even voorstellen

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door sparkplug, 31 jul 2022.

  1. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
    Ik ben Joop en en lid onder de naam Sparkplug. Mijn vrijwilligerswerk werd onderbroken door de bekende Coronagolf. Mijn dochters, die wisten van mijn oude hobby, modelbouw, waren van mening dat ik gered moest worden en ze gaven mij een bouwdoos (plastic) van de Titanic. Deze met plezier gebouwd en voorzien van verlichting. Daarna moest er weer iets worden gedaan. Dat is een Alaska kano geworden, gemaakt van latjes van 1 mm. vierkant op voorgebogen spantjes. Dat is bijna klaar maar kreeg voor mijn verjaardag de bouwtekeningen van de Mayflower. Inmiddels kennis gemaakt met Modelbouw Forum en lis geworden. Zag dat de leden een handje toesteken als je een probleem hebt en daar het eerste historische schip ga bouwen zal ik wel eens een zetje in de rug nodig hebben. Ik zal ook zeker een van de bijeenkomsten bezoeken om beter geinformeert te kunnen worden. 20200911_203308.jpg
     
    RenéH, TIMBERWOLF en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Joop, ik heb geen ervaring met het bouwen van historische zeilschepen maar wens je wel veel succes met deze mooie hobby.

    Groet, Jan.
     
  3. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
    Dank je wel Jan, ik heb ook geen ervaring daarin,
    Erger nog ik heb alleen tekeningen en een grote hoeveelheid hout. Dus veel luisteren naar de ervaren leden.:weetnie:
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Welkom Rob,
    Mooi geworden die Titanic, welk merk en schaal?
    Ik ben ook benieuwd naar afbeeldingen van je kano. Opgebouwd van 1x1 mm latjes... monnikenwerk :)

    Open gerust een bouwverslag bij de "bouwverslagen historische schepen". Daar kan je al je vragen stellen voor je de voorraad hout tot aanmaakhoutjes voor de BBQ herleidt.

    En vooral: veel modelbouwplezier,
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het Forum Joop. Daar zit een hoop kennis en goede wil om je te helpen. Lees je zo goed mogelijk in bij historische zeilschepen. Bijgaand een link naar het bouwverslag van de Mayflower. Succes met de bouw en raad je aan een bouwverslag te starten. Leuk voor jezelf, ook voor later. Wel wat werk, maar levert ook advies ( en kritiek) op. En van kritiek leer je ook! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-mayflower-1620-constructo.251273/
     
  6. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
    Hallo Herby, de schaal van de Titanic weet ik niet meer, het was ong. 60 cm. lang en het merk ben ik ook kwijt:hammer:de latjes heb ik iets overdreven denk ik het is bij nader inzien (meten) 1,5 mm. Ik zal een foto maken. (het is Joop hoor):yes:
     
  7. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
    Dank je Klaas, ik zal proberen een verslag te maken. zeker zal ik zo nu en dan advies nodig hebben, het is geen bouwpakket maar alleen een hoeveelheid hout en een tekening:weetnie:
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Oeps, verkeerd gelezen :)
    1,5 mm is nog altijd klein als je weet dat in historische zeilschepen overwegend 4 en 6 mm gebruikt wordt voor beplanking.

    Wat moeten we ons voorstellen bij "een hoeveelheid hout"? plankjes en balkjes op modelbouwmaat, of moet je het nog zelf verzagen?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
    Mijn broer had veel hout in zijn berging. Na zijn overlijden heb ik dat hout over genomen. Mijn vader was schrijnwerker en als gevolg daarvan kunnen wiji geen mooi hout weggooien. Vandaar veel hout. Dat betekent dat ik alleen koop wat ik niet heb liggen
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  11. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
    Je zegt het goed, een hoeveelheid plankjes en latjes (is goed hout) en dat moet ik dan verzagen.:thumbsup: gelukkig heb ik van iemand een cirkelzaag machine van Proxxon kunnen overnemen. Proeflatjes tot 0,5 mm. gingen gewoon erg goed:banana:
     
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  12. sparkplug

    sparkplug

    Lid geworden:
    25 jul 2022
    Berichten:
    26
    Locatie:
    rotterdam
     

Deel Deze Pagina