Even voorstellen.

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Timo01, 27 feb 2020.

  1. Timo01

    Timo01

    Lid geworden:
    26 feb 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal.
    Mijn naam is Timo en ik ben zins kort weer begonnen met mijn oude hobby.
    Lang geleden ben ik ooit begonnen met het Chinese jonk van Artesania. Liep toen stuk op de masten.
    En vooral het taps maken ervan. Wat met de hand erg lastig is. Heeft iemand daar goede tip voor?
    Ben nu bezig met een zeil bootje gekocht via wish als vinger oefening (voor 8€ kun je nog wat fouten maken). Wat zou een mooi vervolg zijn als instapper.
    Welk merk en welk model. En dan vooral prijs kwaliteit verhouding. En niet meteen te moeilijk.
    Ik wil graag later wat groter en duurder model maken. (Weet nog niet welke) maar wil eerst langzaam opbouwen.
    Heeft er iemand wat tips over modellen.

    Timo
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Welkom in de wereld van de scheepsmodelbouw en het forum.
    Ik ben begonnen met de Flying Fish van Corel, een uitdaging, maar ook niet te moeilijk. Bij dit scheepje heb ik ook de masten met de hand verjongd, en inderdaad geen makkie. Voor het 2e scheepje maar meteen het draaibankje van Mantua aangeschaft. Met wat oefening en een voeding van Mantua, een plezier om (buiten) af te draaien, in combinatie met een handboormachine van het gekende merk, voorzien van flexibele as en schuurschijfje. Werkt stukken beter dan een schuurpapiertje uit de hand of op een stokje.
     
    Timo01 vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum.
     
    Timo01 vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Ha die Timo welkom hier op het forum, ik hoop dat je je snel zult thuisvoelen...

    Wat je vraag betreft qua modellen, is het een kwestie van wat googelen en dan te bezien wat je zelf leuk vind.
    Billing Boates o.a. heeft diverse instap modellen, en uiteraard ook onze eigen “forum admiraal” bij deze zijn de Duyfken en het schip van Barentz leuke modellen en zeker de directe hulplijn is hierbij een heel groot voordeel.

    Het taps maken (met de hand) van de rondhouten onderdelen is inderdaad een heel werk waarbij een schuurblok met schuurpapier eromheen een simpel hulpmiddel is wat wel veel geduld vergt en niet binnen enkele minuten klaar is.

    Dit laatste geld voor heel onze hobby, geduld en nog veel meer geduld, oftewel kwaliteit gaat ver voor de kwantiteit....

    Maar kijk wel uit hé want het werkt heeeeeel verslavend ;).......

    En indien je toch besluit om er aan te beginnen is de beste tip om een verslag te starten, wat foto’s van de voortgang te tonen en vooral heel veel vragen te stellen en voor dat je het weet heb je er ineens weer veel modelbouw vrienden bij :p

    Succes met je keuze,
    Gr Koos.
     
    *Hans* en Timo01 vinden dit leuk.
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Welkom Timo,
    Op Sommige sites staat de moeilijkheidsgraad aangeduid.
    Ik ben/ was ook een beginner en startte vorig jaar met mijn schip de San Francisco II van Artesania Latina. Dat schip is niet al te moeilijk en met de fijne hulp van de forumleden is het prima te doen.
    Het taps maken van masten is niet zo heel moeilijk. Ik heb het uiteinde van het rondhout ingewikkeld met schildertape en dat vervolgens in de schroefmachine gedaan.
    Dan gewoon de schroefmachine laten draaien en met schuurpapier het rondhout klemmen met 2 vingers. Zo van de top richting de schroefmachine glijden waardoor ze mooi taps toe gaan lopen. En even meten met de schuifmaat om op de juiste diameter te komen. Overigens was dit ook één van mijn eerste vragen toen ik startte :)
     
    Timo01 vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Timo, meteen in het diepen springen kan ook. Zo doe ik het. En fouten maken bestaat niet. Alles is te herstellen. En met onze Admiraal bedoeld Jaques Kolderstok.com veel succes
     
    Timo01 vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Als tip kan ik je meegeven voor de masten een davidschaafje te gebruiken. Na het schaven verder de mast in je boormachientje zetten en rond schuren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Timo01 vindt dit leuk.
  9. Timo01

    Timo01

    Lid geworden:
    26 feb 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lelystad
    Iedereen bedankt voor de tips.
    Ik ga er mee aan de slag.
    Leuk model uitzoeken is nog even zoeken. Want ze allemaal leuk.
     
  10. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Heel herkenbaar. Ik heb vele uren / dagen besteed aan het zoeken en vergelijken. Bij Sjaaks Hobbyshop staat heel veel met moeilijkheidsgraad aangeduid.
    Zelf wilde ik de San Juan (Vrijwel identiek aan de San Francisco) omdat ik het qua kleuren wat mooier vond maar dat schip was toen niet leverbaar en koos voor de San Francisco.
    Ik vond deze schepen het meest op "piraten"schepen lijken (had 0,0% verstand van schepen en historie) en dat is wat ik graag wilde.
    Ik ben benieuwd of je de knoop gaat doorhakken en welk schip het gaat worden.
     
    Timo01 vindt dit leuk.
  11. Timo01

    Timo01

    Lid geworden:
    26 feb 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lelystad
    Als Trent merk ik toch dat iedereen Artesania aanbeveelt.
    Geld dat voor alle modellen van hun?
    Moet zeggen dat ze een goede lijn hebben voor leuke prijzen.
     
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Niet echt, Amati, Corel, Caldercraft, Mantua en Kolderstok zijn toch de betere pakketten. De laatste geeft de beste support.
     
    Timo01, TIMBERWOLF en *Hans* vinden dit leuk.
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Welkom, veel plezier op het forum en met het knutselen, Hans
     
    Timo01 vindt dit leuk.
  14. Timo01

    Timo01

    Lid geworden:
    26 feb 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lelystad
    Weer advies nodig.
    Te veel keuzes.
    Zit nu te twijfelen tussen
    Amati,polacca
    Artesania, SF II
    Mantua, golden star
    Mantua, black falcon
    En verschillende modellen van OcCre.

    Van de modellen wat zou de beste keuze zijn. En dan voornamelijk beschrijving en kwaliteit.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zou voor deze gaan http://www.kolderstok.nl/duyfken.html dan heb je een goede Nederlandse beschrijving en kwaliteitshout. En een goede feedback van *Hans* en op het forum. Ook zijn er verschillende bouwverslagen van.
     
  16. Timo01

    Timo01

    Lid geworden:
    26 feb 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lelystad
    Erg mooi model. Maar net beetje boven het budget voor nu.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Persoonlijk vind ik de Polacca wel een mooi model - en we hebben deze hier nog niet voorbij zien komen.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Mantua, black falcon Heeft een redelijk formaat en wat ik op google vond is de beschrijving goed te volgen.

    En om te beginnen lijkt me deze ook mooi om te maken
    OcCre Dos Amigos 1:53
     
  19. Timo01

    Timo01

    Lid geworden:
    26 feb 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag even bij Sjaakshobbyshop langs gereden. En het is de OcCre Dos Amigos geworden.
    IMG_6110.JPG
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie set. Ben benieuwd naar de inhoud
     

Deel Deze Pagina