Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo, we zijn nog steeds wachtende op een levering van enkel messing profielen om de mini kraanbalken te maken die de geschutsluiken bedienen.
    De luiken worden wel geopend en gesloten van onderuit maar in het echt gaat er een koord naar boven om het luik naar boven te trekken.
    Doordat de luiken kunnen bewegen dient dit touw straks ook mee te bewegen , maar nog even wachten op de levering voor we hier aan verder kunnen.
    Dus even op zoek naar ander geknutsel. Vermits de masten reeds gemaakt zijn en daar straks een wand dient aan te komen is het waarschijnlijk ook nodig om blokken te vervaardigen.
    Maar als de masten verwijderbaar dienen te zijn moet ook het wand losgemaakt kunnen worden. Eerst had ik gedacht dit bovenaan de mast te doen maar bij nader inzien wil ik toch liever iets fabriceren dat het wand aan de mast blijft hangen maar het kan losgemaakt worden van de putting ijzers op de borden.
    Op naar de tekentafel en de 3D printer. Eerst de blokken ontworpen, of toch halve blokken zodat ik een vlak stuk krijg op de print tafel en een bolling bovenaan. Blokken hebben een diameter van 9.5mm.

    62 (3).jpg

    hierna met een heel primitief tooltje om de gaten uit te lijnen de 2 helften aan elkaar gelijmd
    62 (4).jpg

    30 stuks waarvan 28 nodig, mijn vingers deden pijn en ik was blij dat ze klaar waren.
    62 (5).jpg

    En dan heb ik een ringetje bedacht en een haak welke laatste door het bord gaat. de rest van het puttingijzer van het bord naar de romp zal onafhankelijk geplaatst worden en is enkel voor het oog.
    De borden zijn vroeger met messing pennen vastgezet in de spanten om voldoende stevig te zijn.
    62 (1).jpg 62 (2).jpg

    En zo verkrijg ik straks een los neem baar wand en verwijderbare masten zonder de boel te moeten slopen.
    gelukkig heeft de postbode vandaag een pakketje afgeleverd zodat we verder kunnen met wat we in gedachten hebben.
    Tot later, Marc
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat moet lukken Marc ziet er goed uit
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Was het niet handiger de rusten in hun geheel afneembaar te maken?
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden , ik ga er niet vanuit dat ik deze telkens ga moeten losmaken. Alleen voor herstellingswerken diend het gedemonteerd te worden. En, hopelijk is dat nooit en is al mijn werk voor niets, zodat ik een gelukkige bouwer blijf.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Marc, ik denk dat het gatje in je ring te klein(te weinig speling) is om je staande want los en vast te maken.

    Voordat je die uit de haak hebt moet het staande want al veel meegeven, 1 zal lukken maar bv 8 blokken die via het staande want verbonden zijn dan gaat moeilijk worden.

    probeer is weten zou ik zeggen.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Op mijn kotter heb ik Quicklinks gebruikt als puttings, zwarte krimkous er over.
    Het is het stuk dat in de strip haakt die op de romp is geschroefd aan de quicklink is een koperdraad gesoldeerd die rond het onderste juffer blok gaat

    002.JPG
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Luc daar zeg je al iets, eentje lukte natuurlijk vanzelf, zal eerst maar eens testen als ik zover ben met 5 aan elkaar.
    René, misschien bieden quicklinks inderdaad wel een alternatief.
    Bedankt beide om mee te denken.
     
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik weet niet of de pearl het heeft, maar normaal is er aan de onderkant ook een spreidlat zoals op rene zijn foto. Maakt het nog moeilijker. Denk eraan rene heeft ook geen tientallen dwarstouwen om naar boven te klimmen .dit maakt het staande wand op de pearl zeker niet nog elastischer.
     
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Wat je ook kunt doen is je oog in de rust steken en langs de voorkant een nagel erdoor.
     
