Even voorstellen!! Goedenavond!

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Scyllar, 14 mrt 2021.

  1. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Goedenavond!

    Van de week heb ik mijn eerste houten modelboot besteld.

    Ik heb ontzettend veel zin om te beginnen en dacht, ik meld me hier even aan om van gedachte te wisselen en om mijn enthousiasme op pijl te houden!

    Het is geen hoogstaande bestelling (heb hem besteld via Wish) maar ik hoop met dit pakket je kijken of het modelbootbouwen mij ligt.

    Ik ben 33, ben als timmerman begonnen(hou dus van hout:banana:) en werk momenteel als Projectcoördinator. Ik woon in Fijnaart.

    Bedankt alvast voor het welkom!

    Perry
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Welkom, en veel modelbouwplezier.
    We zien je bouwverslag met veel foto's tegemoet in het subforum Historische zeilschepen/bouwverslagen historische schepen. :)
     
  3. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Ontzettend bedankt voor het leuke welkom, hier en in het schipperscafe!

    Met betrekking tot het bouwen van mijn schip... ik zal hem 27 maart ontvangen. Wat zijn gereedschappen die ik voor die tijd zeker in huis moet hebben?
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Schuurpapier (korrel 180 tot 600) en een set sleutelvijtjes
    Hobbymes en snijmat.
    liefst ook een bouwhelling en legoblokken (om de spanten haaks op de kiel te lijmen),
    klemmen
    houtlijm (ik gebruik Titebond original, maar er zijn voldoende alternatieven.
    Secondelijm, vloeibaar en in gel
    Platte en ronde bektang
    diverse maten naalden (voor het optuigen)
    een vorm van handboormachine (Dremel of ander merk) is handig
    en verder kan je het zo gek maken als je wil van elektrisch gereedschap, maar niet noodzakelijk

    succes
     
  5. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Thanks! Ik ga even om mij heenkijken wat ik zoal bij elkaar kan sprokkelen
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Welkom en succes.
    Groet, Jan.
     
  7. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Perry, Handig ding en ik heb ook wel zoiets, maar gebruik het heel zelden. Waar ik het wel bij gebruik is het afwerken van metalen, zoals eigen gemaakte scheepsschroeven.
    Bij kleiner houtwerk gaat het veel te snel en haal je meer weg dan nodig. Wat Herby niet schreef en waar je nooit genoeg van hebt is GEDULD. Dus ga zodra je de doos hebt de inhoud eens uitstallen en controleren aan de hand van de onderdelenlijst. Ook ik maak met mijn 60 jaar ervaring nog steeds de fout om onvoldoende tijd in de voorbereiding te steken. Op één of andere manier kan ik me dat moeilijk eigen maken. En dan kom je er halverwege achter dat er iets fout of scheef gaat. Door alles eens in handen te nemen en uit te vinden waar het toe dient helpt je om het later te bewerken en in elkaar te zetten. Klinkt misschien een beetje negatief en belerend, maar de opzet is om plezier aan deze hobby te beleven. Succes ermee en als je vragen hebt stel ze gewoon. Het bijhouden van een bouwverslag kan een hoop advies opleveren en helpt je om het hele proces op een rijtje te zetten. Succes met de bouw! Gr. Klaas.
     
    Scyllar, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dat ziet er leuk uit, en voor een democratische prijs.
    Er zijn ook een aantal leuke gadgets bij, zoals de flexibele as en de uitschuifbare standaard voor als je de flexibele as gebruikt.
    Maar persoonlijk zou ik het niet kopen om de volgende redenen.
    Het lijkt er op dat alle accessoires een diameter van 3 mm hebben, en dat er geen verwisselbaar bit bij zit om accessoires met diameter 2,35 of kleiner te klemmen (ongetwijfeld los verkrijgbaar)
    Als je bijvoorbeeld 7 gaatjes op een perfecte lijn moet boren in een latje (nagelbank) is een boorkolom met kruistafel en machineklem zeer handig.
    Ik vermoed dat er voor dit toestel geen passende boorkolom is.
    Daarom denk ik dat Dremel of Proxxon veel veelzijdiger zijn.
    Als je maar één schip wil bouwen en geen honderden euro's wil investeren in materiaal dat je daarna nog amper gebruikt, dan zou ik deze zeker in overweging nemen, maar als je een tool wil voor het leven, die met aanvullende hulpstukken kan verrijkt worden, zou ik toch eens naar voormelde merken kijken.

    succes met je keuze, en veel modelbouwplezier,
     
    Scyllar vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Ik gebruik het bijna dagelijks, maar dan niet zo zeer de grove schuurmiddelen maar vooral om te boren en met de schuurschijfjes 220 grid te schuren (onmisbaar volgens mij om masten te verjongen in combinatie met een draaibankje (zie het fotoverslag van mijn HMS Victory))
     
    Scyllar vindt dit leuk.
  11. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Bedankt voor jullie commentaar!

    Nog even en dan is het pakket binnen!

