes vliegen. Hoe meer tegelijk hoe leuker het combatten wordt. Stuur mij dan een mailtje of PB. In het weekend kan ik meestal wel en straks is het weer langer licht (en wordt het strand drukker).

veel hellingsuis plezier allemaal

Erik

Ik heb nog twee vliegklare Schuimpjes liggen met vlieg en landingservaring. Zelfs zonder vin vliegen zij het wat zwabberig. De mijne hebben een glasvezel versterkte torsie neus en ligger. Het voordeel boven een houten doosje is dat dit minder kneust. Het gewicht is ook niet evht een probleem. Met zo'n dik profiel heb je toch al veel wind nodig, vliegen vana drie, echt boven blijven vanaf 4 Bf en echt leuk van 5 tot en met 7 Bf. Dan speelt gewicht helemaal geen rol meer. Totdat je nauurlijk te dicht langs je zelf vliegt.

Ik hoor graag als er mensen gaan hellingvliegen op de Maasvlakte zeker als er Schuimpjes vliegen. Hoe meer tegelijk hoe leuker het combatten wordt. Stuur mij dan een mailtje of PB. In het weekend kan ik meestal wel en straks is het weer langer licht (en wordt het strand drukker).

veel hellingsuis plezier allemaal

Erik

Je afbeelding laat de sonicboom zien (althans, het bijna doorbreken van de geluidsgrens). Met opzet?..... :lol:

Schuimpjes zijn erg leuk om mee te combatten, maar een beetje langzaam en doordat het gewoon piep is snel stuk.
Na, vier schuimpjes ben ik overgestapt op de zack combat van eppmodelle.de.
Deze heeft aardig wat klappen gemaakt en is niet stuk te krijgen.
Gewone piep word al snel een zak met bolletjes. :D
Door de smallere root en tip is hij naar mijn idee ook beter te redden na contact met anderen.

ariekraakjr zei:
Gewone piep word al snel een zak met bolletjes. :D
Door de smallere root en tip is hij naar mijn idee ook beter te redden na contact met anderen.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar dit was de enige mogelijkheid om er snel een te bouwen.
Het is mijn eerste schuimpje dus we zien wel hoe het afloopt.

Groet Huib

Maar 60 a 70 gram is toch nog een aardige kluit.

Dus, tijd voor wat rigoureuze maatregelen.
Even de ogen dicht en een 19 mm en 22 mm speedboor er in gezet om een boxje te maken.

normal_Delta_060_W.jpg

Het dunne onderkantje van multiplex er maar uit gesloopt, want dat heeft toch geen sterkte.

normal_Delta_061_w.jpg

En er een grenen lat voor in de plaats gebracht

normal_Delta_062_W.jpg

Volgens een globale berekening zou ik hier een kleine 40 - 44 gram lood in kwijt kunnen. Maar dan moet het ook helemaal vol zijn.

normal_Delta_070_W.jpg

De praktijk blijkt, deze keer, aardig met de theorie te kloppen. Een wikkeltje van 40 gram past ruim in het boxje.

normal_Delta_069_W.jpg

Om het resterende gewicht toe te voegen, de dekseltjes van 1,5mm triplex met 1,5 mm lood bekleed.

normal_Delta_063a_W.jpg

Dat betekent per deksel nog eens 20 gram

normal_Delta_063_W.jpg

Zodat het totaal op 80 gram komt.

normal_Delta_067_W.jpg

Dus dekseltjes even foliën en dichtschroeven.

normal_Delta_073_W.jpg

Even het CG meten. Ligt op 190 mm in plaats van de gewenste 180. Zou moeten kunnen.

Nu “even” afwachten tot we goed weer krijgen.

Ik heb vorg jaar ook weer een schuimpje gebouwt.
met sleephaak .

Mijn ervaring met het schuimpje op de helling (halde haniel,oberhausen..petiet ballon,frankrijk).
Het model vliegt aan de helling niet zo goed, dat komt denk ik door het dikke profiel.
Op slepen gaat daartegen geweldig, een 6cc motor model is al voldoende om hem omhoog te krijgen.

Kijk even op mijn topick (schuimpje uit de motteballen gehaald).

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23866&highlight=schuimpje

Ik ben benieuwt naar jouw schuimpje hoe hij vliegt.

Alsie gevlogen heeft zal ik het melden.
Ik heb overigens voor een wat dunner profiel gekozen NACA 0008 en 0015

Groet Huib

Back