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hmm ik vraag me af waarom dit niet zou marcheren ?
    hij kan de mast meer dan 1 cm naar beneden draaien dan staat er toch nergens geen spanning meer op en volgens mij vallen ze gewoon van het haakje in plaats dat je ergens aan moet beginnen wringen. en het is ook alleen in noodgevallen dus hopelijk nooit. denk dat jullie het allemaal te ver gaan zoeken hoor

    in het slechtste geval knip je de touwtjes door die door de jufferblokken gaan en binnen 30 min heb je daar tog weer nieuwe door getrokken
     
    Marc w, Jaques, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ondertussen is het bestelde messing profiel geleverd en konden we onze vingers nog eens in de nabijheid van een warme soldeerbout opwarmen.
    maar eerst nog wat voorbereidingen, de nodige gleufjes vijlen waarin de as van het katrolletje moet komen. Of was het enkel het asje zonder katrolletje :) .
    Om er werkende wieltjes van te maken had ik te weinig ruimte , het zal dus enkel een asje worden waarover straks het touw loopt dat dient om het luik te openen ( gesimuleerd )
    daarna nog een buisje er aan solderen om door de scheepswand te komen.
    63 (2).jpg
    63 (3).jpg
    63 (1).jpg
    63 (4).jpg
    Daarna nog een kluwen van touw en elastiek om alles te laten werken en dan een laatste test voor het dek er op gaat.
    63 (5).jpg
    63 (6).jpg
    vanaf nu enkel nog voorwaarts, er is geen weg meer terug de luiken werken en blijven hopelijk werken in de toekomst ;)
    Vanaf morgen kan de timmerman opnieuw aan de slag met de dekplanken.
    tot later, Marc
     
    Hoosterw, janzwart, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    De inhoud van je schip is toch heel anders als van een 17e eeuws schip.
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Het wordt gezellig druk in het ruim. Wat maar eens tot alle masten en touwtjes erop staan en je moet erin werken. Iedere beweging van je hand moet dan gecontroleerd zijn of je blijft ergens achterhaken of er sneuvelt iets. Spreek uit ervaring.

    Ben benieuwd naar het testfilmpje.
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Geweldig hoe je die techniek allemaal voor elkaar krijgt.
    Maar de bediening van die luiken geeft mij bedenkingen. Beetje vuil of een nat touwtje en het zou wel eens niet meer kunnen werken.
    Had je het niet beter aan het kanon kunnen koppelen?
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    bedankt allen weer voor jullie interesse en reacties.
    Een nieuw filmpje komt er voorlopig niet , dit zou hetzelfde zijn als in pos t 333 buiten het touw naar boven toe maar dat gaat gewoon mee op en neer en heeft geen enkele functie.
    Door ze allen afzonderlijk met een elastiekje strak te houden kan er weinig mislopen, zelf als er al eens eentje hapert verstoort dit niet de werking van de luiken.
    Voor de geïnteresseerden wil ik wel vertellen dat ik beter een keuze had gemaakt tussen naar buiten komende kanonnen of beweegbare zeilen. Heb reeds ondervonden dat de romp toch een beetje aan de krappe kant is om beide 100% te laten werken zonder veel telkens opnieuw te moeten maken en ontwerpen aan te passen. Maar voorlopig ben ik tevreden en gaan we verder met de aankleding van het dek en het oprichten van de masten.
     
    TIMBERWOLF, Hoosterw en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je romp is intussen goed gevuld Marc, dit wordt vreselijk mooi
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En stilaan werd het tijd dat alle dekken eindelijk uit hout waren.
    Veel valt hierover niet te vertellen daar jullie dit allemaal al meermaals zelf hebt moeten uitvoeren.
    hier komt dus dan maar het beeldverhaal.

    64 (1).jpg

    64 (2).jpg

    64 (3).jpg
    ondertussen roosters gemaakt, ben ik blij met mijn zwak excuus dat ze waterbestendig moeten zijn en ik ze daarom print ipv uit hout te maken.
    Bij veel bouwverslagen al gemerkt dat dit niet de makkelijkste klus is :)

    64 (4).jpg
    Hier even voor de geïnteresseerden een half dek geschuurd nadat ik eerst kwistig met azijn en staalwol aan het klodderen ben geweest.
    64 (5).jpg

    en uiteindelijk een vers gesapt dek met daarin de roosters die hun eerste laagje verf gehad hebben.
    de messing ringen die je ziet is de borging voor de valse zeil kiel. Hierdoor steekt straks een draadeind omhoog waarop we een waterton vastschroeven om de kiel te borgen.
    Bedoeling is dat de kracht op buisje komt dat in de scheepskiel is gelijmd ipv op het dek.
     
    hgb1967, Mees Ippel, Hoosterw en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi dek ( kleur )voor dit schip marc dit in blank hout uitvoeren zou je ogen uit steken . en de zwarte roosters passen perfect bij het schip
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Mijn figuurzaag methode is erg simpel om roosters te maken :)
    Maar jouw printmethode mag er ook zijn
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi, en weer helemaal in stijl:rofl::rofl:
     

Deel Deze Pagina