    Ik zit een beetje om mijn heen te kijken, en vroeg me af of er starters pakketten zijn voor modelbouw gereedschappen, als hierboven omschreven.

    Ik heb gezocht maar heb nog niets kunnen vinden.
    Wie weet weet een van jullie wat meer?

    Ik wil eerst kijken hoe het bevalt, met deze bouwdoos, om te kijken of ik hier verder mee door ga.
    Ik heb wel het gevoel dat er een zaadje in mij geplant is, dus dat het voortzetten van deze hobby erin zit!
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Die zijn er wel, zie link
    Tool packages and Tool sets for the ship modeller from Cornwall Model Boats
    In Engeland bestellen is niet meer interessant als de waarde de 22€ overschrijdt.
    Maar misschien geeft deze site inspiratie en kan je lokaal shoppen.
    Kolderstok heeft ook een aantal tools in zijn assortiment.
     
    Scyllar vindt dit leuk.
  13. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Bedankt! Ik ga me weer even verder verdiepen...
    Ik ben zo nieuwsgierig, hoe het zal zijn om een schip te bouwen!
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Dag Perry, welkom hier.

    Iets wat veel modelbouwers over het hoofd zien is de 'normale' accuboormachine.
    Zo'n multitool is voor een aantal zaken best handig, maar kan meestal alleen maar 'snel' tot 'nog veel sneller'.
    Een accuboormachine kun je zo langzaam laten draaien dat je de toeren kunt tellen.
    Ja, soms is het een lomp ding, maar met name bij het bewerkend van kunststof vind ik 'm prettiger werken dan een multitool.
    Maar.... da's mijn mening hé...
     
    Scyllar vindt dit leuk.
  15. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Bedankt! Dan zou ik uit de voeten kunnen met een accessoires set, want ik heb nog wel 2 goede makitas liggen!

    Dus ik moet sowieso het volgende nog hebben :
    - een hoop klemmetjes;
    - hout lijm en normale lijm;
    - erg fijn schuurpapier.

    Dan ga ik dit bestellen, zodat ik bij binnenkomst van mijn schip kan beginnen wanneer ik wil.

    Ik word er steeds meer en meer door gegrepen en hoop echt dat dit eerste pakket mijn verwachtingen een beetje waarmaakt.
     
  16. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
    Weet iemand toevallig welke boot dit moet voorstellen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Welke boot het moet voorstellen weet ik niet
    Wel weet ik dat het een leuk model is voor beginners
    Wat het nadeel is is dat de tekening niet heel duidelijk is waardoor je snel een foutje maakt

    De tip die ik je mee kan geven is dat je alles eerst zeer goed en rustig bekijkt de tekeningen en de boutplaten
    En er dan aan beginnen

    Heb zelf namelijk de zelfde boot in aanbouw en door een kleine fout wat tegen gaan zitten en na een jaar nog even op de plank staat om af te bouwen

    Veel plezier met bouwen er mee is mee , je leert er een boel mee er zijn nog meer leuke scheepjes van dit soort bouwplaten ,

    Ik heb er in middels 4 waarvan 1 wel is af gebouwd en nog 1in aanbouw is voor RC

    Groeten Rienk
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Rienk,
    Dit is een leuk project waarmee je bezig bent.
    Een niet door een E-motor of stoommachine aangedreven schip, maar een zeilschip en dan RC bestuurbaar maken.
    Dit zou een mooie aanvulling zijn op het forumdeel "Bouwverslagen - Schepen".
    In het Forum deel "Historische Zeilschepen" zijn er ook, deelnemers, die hun historische zeilschepen hebben voorzien van een RC besturing.
    Jammer genoeg worden hun bijdragen maar door een beperkt aantal deelnemers gelezen.
    Bij "Historische Zeilschepen" denken velen aan statische modellen.
    Vele deelnemers alleen lezen in hun aandeel in het Forum, hierdoor krijgen anderen niet de aandacht die zij verdienen..
    Zelf heb ik met plezier een verslag van een RC varend zeilmodel gelezen, let op de oplossing voor het bedienen van de lijnen van de zeilen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/black-pearl-in-rc-uitvoering.253206/page-19#post-4045580
    Hopelijk heb ik je overgehaald om je voortgang te posten.
    Voorlopig heb je al een volger.
    Groet, Henk.
     
  19. Scyllar

    Scyllar

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Fijnaart
  20. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Velserbroek
    Het miniboormachinesetje is leuk, ik heb deze ook van een ander merk, maar het zelfde Lidl had deze toendertijd.
    Wat ik zelf mis is toch de boorkop, deze werkt met spanbussen er zitten er twee bij.
    Ik vind dat een nadeel, en grijp dan ook steeds terug naar een oudere niet zo'n sterk machientje deze houd ik met de hand tegen als ik plastic moet boren,
    Een stopcontact lichtdimmer werkt ook.
    Hoge toerentallen verhit het boortje en is dan bot.
    Groetjes ebro
     

Deel Deze Pagina