Oké, met een paar dagen vrij ben ik eraan toe gekomen om de Funray vliegklaar te maken en een eerste vlucht te maken. Een paar dingen zijn mij opgevallen;
De Funray is in vergelijking met de andere door mij aangeschafte schuim vliegers een niveau hoger. Ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal maar het schuim van de Funray is super scherp. De vleugels van de Funray passen precies in de romp. De schuim randen op de romp (aansluiting vleugels) zijn heel precies en scherp gemaakt. Grote klasse.
De meegeleverde electronica lijkt van goede kwaliteit. De servo’s werken echt heel mooi en zijn, na het wat heen en weer bewegen van de bewegende delen (aileron, elevator en rudder), geluidloos. De motor klinkt als een zonnetje en de ESC is goed instelbaar.
Onder de kap is meer dan voldoende ruimte om de elektronica in te bouwen. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van een Futaba ontvanger (R3008SB) welke het voltage van de lipo op de zender weergeeft. Ik merk wel dat ik hier weinig tot geen gebruik van maak. Het alarm van de ingestelde tijd werkt voor mij fijner want dan hoef ik niet op mijn zender te turen.
Tot nu toe heb ik twee dingen opgemerkt welke voor verbetering vatbaar zijn. De bullet connectors tussen de motor en de ESC waren niet volledig afgeschermd. Deze heb ik dus extra geïsoleerd anders bestaat er wellicht de mogelijkheid dat er sluiting wordt gemaakt. Bij het monteren van de vleugels aan de romp maakt Multiplex voor de Funray gebruik van de groene Multiplex connectors. Dus man en vrouw schuiven in elkaar. Ondanks de vrijwel perfecte pasvorm ging dit, bij mijn exemplaar, niet gemakkelijk. Ik heb de connectors iets “afgerond” waarmee dit probleem was verholpen. De vleugels laten zich nu vrij gemakkelijk bevestigen.
De eerste vlucht ging heel prettig. Driekwart gas, een lichte worp, en de lucht in. Een beetje downtrim was nodig maar dat was het. De Funray vloog direct als op rails. Klimt met 3S snel omhoog en glijd daarna strak door de lucht en zweeft rustig naar beneden. Door het gewicht lijkt de wind wat minder invloed te hebben als bij mijn andere aangeschafte modellen. Beetje vreemd mischien maar het leek een beetje op een simulator. Gewoon strak zonder nukken. Met flaps uit wel een beetje oppassen voor scherpe bochten dicht bij de grond, dan verliest ze natuurlijk snel hoogte.
Al met al een lekker toestel. Als modellen van glas of carbon nog lekkerder vliegen dan laat ik me in de toekomst graag verrassen. Ik kijk al met een schuin oog naar een mooie Simprop of iets dergelijks. Voor een volgend model wil ik graag wat meer bouwen want ik kom erachter dat dat toch wel erg leuk is. Maar, eerst maar eens genieten van wat ik nu heb en hopen op lekker vliegweer.
Bedankt voor het lezen en een mooie en veilige jaarwisseling!
Groet,
Valerius